Új járművek, új vonalak – folytatódhat a troliközlekedés megújítása és bővítése Budapesten
A dinamikusan fejlődő európai nagyvárosokhoz hasonlóan Budapest is a trolifejlesztésekben látja a közlekedés zöldítésének gazdaságos lehetőségét. A következő években a BKK új vonalakat létesítene a főváros több részén, illetve meglévőket hosszabbítana meg, 300 kilométerre is bővülhet a budapesti trolibuszhálózat.
Ezzel párhuzamosan folytatódik a járműbeszerzés: további 160 új trolival bővülhet a járműflotta. A tervezett fejlesztéseknek köszönhetően egyszerre válhat zöldebbé, kényelmesebbé és még inkább hozzáférhetővé a budapesti közösségi közlekedés.
Négy pontból álló csomagot mutattak be a BKK szakemberei a trolibuszágazatot érintő fejlesztésekre vonatkozóan június 5-én, a közlekedésszervező székházában. A tervek szerint jelentősen bővülne a hálózat és új járművek érkeznének. A fejlesztés fontos lépés ahhoz, hogy a jövőben a közösségi közlekedést használók 100 százalékban elektromos hajtású járművekkel, kényelmesen, és mindenki számára hozzáférhető módon utazhassanak a fővárosban.
Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere kiemelte: „A közösségi közlekedés eleve zöldnek mondható, de a buszok elektrifikációjával még inkább környezetbarát lehet. A fővárosban az utazások kétharmada már ma is elektromos meghajtású közlekedési eszközökkel valósul meg, köszönhetően a villamosoknak vagy a metrónak. A nemrégiben felújított M3-as metró önmagában több utast szállít, mint az ország összes vonata. A további célok eléréséhez idén is folytatjuk az elmúlt években megkezdett hálózatfejlesztéseket. Ennek köszönhetően jövőre újabb vonalak nyílnak, új helyeken lesz felsővezeték, és új járművek érkeznek Budapestre.”
Bővülő hálózat
Az éveken keresztül mostohagyermekként kezelt trolibuszok 2019-től újra rivaldafénybe kerültek Budapesten. Az akkumulátoros hajtásnak köszönhetően a hálózat is növekedett az elmúlt években: míg 2019-ben csaknem 138 kilométer volt a trolibuszvonalak hossza, 2024-re mintegy 155 kilométerre nőtt. Ez azt jelenti, hogy az elmúlt öt év alatt 12,5 százalékkal bővült a budapesti trolibuszhálózat. De ez csak a kezdet! A BKK a következő években is nagy hangsúlyt fektet a hálózatfejlesztésre: 2026 végéig közel 190 kilométerre, 2030-ra pedig akár 325 kilométerre is növekedhet a budapesti trolibuszvonalak teljes hossza.
Már jövő év végéig közvetlen kapcsolat jöhet létre a XIII. és a X. kerület között a 75-ös trolibuszvonal meghosszabbításával. A jelenleg a Jászai Mari tér és a Puskás Ferenc Stadion között közlekedő vonal keleti végállomása Kőbánya alsó vasútállomáshoz kerülne. A tervek szerint hosszabb útvonalon közlekedne a 81-es trolibusz, amely jelenlegi végállomása, az Örs vezér tere és a Mexikói úti földalatti-végállomás között járna, olyan területeket is érintve, ahonnan jelenleg csak átszállással érhető el valamelyik metró. Az Állatkerti körút és a Kós Károly sétány kereszteződésében új felsővezeték-kapcsolat épülne: ezt használná akár a 82-es trolibusz, amely így az Örs vezér tere és az Orczy tér között közlekedne. A fejlesztésekről a BKK társadalmi egyeztetést indít majd.
2026-ig megvalósulhat a 72-es trolibuszvonal meghosszabbítása Kőbánya alsóig a Kőbányai úton keresztül, a Pongrácz út fölé teljes hosszban felsővezeték épülne, a Kassai tér térségében is bővülne az infrastruktúra – a Róna utcai felsővezetéket összekötnék a Kassai térivel –, sőt visszaépülne a Diószegi Sámuel utca–Elnök utca fölötti szakasz is a mai 83-as járat felett.
2027-re újabb városrészekben jelenhetnének meg a trolibuszok a BKK tervei szerint: Alsórákoson és a X. kerület több részén, így Óhegyen és Újhegyen, valamint Óbudán is trolik közlekednének.
„Budapesten a piros trolibuszok évtizedek óta a városkép részei, de csak a pesti belvárosban, illetve Zuglóban találkozhatunk velük. Az új fejlesztések eredményeként a külsőbb pesti kerületekben is megjelennek majd, valamint 80 év szünet után Budán is újra megindulhat a troliközlekedés. Elsőként a 9-es busz vonalán térhet vissza 90-es számjelzéssel troli Óbudára” – árulta el a hálózatfejlesztési terv részleteit Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója.
A BKK hosszú távú célkitűzése, hogy 2030-ig további fő közlekedési útvonalakon is megjelenjenek a trolibuszok. Így környezetbarát, alacsony padlós, önjáró és csendes járművek közlekedhetnének többek között a Rákóczi út–Thököly út tengelyen, Angyalföldön, Zuglóban és Újpalotán.
Zéró emisszió
A trolibuszok illeszkednek a főváros fejlesztési terveibe, hiszen Budapest fontos célkitűzése a modern, környezetbarát járművek használata a közösségi közlekedésben. Az Európai Bizottság által meghirdetett Zöld Megállapodás 2050-ig karbonsemleges Európai Uniót vizionál. A stratégiai célkitűzéseknek megfelelően a már korábban megalkotott Budapesti Mobilitási Terv is a zéróemissziós járművek beszerzését preferálja.
„Budapest akkor lehet élhető, egészséges város, ha mind többen találják valódi alternatívának a közösségi közlekedést, és maga a közösségi közlekedés is zöldebb. Ezért azt a célt tűztük magunk elé, hogy minél hamarabb elérjük, hogy a budapesti közösségi közlekedés járművei elektromos meghajtásúak legyenek. Ebben a legnagyobb kihívást az 1100 járművet számláló buszflotta kiváltása jelenti. Ez a kihívás a trolibuszoknak köszönhetően nem lehetetlen, különösen az utóbbi évek nyugat- és kelet-európai trolireneszánszának tükrében. Európában járva azt látni, hogy Hollandiától Litvániáig, Berntől Bukarestig számos helyen döntöttek kisebb és nagyobb városok a trolihálózat fejlesztése mellett” – mondta el dr. Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója.
Új járművek
A BME tanulmánya alapján a 1100 dízel autóbuszból 350 db önjáró trolibusszal váltható ki gazdaságosan.
Az elmúlt években a 48 új járműnek köszönhetően megújult a járműpark, csúcsidőn kívül már csak alacsony padlós, korszerű trolibuszok járnak a fővárosban, amelyek felsővezeték nélküli szakaszokon önjáró módban is tudnak közlekedni.
A tervek szerint a következő lépésben további 160 új trolibusszal egészülne ki a jelenlegi járműpark, az ehhez szükséges előkészítő lépéseket már megtette a cég, a beszerzés részvételi szakasza lezárult, jelenleg az ajánlattételi szakasz zajlik. Négy cég jelezte részvételét: az Ikarus, a Skoda, a Solaris és a Bozankaya.
„Célunk, hogy a dízelbuszok ütemezett kiváltásának, a 160 db troli beszerzésének köszönhetően évente 7 ezer tonnával kevesebb szén-dioxid kerüljön a levegőbe. A nyertes ajánlattevőnek olyan járművek gyártását, szállítását, helyszíni próbaüzemének lebonyolítását, illetve az előírt engedélyek beszerzését kell biztosítania, amelyek teljesen alacsony padlósak, légkondicionáltak, valamint a beépített akkumulátoroknak köszönhetően legalább 15 kilométert önjáró üzemmódban, felsővezeték nélkül is képesek megtenni. A közbeszerzési eljárás részvételi szakasza lezárult, a következő hónapok a tárgyalásos szakaszról, majd az ajánlattételről szólnak, a szállítási szerződés aláírása a negyedik negyedévre várható” – mondta el Horváth László, a BKK beruházási igazgatója.
A fejlesztések előkészítését és megvalósítását a BKK európai uniós források felhasználásával tervezi.
Budapesti Közlekedési Központ