A legújabb Honda CBR1000RR-R Fireblade váza és futóműve

24YMCBRFAMILY
  • Új, optimalizált merevségű alumíniumváz a még precízebb kormányzás és a még erősebb tapadás jegyében
  • Új üléspozíció, magasabbra emelt kormány és alacsonyabbra helyezett lábtartó a szabadabb mozgásért és a könnyebb irányíthatóságért
  • A hattengelyes Bosch helyzetérzékelő (Inertial Measurement Unit, IMU) pontos adatokkal fokozza a menetdinamikát
  • Minden paraméterében állítható 43 mm-es Showa Big Piston Forks (BPF) teleszkóppár és Balance Free Rear (BFR Lite) központi hátsó rugóstag
  • Radiálisan rögzített, négydugattyús féknyergek és kanyar-ABS 3 menetüzemmóddal (STANDARD, TRACK és RACE)
  • A háromfokozatú, elektronikus szabályozású kormány-lengéscsillapító (Honda Electronic Steering Damper, HESD) az IMU adatait is figyelembe veszi, hogy stabilizálja a motort

A négy elemből összeállított hídváz 2 mm-es falvastagságú alumíniumból készül, így extrém pontossággal meghatározható a nyúlványok merevsége. Miután a négy fő nyúlványt összehegesztették, hat ponton rögzítik az erőforrást a vázszerkezethez, ami ugyancsak hozzájárul a motor könnyed kezelhetőségéhez.

A 2024-es modellév itt is változást hozott – a nyúlványok belső bordáit megszüntették, falvastagságukat megnövelték és formájukat is optimalizálták. Az elődmodellhez viszonyítva összesen 960 grammal vált könnyebbé a váz, s további 140 grammos tömegcsökkenést hozott a rövidebb erőforrás-rögzítő csavarok használata. Az ideális merevségi egyensúlyra, azaz tűpontos kormányozhatóságra törekedve a keresztirányú merevséget 17, a csavarodásit 15%-kal mérsékelték.

A tengelytáv 1450 mm, a villaszög és az utánfutás 23°56’, illetve 100,8 mm, míg a modell nedvestömege 200 kg. Súlyelosztása ugyancsak ideális, 53%-47% az első és a hátsó tengelyre jutó teher aránya, és a viszonylag magas tömegközéppontot is úgy határozták meg, hogy elősegítse a gyors irányváltásokat.

A 18 különböző vastagságú alumíniumból összeállított lengővilla azonos az RC213V-S-nél használttal, azaz itt is 622,7 mm hosszú. Eszményi vízszintes és függőleges merevségének hála tapadás és visszajelzés terén is a maximumot hozza a hátsó kerék.

A tökéletes vázmerevség és a kisebb súly érdekében a Pro-Link himbarendszerre épülő hátsó rugóstag felső bekötési pontját – egy konzol beiktatásával – a motorra helyezték. Ennek további előnye, hogy a hátsó kerék mozgásaiból fakadó erők nem jutnak át a villanyakra, ezáltal biztosabb az egyenesfutás nagy sebességnél és precízebbek a hátsó kerék aktuális tapadásáról árulkodó visszajelzések.

A kompakt segédvázat legömbölyített, vékony falú alumíniumcsőből állítják össze a hamamatsuiak. Ez a váz felső részéhez kapcsolódik, így rendkívül karcsú a modell az üzemanyagtartály és az ülés magasságában, tovább fokozva a kényelmet és az aerodinamikai hatékonyságot, beleértve a motoros körüli légáramlást is. A nyeregmagasság 830 mm, magát az üléspozíciót pedig úgy módosították a 2024-es modellévre, hogy a pilóta még szabadabban mozoghasson és még könnyebben irányíthassa a gépet. Ennek érdekében a kormánycsutkák 19 mm-rel feljebb és 23 mm-rel közelebb kerültek a vezetőhöz, míg a lábtartók 16 mm-rel alacsonyabban találhatók.

