Lezárult a nagy okoszebra-szavazás
Megvan, melyik iskola közeli, veszélyes kereszteződésben létesítenek okoszebrát
A Generali a Biztonságért Alapítvány évek óta népszerűsíti okoszebra programját. Idén egy szavazás keretei között a hazai lakosság arról dönthetett, melyik városban alakítsanak „okossá” olyan gyalogátkelőhelyet, ami iskola közelében található. A verseny a napokban lezárult, mostanra pedig az is kiderült, melyik hazai városban épül ki az Alapítvány támogatásával az innovatív gyalogosvédelmi rendszer még a szeptemberi iskolakezdés előtt.
Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is újabb magyar települést tesz biztonságosabbá a Generali a Biztonságért Alapítvány a közlekedésbiztonsági kezdeményezésével. Eddig 65 zebrát alakítottak okossá az alapítvány támogatásával: a Pearl Enterprises Kft. kivitelezésében megvalósuló SafeCross® projekt célja a gyalogosok biztonságának javítása, illetve az, hogy felhívják a figyelmet a közlekedésbiztonság fontosságára.
A Generali idén a Közlekedési Kultúra Napja kapcsán az Országos Balesetmegelőzési Bizottsággal (OBB) együttműködve indított közönségszavazást: a hazai lakosságnak májusban két héten át lehetőségük volt online megszavazni egy, az OBB javaslata alapján összeállított 19-es listából azt a legveszélyesebbnek ítélt, iskola közelében található gyalogátkelőhelyet, amit okossá alakítanak még az idei iskolakezdés előtt.
A szavazás lezárult, és jó látni, hogy minden eddiginél több embert mozgatott meg a téma: több, mint félmillió szavazat érkezett két hét alatt a 19 városban található gyalogátkelőhelyekre. A győztes város végül Mátészalka lett, őt követi a legtöbb szavazatot kapott városok listáján Salgótarján, a bronzérmet pedig Szekszárd szerezte meg.
Így a Mátészalka, Szalkay László utca – Nagykárolyi út kereszteződésénél lévő gyalogátkelő, ami a Kálvin János Református Általános Iskola közelében található, a tervek szerint a 2024-es szeptemberi iskolakezdésre okossá alakul majd.
Az okoszebráknak mérhetően pozitív hatásai vannak a közlekedésbiztonságra
A Rendőrség 2023-as adataiból kiderül, hogy a gyalogosokat érintő több, mint 2100 baleset 38%-a (812 eset) kijelölt gyalogosátkelőhelyen történt, melyből 18 halálos kimenetelű volt. Az összes gyalogos baleset 93%-a (1 989 eset) lakott területen belül-, döntő többségben (65%) nappali, természetes fényviszonyok mellett következett be. Azonban 571 alkalommal éjszaka, működő közvilágítás mellett-, 115 esetben pedig közvilágítás nélküli útszakaszon történt szerencsétlenség, mely bizonyítja, hogy a zebrák láthatóvá tétele kulcsfontosságú mind a gyalogos, mind az autós részére.
2021-ben hirdette meg először a Generali a Biztonságért Alapítvány és a Pearl Enterprises Kft. azt a versenyt, melynek során olyan zebrákat kerestek, ahol veszélyes az átkelés. A legtöbb voks egy ózdi és egy váci zebrára érkezett, így mindkét város gyalogos-átkelőhelye lassan három éve már okoszebraként működik. A 2022-es szavazást Szentendre nyerte, ahol azóta már okoszebra segíti a biztonságosabb közlekedést. A tavalyi „okoszebra szavazás” győztese pedig Mohács volt, ahol az eszköz telepítése előtt és után is mérték a megállási hajlandóságot. A Kossuth Lajos utca 95-97-nél lévő gyalogátkelőhelynél a telepítés előtt az autósok megállási hajlandósága 53%-ot mutatott, míg két héttel utána ez a szám már 62% volt, kettő hónappal később pedig elérte a 66%-ot – mely igazolja az átkelőhely „okossá” alakításának fontosságát és eredményességét.
Mi az az okoszebra?
A SafeCross® okoszebra egy olyan közlekedésbiztonsági rendszer, amely az útburkolatban elhelyezett aktív LED prizmák segítségével a zebrára lépő járókelőre hívja fel a figyelmet. Tehát az okoszebra célja, hogy az adott átkelőhelynél a járművezetők mindig észleljék a gyalogosátkelést. A fényjelzés kizárólag addig tart, ameddig az áthaladás is, így a zebra csak indokolt esetben lép működésbe.
A Generali a Biztonságért Alapítvány szívügyének tekinti a biztonságosabb közlekedés elősegítését: a program elindítása óta több mint 110 millió forint értékben kerültek okoszebrák kiépítésre szerte az országban, többek között megyeszékhelyeken, például Kecskeméten, Szegeden, Székesfehérváron, Veszprémben vagy Zalaegerszegen, nyaralóhelyeken a Balaton partján, illetve a fővárosi agglomerációban.