A kormány forradalma, avagy a Peugeot Hypersquare

A VivaTech technológiai kiállítást idén május végén rendezték meg Párizsban. A technológiai fejlesztések egyik éllovasaként a Peugeot az Inception tanulmányautóval, illetve az abban bemutatott Hypersquare volánnal és kezelőfelülettel lopta el a show-t.

A Peugeot olyan innovatív márka, amely a technológiai kreativitást összekapcsolja a valósággal, s ezzel teremt az autóvezetők számára újfajta vezetési élményt. A Peugeot Inception tanulmányautó abba enged betekintést, hogy a márka a közeljövőben milyen formatervezési irányvonalat követ, illetve milyen új technológiákat alkalmaz. Maga az Inception egy koncepció, tehát pontosan ilyen Peugeot modellt nem lehet majd kapni a szalonokban, de a benne megtalálható technológiák és műszaki megoldások a következő években, akár már 2025-től sorra mutatkozhatnak be a Peugeot utcai járműveiben.

Vannak azonban olyan részletmegoldások is, amelyek egészen biztosan nem kerülnek sorozatgyártásba, de egy egyedi és különleges tanulmányautón megszokott az ilyen formabontó, látványos részletek alkalmazása. Az Inception üvegfelületeinek teljes mérete meghaladja a hét négyzetmétert, s maga a szélvédő majdnem az autó elejéig nyúlik előre.

A hatalmas szélvédő építészeti üvegből készül, amely vastagabb a normál autóüvegnél, így sokkal szilárdabb, jobban hangszigetel, valamint nem törik szilánkosan, azaz mérsékli a sérülés esélyét. A felső árnyékoló sáv olyan bevonatot kapott, mint amilyet a NASA használ az űrhajósok sisakján.

Mivel koncepcióautóról van szó, a megadott teljesítményadatoknak ma még sok gyakorlati jelentőségük nincsen, ám iránymutatásnak elfogadhatók arra nézve, hogy a jövőben a Peugeot milyen teljesítményszintet tart megvalósíthatónak elektromos járműveiben. Az Inception 100 kWh-s akkumulátora 800 voltos üzemi feszültséggel működik, két villanymotort táplál, az összteljesítmény 680 lóerő. A gyorsulás 100 km/órára ezzel a konfigurációval kevesebb, mint három másodpercet venne igénybe, a hatótávolság pedig 800 km körül várható. Ennél is fontosabb, hogy az új akku- és töltési technológia révén az autó az első 150 km-nyi hatótávot kevesebb, mint öt perc alatt magába szívhatná.

Az Inception formatervezőit tehát nem lehet azzal vádolni, hogy szokványos karosszériát rajzoltak, az igazán érdekes dolgok azonban az utastérben várnak ránk. Leglátványosabb eleme a kormánykerék, amely valójában nem is kerék, hiszen alakja lekerekített sarkú téglalap. A Hypersquare nevű volán formája a versenyautókéra emlékeztet, és a Peugeot azért tartotta nagyon fontosnak a kormánykerék továbbgondolását, mert az utastérben ez a leggyakrabban használt kezelőfelület ¬- szó szerint nélkülözhetetlen az autóvezetéshez.

A Peugeot i-Cockpit az elmúlt tizenkét évben összesen mintegy 12 millió autóba került be – legújabb verziója a Panoráma i-Cockpit, amely a Peugeot E-3008 és E-5008 modellekbe kerül be. A Peugeot Hypersquare volán és kezelőfelület a Peugeot jelenlegi i-Cockpit-jének az evolúciója, amely magasabb szintre helyezi az intuitív kezelhetőséget.

A Peugeot deklarált célja, hogy a Hypersquare technológia akár már 2026-ban bekerüljön a márka egyik új generációs személyautójába.

Az új formájú volán kifejlesztésekor a Peugeot figyelembe vette azokat az ergonómiai kutatásokat, amelyek szerint a modern ember leggyakrabban a hüvelykujját használja, amikor különböző elektronikus eszközeit – okostelefon, játékkonzol vagy távirányító – működteti. A drive-by-wire technológiával ellátott Hypersquare valamennyi funkcióját a téglalap sarkaiban lévő kör alakú felületekre helyezték, így legkönnyebben a hüvelykujjunkkal kezelhetjük azokat.

A téglalap alakú volán közepén pedig a menürendszert megjelenítő kijelző kapott helyet.

Ezzel a lehető legbiztonságosabb környezet jön létre az autóvezetéshez: a sofőr előtt látható a menürendszer, egyes elemeit pedig a kormány elengedése nélkül, mindössze egy apró ujjmozdulattal lehet kezelni. A megszokott helyen, azaz a volán mögött is van egy kijelző, de ez is teljesen formabontó, hiszen egy kör alakú képernyő palástján jelennek meg többek között a vezetéssel, a navigációval, az infotainment rendszerrel vagy az akkumulátor töltöttségi fokával kapcsolatos adatok.

Töltés közben aztán maga a Hypersquare volán és a mögötte lévő kijelző egyetlen gombnyomással eltüntethető a műszerfalban és a szélvédő alatt elhelyezett széles kijelzőn megjelenített tartalmat lehet nézni, hallgatni.

Mivel a Peugeot Inception és a benne bemutatott új technológiák egyaránt a jövőről szólnak, a Peugeot kiemelten fontosnak tartotta, hogy az utastérben felhasznált műanyagok száz százalékban visszaforgatott alapanyagból készüljenek. A koncepcióautóban alkalmazott új technológiák azt a célt is szolgálják, hogy a Stellantis csoport karbonlábnyoma 2030-ra a három évvel ezelőtti fele legyen, 2038-ra pedig a teljes vállalat karbonsemlegessé váljon.

Az ülések „bársonyborítása” például teljes egészében visszaforgatott poliészterből készül. Az utastér speciális textiljei vákuumban tömörített anyagok, amelyek annyira erősek és ellenállók, hogy akár teherviselő, szerkezeti felhasználásuk is lehetséges, de készíthető belőlük például háromdimenziós mintázattal ellátott padlókárpit is.

Szintén jövőbe mutató az a két együttműködés, amely a Peugeot és két partnere, a Mobilisights és a Vay között jött létre. A Mobilisights maga is a Stellantis csoport része, és a Peugeot, valamint a Stellantis másik 13 márkájának jelenleg mintegy 14 millió internetre csatlakoztatott autójából kapja a telemetriai adatokat. Ezeket az adatokat elemezve aztán a Mobilisights – miután a vezető ehhez hozzájárulását adta – lehetővé teszi olyan innovatív szolgáltatások és alkalmazások használatát, amelyek például egyszerűsítik a töltési folyamatot vagy folyamatosan figyelik a költségeket, azaz fokozzák az autó használatának élményét, illetve még inkább személyre szabhatóvá teszik az autózást.

A Vay is együttműködő partnere a Peugeot-nak, így a 2024-es VivaTech kiállításon bemutatták a Peugeot és Vay távolról irányítható autóit is. A távirányítás félúton van a teljes önvezetés felé, ugyanakkor éppen annyira biztonságos, mintha sofőr ülne a volán mögött.

A Vay magasan képzett telesofőrjei ugyanis egy vezérlőteremben ülve vezetik a mobilkapcsolattal és a megfelelő fedélzeti érzékelőkkel ellátott járműveket. Ezzel a módszerrel különösen az áruszállításban, a járműmegosztási és bérautó.szolgáltatóknál takarítható meg sok pénz, hiszen több jármű vezetéséhez elég egyetlen telesofőr, aki a vezérlőteremben úgy irányítja a rábízott kocsikat, mintha egy szimulátorban ülve kezelné a pedálokat és a volánt.

ILLUSZTRÁCIÓK: STELLANTIS

a Peugeot Hypersquare