A fordított, 43 mm-es csúszószár-átmérőjű Showa BPF teleszkópok nagy csillapítási kapacitása jelentősen csökkenti a hidraulikus nyomást az összenyomódások és kirugózások során, ezáltal kisebb a „játék” az összenyomódások kezdetén, finomabban csillapít a rendszer és maximalizálható az abroncsok tapadása. A rugó-előfeszítés, valamint a húzó- és nyomófokozati csillapítás szabadon kalibrálható, s mivel 2020-ban a Fireblade teleszkópjai kissé hosszabbak lettek, nagyobb tartományban állítható a futómű, azaz több pályán lehet ideális a geometria.

A hátsó lengőkar minden paraméterében hangolható Showa Balance Free Rear Cushion (BFRC-Lite) központi rugóstagon támaszkodik meg. A klasszikus, egytartályos kivitel helyett a BFRC-Lite kettőt használ: egy csillapítótartályt és egy belső hengert. A csillapítódugattyún nincsenek szelepek, a csillapításhoz szükséges erőhatás a hidraulikafolyadék-tartályok közötti áramlásakor keletkezik.

Mivel nem kell kis mennyiségű, nagy nyomású folyadékot „kezelnie” az egységnek, a rugóstag visszajelzései és reakciói javultak, a csillapítás ereje pedig finoman, kiszámíthatóan épül fel. Mindemellett a csillapítás a húzó- és nyomófokozati tartomány közötti váltás során is egyenletes marad.

A Nissin négydugattyús, radiális rögzítésű első féknyergeinek dugattyúi új alapanyagból készülnek és sajátos felületkezelést kapnak, ami több előnnyel is jár. Javul a hőelvezetés, nő a fékerő és extrém terhelés mellett is határozott marad a nyomáspont, illetve a fékteljesítmény, amit igazoltak is a Honda superstock-kategóriában szerzett tapasztalatai. Az első nyergek 330 mm-es átmérőjű, 5 mm vastag első tárcsákat fognak közre, míg a hátsó féknyereg megegyezik az RC213V-S-en használt Brembo egységgel.

A hattengelyes Bosch helyzetérzékelő (Inertial Measurement Unit, IMU) a hosszanti és oldalirányú dőlést illetően is pontos adatokkal fokozza a menetdinamikát és a precíz irányítást. A Fireblade a – Showával közösen fejlesztett – Honda Elektronikus Kormány-lengéscsillapítót (Honda Electronic Steering Damper, HESD) is megkapta. Ez a kis tömegű, tolórudas konstrukció a villanyak alsó felén kapcsolódik a vázhoz és az alsó villahídnál az első felfüggesztéshez. Működését a kerekek forgási sebességét figyelő jeladók, valamint az IMU adatai határozzák meg, és három üzemmódban használható.

A hátsó kerék elemelkedés-gátló és a blokkolásgátló beavatkozásának mértéke továbbra is a pillanatnyi dőlésszögtől függ, ennek köszönhetően még magabiztosabban kanyarodhat a pilóta.

A 2024-es CBR1000RR-R Fireblade fékrendszere három üzemmódot tartogat.

  • A nagy fékerővel és minimális sodródással kecsegtető STANDARD állás közúti motorozáshoz passzol,
  • TRACK-be kapcsolva a nagy sebességű pályázás igényeihez igazodik a működés,
  •  míg RACE programnál teljesen kikapcsol a hátsó kerék blokkolásgátlója, sőt a kanyar-ABS sem aktív.

A hátsó, ötágú, 17”-os felnire 200/55-ZR17 méretű abroncs szerelhető, hogy közúti gumiról pályaabroncsra váltva minél kevésbé változzon a futómű-geometria, az első, szintén ötágú keréken pedig 120/70 ZR17 jelzésű köpeny felel a tapadásért.

Az új CB1000 Hornet, a visszatérő CBR600RR és az innovatív Honda E-Clutch áll a Honda standjának középpontjábana Milánói Motorkiállításon