Nagyot esett az elektromos autók átlagára
A Használtautó.hu több mint 3 millió hirdetés alapján vizsgálta meg az elmúlt 3 év áremelkedésének tendenciáit. A portál szakértője az egyes üzemanyagtípusok közötti eltéréseket is áttekintette: kiderült, hogy a használt elektromos autók átlagára csökkent a leginkább. Egy általános árcsökkenéssel ráadásul nemcsak magánszemélyként járhatnak jól a vásárlók, hanem azok a cégek is, akik állami támogatással vásárolnának újonnan elektromos autót.
A magyar piac egészét mind hirdetésszámban, mind megtekintésben lefedő Használtautó.hu adatai alapján várhatóan idén a villanyautókra vágyó vásárlók járhatnak a legjobban. Habár tavaly februárhoz képest minden üzemanyagtípus átlagára 3 és 13% között csökkent, nagyobb időtávot vizsgálva azt tapasztaljuk, hogy a benzines személyautók átlagára 2021 februárja óta 33%-ot, a dízeleké 25%-ot, a hibrid autóké pedig 21%-ot emelkedett.
Egyedüliként az elektromos személyautók mutatnak átlagárcsökkenést.
„A most látott, a vevők tekintetében mindenképpen örömteli trend tehát különösen igaz a használt elektromos autókra, amelyek átlagára 2021 óta több mint ötödével csökkent. Ez az egyéb üzemanyagtípusoknál látott átlagárcsökkenések akár hétszerese is lehet. A váltáson, cserén gondolkodók, vagy a folyamatosan emelkedő üzemanyagárak miatt aggódók számára kis kivárással, de a közeljövőben lehet érdemes belevágni elektromos autó vásárlásába” – mondta Horváth András, a Használtautó.hu autópiaci szakértője.
2021 óta ráadásul több mint megduplázódott a portálon elérhető elektromosautó-kínálat, ezen belül is a Nissan Leaf és a BMW i3-as eladó modellek hirdetésszáma kiemelkedően magas.
Összességében a villanyautóknál is jól látszik, hogy a vizsgált modellek átlagára 3 év távlatában először egy folyamatosan emelkedő tendenciát mutatott, amely 2023 év elején megtorpant. Így tavaly februárhoz viszonyítva minden modell esetében nagyságrendileg 14-35% között árcsökkenés tapasztalható.
A legnépszerűbb használt elektromos autómodellek átlagárai jelenleg az alábbiak szerint alakulnak.
MÁRKA | MODELL | ÁTLAGÁR (FT) | ÁTLAGÁRVÁLTOZÁS 2023. FEBRUÁRHOZ KÉPEST |
BMW | I3 | 7 905 591 | -23% |
CITROEN | C-ZERO | 2 599 103 | -33% |
HYUNDAI | IONIQ | 8 747 396 | -31% |
MITSUBISHI | I-MIEV | 2 440 000 | -21% |
NISSAN | LEAF | 6 349 285 | -27% |
PEUGEOT | ION | 2 477 184 | -35% |
RENAULT | ZOE | 5 356 545 | -19% |
SMART | FORFOUR | 5 532 833 | -14% |
TESLA | MODEL 3 | 12 283 796 | -25% |
TESLA | MODEL S | 13 381 070 | -31% |
VOLKSWAGEN | GOLF | 6 321 835 | -23% |
VOLKSWAGEN | UP | 5 228 871 | -20% |
Forrás: Használtautó.hu portál (2024. 02. és 2023.02. hó) adatai
A cégeket is jól érintheti az árcsökkenés
Egy általános árcsökkenéssel nemcsak magánszemélyként járhatnak jól a vásárlók, hanem azok a cégek is, akik állami támogatással vásárolnának újonnan elektromos autót. Idén januártól ugyanis 2,8-4 millió forintos támogatást is kaphatnak autóvásárlásukhoz azok a hazai székhelyű vállalkozások, akik megfelelnek a pályázati feltételeknek.
Horváth András kiemelte: „Ha olyan cégek is lecserélik a villanyautóikat, akik már eddig is elektromos modelleket használtak, és a régi példányok megjelennek a használtpiacon, akkor az ily módon növekvő kínálat tovább nyomhatja lefelé a használt villanyautók árát.”