Hat pontban a fővárosi akadálymentességet javító BKK-fejlesztések
Élhetőbb Budapest: egyenlő esélyek mindenkinek
Jelentős lépéseket tett Budapest az akadálymentesítés területén az elmúlt időszakban. Az adatok is ezt támasztják alá: ma már több mint 500 autóbuszon van távirányítóval működő hangosbemondó, a városban pedig több száz olyan gyalogátkelőhely működik, amelyek kifejezetten a látássérült emberek közlekedését segítik. Ezek a fejlesztések nemcsak a fogyatékossággal élőket szolgálják, hanem az egész közösség számára élhetőbb és befogadóbb várost biztosítanak. A BKK összegyűjtötte és pontokba szedte azokat a projekteket, amelyek keretében az elmúlt években jelentős változás történt ezen a téren.
Sanyi szeretne egy sokkal empatikusabb világban élni
A 2022-es népszámláláskor Budapesten mintegy 114 ezer súlyosan korlátozott, ebből 38 ezer különböző fogyatékossággal élő lakos élte mindennapjait, dolgozott és – lehetőségei szerint – igénybe vette a közösségi közlekedés szolgáltatásait, valamint használta a közterületeket. Magyarországon a 2022-es népszámlálásban több mint 753 ezer ember vallotta magát fogyatékkal vagy valamilyen súlyos korlátozottsággal élőnek, közülük a fogyatékossággal élő emberek száma meghaladta a 270 ezret. Figyelembe véve, hogy ezekkel az embertársainkkal sokszor együtt utaznak a családtagjaik, segítőik is, az akadálymentesítés kérdése még több embert érint.
“Világraszóló újítást” vezetett be a BKK/BKV a fehér bot napján – Látássérült szakértőinkkel átbeszéltük…
A BKK a Fővárosi Önkormányzattal közösen olyan Budapestért dolgozik, ahol a fogyatékossággal élő emberek is valóban otthon érezhetik magukat. Ennek fontos feltétele, hogy biztosítva legyen a közterek és a közlekedés akadálymentes használata. Ám a közösségi közlekedés és az ahhoz kapcsolódó infrastruktúra fejlesztése nem csak a fogyatékossággal élő személyek érdeke. A BKK ugyanúgy figyelembe veszi a babakocsival vagy a csomaggal közlekedő, az érzékelésükben korlátozott vagy a nehezebben mozgó idős embereket és a kisgyermekeket is.
Tovább közlekedünk látássérült szakértőinkkel
A közlekedésszervező a teljesség igénye nélkül sorra vette és 6 pontba gyűjtötte, mi mindennek köszönhetően javult az akadálymentesség Budapesten.
1. Akadálymentessé vált az M3-as metró
A vonal átfogó felújítása során megújultak a metróállomások – ez volt országos szinten is az elmúlt évtizedek legtöbb utast érintő akadálymentesítési programja. A BKV Zrt. lebonyolításában végzett rekonstrukcióban ferde- vagy függőleges liftek épültek a felszín és az állomások között, hogy a metróállomás peronjai akadálymentesen elérhetők legyenek.
- A BKK az M3-as metró felújításához kapcsolódóan korszerűsíti a gyalogos-aluljárót a Határ út metróállomásnál,az arra közlekedők a jelenlegi terveknek megfelelően még a tavasszal birtokukba vehetik a megújult, akadálymentes aluljárót.
- A Göncz Árpád városközpontnál lévő gyalogos-aluljáró korszerűsítésének és teljes körű akadálymentesítésének tervezése és kivitelezése a rendelkezésre álló forrás esetén kezdődhet el, jelenleg a tervezési közbeszerzést készíti elő a BKK.
2. Folyamatosan nőtt az akadálymentesen használható járművek aránya
Az elmúlt években a nagyszámú járműbeszerzésnek köszönhetően jelentősen nőtt a korszerű, légkondicionált, alacsony padlós járművek aránya Budapesten.
