A kerékpáros és a gyalogos baleset a magyarországi utakon
A kerékpáros és a gyalogos baleset a magyarországi utakon
Bár egy év alatt javult Magyarország közlekedésbiztonsági helyzete, még mindig nagyon sok személyi sérüléssel vagy halálesettel járó baleset történik. Az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság adatai szerint a fő probléma továbbra is a gyorshajtás, az elsőbbség meg nem adása és a szabálytalanul közlekedő kerékpárosok. A DUE Médiahálózat Nagy Diák KRESZ-tesztje – amit bárki ingyenesen kitölthet – nemcsak az autósok, hanem a gyalogosok és a kerékpárosok biztonságos közlekedését is segíti.
A Nagy Diák KRESZ-teszt alapvetően egy háromfordulós KRESZ-verseny, amit a DUE Médiahálózat indított immáron nyolcadik alkalommal, és ezidáig közel 120 ezren vettek rajta részt. A 2023-as játék egy ingyenes online teszttel startolt, amit bárki kitölthet a www.nagydiakkreszteszt.hu oldalon. A következő két fordulóban viszont már csak a legügyesebb 14 és 24 év közöttiek vehetnek részt. A szervezők két nyertest hirdetnek, egyikük térítésmentesen szerezhet autós jogosítványt, másikuk egy robogót kap.
A játék prevenciós célt is szolgál, és többek közt a biztonságos kerékpáros és gyalogos közlekedésre hívja fel a figyelmet. Az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság 2023-as országos adatai szerint tavaly 2145 gyalogost ütöttek el, közülük 107-en elhunytak, és 732-en súlyos sérüléseket szenvedtek. A balesetek 70 százalékát az autósok szabályszegő magatartása, elsősorban a figyelmetlenség és az elsőbbség meg nem adása okozta. AZ ORFK-OBB adatai szerint tavaly 2808 olyan baleset történt, amiben kerékpáros volt érintett, ezek közül 47 volt halálos kimenetelű.
A még mindig nagyon sok baleset ellenére a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint Magyarország közlekedésbiztonsági helyzete 2023-ban kedvezően alakult a megelőző évhez képest. Összesen 14452 személysérüléses baleset történt, ami 2,1%-kal kevesebb, mint a 2022. évi 14 748 baleset. A halálos kimenetelű balesetek száma 7,7%-kal (475-ről-438-ra), az elhunyt személyek száma pedig 12,1%-kal (537-ről 472-re) mérséklődött. Az ittasan okozott balesetek aránya a 2022. évi 8,1%-ról 2023-ban 7,2%-ra változott. A fő baleseti okok változatlanok voltak: sebesség nem megfelelő alkalmazása 27%, elsőbbségi szabályok meg nem tartása 25%, irányváltoztatás, kanyarodás miatt 16% (a 3 fő ok összesen 68%).
A Nagy Diák KRESZ-teszt többek közt azzal a céllal jött létre, hogy a kitöltők ingyenesen juthassanak hozzá közúti közlekedést tartalmazó információkhoz, szabályokhoz. A tesztet május 8-ig bárki kitöltheti. Idén először a játékosok a Nagy Diák Tesztek(C) applikáció segítségével is kipróbálhatják a tudásukat. A felhasználóbarát app ingyenesen letölthető az App Store-ból és a Google Play-ből. A döntő 2024. május 23-án az újpesti UP Rendezvénytérben lesz. A teszt az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság együttműködésével jött létre.
Részletek: