Generációváltás előtt a BKK forgalomirányításért felelős FUTÁR rendszere

Modern utastájékoztatási rendszer a metrókban, dinamikusan frissülő adatok a járműmonitorokon, még több FUTÁR-kijelző a végállomásokon – az utasok számára ezek lesznek a látványos elemei a forgalomirányításért felelős FUTÁR- rendszer megújításának. Folytatódnak a digitalizációs fejlesztések a BKK-nál, hogy garantált legyen a fővárosban közlekedők 24 órás, folyamatos, színvonalas tájékoztatása, valamint a korszerű technológián alapuló forgalomirányítás.

A BKK előkészítette a forgalomirányításért felelős FUTÁR, azaz a Forgalomirányítási és UtasTÁjékoztatási Rendszer megújítását. A tíz éve üzemelő FUTÁR-t folyamatosan karbantartják és fejlesztik a szakemberek, de az elmúlt években kivitelezett utasbarát szolgáltatások – pl. BudapestGO applikáció – további fejlesztéséhez és a technológiai változások lekövetéséhez szükség lesz a rendszer teljes megújulására. A technikai előkészítő lépések megtörténtek a BKK-nál, hogy a források rendelkezésre állásakor az új rendszer telepítése és beüzemelése minél gyorsabban megtörténhessen.

A FUTÁR 2014-es bevezetésével forradalmi változáson ment keresztül a közösségi közlekedés irányítása és az utastájékoztatás. A technológiának köszönhetően 24 órában biztosított a fővárosi forgalom valós idejű felügyelete és az ehhez kapcsolódó utastájékoztatási rendszer: az utasok így kaphatnak valós idejű forgalmi információkat a végállomásokon és forgalmas megállókban, illetve a BudapestGO applikáción keresztül. Azt is a FUTÁR rendszer teszi lehetővé, hogy a BKK szakemberei gyorsan és hatékonyan tudnak beavatkozni egy-egy közösségi közlekedést akadályozó helyzetbe, és orvosolják a problémát a zökkenőmentes közösségi közlekedés érdekében.

A rendszer folyamatos megújítást igényel, ezért elengedhetetlen egyes szoftverek frissítése, valamint a hardverek egy részének cseréje.  A BKK-nak az a célja, hogy a rendszer az elkövetkező években teljesen megújuljon, ennek egyik első lépéseként a közlekedésszervező szakemberei technikailag előkészítették a FUTÁR generációváltását. Így a források rendelkezésre állásakor gyorsabb lesz az új rendszer telepítése és annak beüzemelése.

Jöhet az új technológia

A tervezett fejlesztés keretében többek között megújulna a FUTÁR központi szerverparkja, és a jelenleginél hatékonyabb adatfeldolgozási és adattárolási rendszert vezetne be a BKK. Emellett lecserélnék a FUTÁR elavult, gyártói támogatás nélkül már csak költségesen üzemeltethető járműfedélzeti berendezéseit. Az új, korszerű eszközök megkönnyítenék a járművezetők munkáját is. A rendszer frissítése mellett annak metrókra való kiterjesztése is megtörténne, de a fejlesztéseknek köszönhetően hatékonyabbá és gyorsabbá válhat az utastájékoztatás is.

Az új rendszer bevezetésével ajárműfedélzeti monitorokon dinamikusabban jelenhetnek meg a forgalmi változások és célzott információk, a metró – hangos és kijelzős – utastájékoztató rendszere teljesen megújulhat, illetve összehangoltan tud működni a felszíni utastájékoztató rendszerrel, illetve új FUTÁR kijelzők jelenhetnek meg a végállomásokon.

Az elmúlt években sem volt megállás

Az elmúlt időszakban számos újítást vezettek be a FUTÁR kapcsán: a 3G mobilszolgáltatás megszűnése miatt a rendszer a hazai szolgáltatók körében már általánosnak mondható 4G technológiát használja. Ehhez kicserélték a több mint 2400 jármű fedélzeti eszköz, illetve többek között a kültéri utastájékoztató kijelzők egyes elemeit. A technológiai váltás mellett 2022-ben megújult a FUTÁR beszédkommunikációs rendszere is. A 2022-ben lezajlott frissítésekről az alábbi oldalon lehet tájékozódni.

Folyamatos fejlesztések, korszerű technológia a közösségi közlekedésben

A BKK a FUTÁR frissítése mellett továbbra is elkötelezett a fővárosi közösségi közlekedés folyamatos fejlesztése mellett. Jó példa erre a 2022-ben elindult BudapestGO, a jegy- és bérletautomatahálózat jelenleg is zajló megújulása, a több mint 600 helyszínen működő Mobi-pontok létrehozása, új járművek (Solaris-Skoda trolik, CAF villamosok) beszerzése, vagy a teljesen megújított és a felhasználók körében nagy népszerűségnek örvendő MOL Bubi közbringarendszer.

Budapesti Közlekedési Központ


Első randevú a Lexus LBX-szel