- Napjainkban már kizárólag alacsony padlós buszok közlekednek a fővárosban: a BKV Zrt. autóbusz-állománya 2022 őszén 135 új járművel bővült, 2023. májustól pedig az ArrivaBus Kft. tulajdonában és üzemeltetésében összesen 150 jármű állt forgalomba.
- Működése óta a BKK 108 új trolibuszt szerzett be – legutóbb 48 új Solaris–Škoda Trollino trolibusz állt forgalomba –, és feltételes, nyílt tárgyalásos közbeszerzési eljárást indított további, legfeljebb 160 trolibusz beszerzésére.
- A következő években a meglévő 73 mellé összesen további 51 modern, alacsony padlós és légkondicionált CAF-villamos érkezik a fővárosba az Európai Unió támogatásával.
- A BKK a trolibuszokéhoz hasonlóan már a jövőbeni villamosbeszerzéseket is előkészíti, ennek első lépéseként beszerezte a majdani járművek elvi előzetes típusengedélyét.
- A BKK 2023 őszén közbeszerzési eljárásokat indított közforgalmú autóbuszjáratok üzemeltetésére: eredményes eljárások esetén 2025-től ütemezetten 240 új, alacsony padlós, környezetbarát autóbusz állhat forgalomba, közülük 90 teljesen elektromos meghajtású.
A látássérült utasok közlekedését segíti, hogy már 502 autóbuszt szereltek fel távirányítóval működő külső hangosbemondóval. A „beszélő” buszok a megállókba érkezve – igény esetén – bemondják, hogy melyik járat az, és milyen irányba közlekedik. További 766 járművön a buszvezető indíthatja el a külső hangosbemondást, ha fehér bottal közlekedő utast lát a megállóban.
3. Akadálymentessé vált számos villamosmegálló
A felújított megállók kialakításakor korlátokat és taktilis burkolati elemeket helyeztek el, továbbá a járművekhez igazodó, emelt magasságú peronokat építettek, hogy az alacsony padlós villamosokat a babakocsival, a nagyobb csomaggal közlekedők, valamint a mozgásukban korlátozottak is kényelmesen használhassák.
- Megújult az 50-es villamos vonalán négy megállóhely hét peronja: a Kossuth tér, az Árpád utca, a Baross utca (Béke tér irányú fel- és leszállóhely), valamint a Szarvas csárda tér. A korszerűsítés célja egy zöldebb környezet kialakítása és az akadálymentes közlekedés biztosítása volt.
- Az 56-os villamosvonal részleges felújítása során akadálymentes lett a Kelemen László utca, a Zuhatag sor, valamint a Heinrich István utca megállóhely; a munkáknak köszönhetően már Hűvösvölgyig járnak az alacsony padlós, modern CAF-villamosok.
A BKK a felújítások során a gyalogosútvonalak és a megállók tervezésénél, kialakításánál, valamint átépítésénél figyelembe veszi a fogyatékossággal élő emberek szempontjait is.
4. Nőtt a gyalogátkelőknél a hangjelzést adó közlekedési lámpák száma
A vak és gyengénlátó emberek közlekedését segítik azok a közlekedési lámpák, amelyek hangjelzéssel vagy beszéddel jelzik, mikor lehet biztonságosan átkelni a túloldalra. Budapesten jelenleg több száz gyalogátkelőnél működik ilyen távvezérlésű készülék, amelyek akkor adnak hangot, ha a látássérült személy a saját távirányítójával bekapcsolja a berendezést.
- Az újonnan telepített jelzőlámpákat már mindig ezzel a berendezéssel együtt helyezik ki; a Budapest Közút a tervezett lámpacsereprogram keretében a főváros valamennyi, lámpás gyalogos-átkelőhelyén elvégzi a fejlesztést – ez mintegy 480 helyszínt érint.
