Ezzel vált hamisítatlan luxusautó-gyártóvá a Toyota
Vadonatúj szolgáltatást vezet be legigényesebb ügyfelei számára a Toyota: a világ hiperprémium-autógyártóihoz hasonlóan bármilyen elképzelést hajlandóak (és képesek) megvalósítani. Egy megkötés azért van: a kiindulási alap kizárólag a Century lehet.
Az utóbbi években érdekes lépésváltáson ment át az autógyártás felsőháza. Az ügyfelek egyre nagyobb számban igényelnek kivételes bánásmódot, azaz várnak el valami különlegeset, megismételhetetlent, és ezért hajlandóak tetszőleges összeget megfizetni. Speciális anyagokat, egzotikus dekorrészleteket, olykor teljesen egyedi karosszériát kérnek és kapnak a luxusmárkáktól. Tavaly a Bentley-vásárlók 75 százaléka lapozott túl a gyári katalógusokon, a Rolls-Royce pedig egyetlen olyan autót sem adott el 2023-ban, amely ne tartalmazott volna valami exkluzív, személyre szóló – és fővesztés terhe mellett soha meg nem ismételhető – megoldást.
A jelek szerint pontosan ez az az irány, amivel most a Toyota is kísérletezik. A célcsoport természetesen a márka legrangosabb ügyfelei, akik immár két modellből is választhatnak, miután a világ leginkább hagyományőrző luxuslimuzinja, a Toyota Century mellé tavaly ősszel besorolt a Toyota Century SUV. Ez utóbbit egyébként eleve a Bentley Bentayga, a Rolls-Royce Cullinan ellenfeleként pozícionálta a Toyota (bár ezek a brit-német autók tömegtermékek az évente 360 példányban készülő japán óriáshoz képest,) így aligha meglepő, hogy ezzel a típussal indítja útjára egyedi autóépítő részlegét a Toyota.
Egy ilyen szolgáltatást persze nem lehet csak úgy meghirdetni: referenciamunka is kell hozzá, méghozzá lehetőleg olyan, ami nem csak műszakilag és esztétikailag győzi meg az ügyfeleket, hanem a társadalmi rangja is magas. Erre pedig Japánban semmi nem alkalmasabb, mint a szumó: egy több évszázados múltra visszatekintő, élő vallási kötődéssel rendelkező, rendkívül szigorú morális szabályrendszerű – és még annál is hierarchikusabb – sport, amelynek legmagasabb szintű mestereit popsztárokat megszégyenítő rajongás övezi.
A Japán Szumószövetség (JSA) egy igazán különleges kivitelű Century SUV-ot rendelt a Toyotától: az autót megfosztották tetejétől, ugyanakkor nem rendelkezik zárható vászontetővel. Sőt, hátsó üléssora is hiányzik: helyette egy olyan emelvényt építettek be az első ülések mögé, ahonnan minden rajongójuk számára jól láthatóan integethetnek a győztes mérkőzésről távozó birkózók.
A nyitott Century SUV január 28-án, az év első szumóbajnokságán: a tokiói Rjógoku Kokugikan csarnokában tartja premierjét. Az autót, amelynek hivatalos átadásán Tojoda Akio is részt vett, egy különlegesen felkészült Takumi mester (úgynevezett Century Meister) irányítása alatt építették át, a munka egy teljes évet vett igénybe – ami egyben azt is jelenti, hogy már akkor elkezdtek dolgozni a szumóbajnokok győzelmi hintóján, amikor a világnak még a legcsekélyebb fogalma sem volt a Century SUV érkezéséről. A nyitott felvonulási Century SUV létezése valóban szenzáció, ám ennél is nagyobb dolog, amit ígér: a jövőben várhatóan egymást követik majd az egyedi átépítések, amivel a Toyota végérvényesen belép a luxusgyártók exkluzív klubjába.
A felső kategóriás TNGA-K platformra épülő Toyota Century SUV kizárólag a Toyota legfejlettebb plug-in hibrid hajtásláncával készül. Az elektromos összkerékhajtást és aktív összkerék-kormányzást alkalmazó modell legnagyobb rendszerteljesítménye 412 lóerő. A3,5 literes V6-os erőforrással szerelt PHEV luxus-szabadidőjármű 5,2 méter hosszú, és jelenleg nem kapható Európában, bár a Toyota még nem zárta ki végérvényesen az import lehetőségét.
Fotók: Toyota