Mercedes-Benz 500 K Special Roadster
Élénkpiros szobor
- A közönség kedvence a Mercedes-Benz Múzeumban
- Számos részlet eleganciáról és fenséges kivitelezésről tanúskodik
- Erőteljes feltöltött motor és innovatív felfüggesztés
- Az 500 K debütálása 90 évvel ezelőtt, a berlini autószalonon
„Close-up” – a Mercedes-Benz Múzeum sorozatának neve mindent elmond. Minden rész egy meglepő, izgalmas vagy kulisszák mögötti történetet mesél el, reflektorfénybe állítva egy jármű, egy kiállítás vagy egy építészeti vagy dizájn részleteit. Ezúttal a reflektorfényben: a Mercedes-Benz 500 K Special Roadster (W 29) a Legend Room 3: Times of Change – Diesel and Supercharger, 1914 és 1945 között.
2/2024. sz.: Mercedes-Benz 500 K Special Roadster (W 29)
Spotlight: Az 500 K Special Roadster a Mercedes-Benz Múzeum szupersztárja. Mitől olyan lenyűgöző? Ez egy rendkívüli autóipari szobor, amelynek eleganciája könnyedén sugárzik az 1930-as évektől napjainkig. Itt találkozik a legjobb technológia, a rendkívül elegáns stílus és a fényűző belső tér. Bárki, aki közeledik ehhez az élénkpiros járműhöz, elbűvöl a nagyszerűségétől.
Rendkívül exkluzív: A Mercedes-Benz 500 K a berlini Nemzetközi Autószalonon (IAMA) debütált 1934. március 8. és 18. között – 90 éve. A luxusautó látványos „autobahn-futárként” volt kiállítva. A süllyesztett hűtővel szerelt Special Roadster 1934 októberében került be a modellkínálatba, mint a nyolcadik és legdrágább karosszériaváltozat: ára 28 000 birodalmi márka volt. Irtózatos összeg, amiért könnyen lehetett családi házat venni akkoriban kiváló helyen.
Illusztris ügyfélkör: A kultúra, a szórakozás, az üzleti élet és a politika világának hírességei megvásárolták az 500 K-t – és ezzel egyidejűleg növelték hírnevüket ezzel a járművel. Bemutatkozik a vörös szőnyegen? A luxusautók egyik kedvenc időtöltése.
A legjobb a legjobbak közül: A Special Roadster megépítésére fordított nagy erőfeszítés még ma is lenyűgöz bennünket. Kezdve a tervezéssel. A karosszériát nagy, elegánsan ívelt szárnyakkal és hosszú motorháztetővel Friedrich Geiger stylist tervezte. Ma már tervezőnek hívnák. Ez adta az autónak az „üvöltő húszas évek” hangulatát, amelyek máig híresek dússágukról.
Cosseted: A belső tér egy elegáns szalonra emlékeztet. A finoman megmunkált üléskárpit és az ajtólapok bőre szinte „simogatja” a vezetőt és az első utast. Minden színben összehangolt. A sofőr keze egy elefántcsont színű kormányt markol. A szem egy műszerfalra vonzza a műszereket, amelyek egy órás műhelyből származhattak.
Presztízs cím: Sok ügyfél egyéni kívánsága volt, így a járműveket egyedi példányokként gyártották Hermann Ahrens irányításával a Sindelfingeni gyár speciális járműgyártási részlegében – a korabeli legjobb karosszériaépítés helyszínén. A „Sindelfingen karosszéria” jelvény a Special Roadster oldalán a minőség bizonyítéka.
Legjobb teljesítmény: A maximális erőfeszítést a karosszéria alatt is kifejtették. Az 500 K M 29 kompresszoros motorja legendás. 74 kW (100 LE) és 118 kW (160 LE) teljesítményt ad le aktivált kompresszorral. A karburátor előtt elhelyezett kétlapátos Roots fúvó a gázpedál teljes gázállapotban elért nyomásponton túl való mozgatásával aktiválódik (kickdown hatás). Ez kiváltja a feltöltő jellegzetes zúgását és azonnal észrevehető teljesítménynövekedést.
Innováció: Az 500 K modern felfüggesztése, amelyet a Mercedes-Benz 380-ból (W 22) vettek át, teljes mértékben megfelel a motor teljesítményének. A szabadalmaztatott Daimler-Benz dizájn trapézlengőkaros első tengelyével és hátsó lengőtengelyével nemcsak rendkívül progresszív volt akkoriban, de gyorsan az autógyártás ma is érvényes, világszerte alkalmazott jellemzőjévé vált. A hátsó tengely kialakítása nagy sebességet és kiváló menetbiztonságot tett lehetővé.
További hely: Az 500 K megcsodálhatja a részleteket. Mire használható a hátsó sárvédő lépcsője? Meglepetés – a Special Roadster nem kétüléses. A belső tér mögötti szárny egy másik pad ülést nyit, közismert nevén „anyósülés”. A lépés megkönnyíti a belépést.
Ritkaság: Az 500 K már az 1930-as években is ritka volt. Az összes karosszériaváltozatból mindössze 342 példányt gyártottak 1934 és 1936 között. Ezt rögtön követte az 540 K, amelynek motorja nagyobb lökettérfogatú. Ma a W 29-es sorozat mindkét változata garantáltan csúcsárat kínál az aukciókon.
A gyártó szakértői értékelése: Különösen a Special Roadster volt annyira kívánatos, hogy a karosszériaműhelyek az 1950-es évektől kezdődően limuzinokat vagy kabriókat alakítottak át „Speciális Roadsterekké” annak reményében, hogy növeljék értéküket. Bár természetesen csak az eredeti Sindelfingen autók adják a legmagasabb árakat. A Mercedes-Benz Classic szakemberei minden kétséget kizáróan meg tudják állapítani a hitelességet.