5. Új zebrák létesültek a legforgalmasabb csomópontokban
Budapest a gyalogosbarát fejlesztések tekintetében is nagyot lépett előre az elmúlt időszakban: gyalogos-átkelőhelyek épültek a Blaha Lujza téren, a Nyugati téren, a Boráros téren és az Orczy úton is. Legutóbbi hiánypótló beruházás a Rákóczi úton kialakított új gyalogos-átkelőhely, amely a Szentkirályi utcát és a Kazinczy utcát kapcsolja össze. Ezek az átkelők már az első napokban beváltották a hozzájuk fűzött reményeket, és nem csak a budapestiek használják szívesen és gyakran azokat, hiszen nem kell az aluljárón keresztül közlekedniük, ha át szeretnének menni az út túloldalára.
- A gyalogátkelőhelyek felújításakor, illetve az újak kialakításánál a BKK figyel arra, hogy a szegélyek süllyesztve legyenek a kerekesszékes, a babakocsival közlekedő, a mozgásukban korlátozott és az idős emberek könnyebb áthaladása érdekében.
- A gyalogosbarát fejlesztések nem állnak meg: már zajlik az Astoriánál a gyalogos-átkelőhely építése, valamint hamarosan kezdődik az Örs vezér terénél a Kerepesi út kőbányai és a zuglói oldala között a felszíni gyalogátkelő kialakítása.
6. Az akadálymentesség szempontjai szerint végzett komplex útfelújítások
A BKK az útfelújítások során is minden csomópontnál, illetve útkereszteződésnél szegélysüllyesztéseket alkalmaz a vakokat és gyengénlátókat segítő, úgynevezett taktilis burkolati elemekkel. Olyan komplex szemléletű útépítési munkák valósultak meg a BKK beruházásában a kerületekkel együttműködve, amelyek rendkívül hasznosak az adott térségben élőknek és közlekedőknek.
- Teljesen megújult a rákospalotai Deák utca, ahol új gyalogátkelő létesült, biztosítva az akadálymentes közlekedés feltételeit.
- Élhetőbb lett a XIII. kerületi Göncöl utca: a Rákos-patak és a Kámfor utca közötti szakaszon biztonságosabban haladhatnak a gyalogosok és a kerékpárral közlekedők.
- Biztonságosabb lett a VI. kerületi Podmaniczky utca megújult szakasza: a Teréz körút és a Bajcsy-Zsilinszky út között javultak a gyalogos- és kerékpáros közlekedés feltételei.
- Új járdák épültek a zuglói Vezér utca felújításakor: taktilis burkolati elemek biztosítják az akadálymentes közlekedést a látássérült emberek számára.
- Megújult az újpalotai Erdőkerülő utca és a Zsókavár utca, új zebrák segítik a gyalogosok közlekedését, valamint akadálymentes lett a Fő téri villamosmegálló.
A Budapesti Közlekedési Központ halad tovább a főváros akadálymentesítését elősegítő fejlesztések útján. A társaság szakemberei már dolgoznak a következő évek beruházásainak előkészítésén és megvalósításán, továbbá minden tervezés vagy kivitelezés során figyelembe veszik az akadálymentesítési szempontokat.
A BKK a főváros közösségi közlekedését még versenyképesebbé tévő fejlesztések tervezésére nyújtott be támogatási kérelmet az IKOP Plusz keretében. A Budapesti Mobilitási Tervben (BMT) szereplő projektek – mint például a Göncz Árpád városközpontnál lévő gyalogos-aluljáró korszerűsítése, illetve a kisföldalatti meghosszabbításának és a meglévő vonal felújításának előkészítése; az észak-pesti és a dél-budai villamoshálózat összekötésének előkészítése és megtervezése a Váci út és a Bajcsy-Zsilinszky út rehabilitációjával, valamint a Nyugati tér megújításával; a 3-as villamos pesterzsébeti meghosszabbításának előkészítése; továbbá a 42-es villamosvonal meghosszabbítására vonatkozó tervek elkészítése – egyik fő célja az akadálymentes közlekedés biztosítása.
Az akadálymentes közlekedésről a BKK oldalán olvashat bővebben, az eltérő közlekedési szükségletekre adott eltérő megoldásokról pedig a közlekedésszervező korábbi blogbejegyzése ad részletes tájékoztatást.
Budapesti Közlekedési Központ