Kipukkad a lufi? Jelentősen visszaesett a Tesla iránti érdeklődés Európában
Az idei év fordulópont lehet az európai autópiacon, mivel a megfizethető, 20 ezer euró körüli villanyautók jövő évi megjelenése jelentős hatással lesz a keresletre. Az Autógyártók Európai Szövetsége (ACEA) legfrissebb eladási statisztikái alapján az új Tesla Model Y tavalyi népszerűsége idén jelentősen visszaesett Európában. Az év első öt hónapjában a Model Y csak a kilencedik helyen szerepelt, az eladások 24%-kal csökkentek, 104 ezerről 79 ezer példányra. Ez az egyetlen elektromos autó a tíz legkeresettebb típus között. A Tesla összesített öthavi eladásai 14%-kal maradtak el az előző év azonos időszakához képest, májusban pedig 36%-os visszaesést tapasztaltak – közölte a Telex.
A visszaesés hátterében több tényező is áll. Az egyik fő ok, hogy több nagy európai piacon csökkent a villanyautók iránti kereslet, részben a Kínából importált villanyautókra kivetett 38,1%-os védővám miatt, ami az árak emelkedéséhez vezetett. Emellett kétféle megközelítés létezik a villanyautózás népszerűségének csökkenésére. Az egyik szerint az elektromos autók most érik el a fenntartható növekedési pályát a kezdeti optimizmus után, a másik szerint viszont a villanyautók gyors terjedésével kapcsolatos várakozások túlzottak voltak, mivel sokak számára még mindig túl drágák ezek a járművek. Németországban például az állami támogatások kimerülése is hozzájárult a kereslet csökkenéséhez.
Az európai újautó-piac idén 4,6%-os növekedést produkált, összesen 4,6 millió személyautót adtak el. A legnépszerűbb új autó a Golf nyolcadik generációja lett, amelyből 105 ezer példányt adtak el, ami 47%-os növekedés az előző évhez képest. A tíz legnépszerűbb típus között szerepel még a VW-konszern T-Roc nevű kompakt SUV-ja és a Škoda Octavia is.
Az újautó-vásárlók többsége továbbra is konzervatív döntéseket hoz, mivel az autó még mindig tartós fogyasztási cikk, amelynél nem szeretnének kompromisszumot kötni. Ha például nem tudják otthon tölteni a villanyautót, és tudják, hogy a nyilvános töltőpontok többsége lassú, inkább maradnak a benzines vagy hibrid hajtásláncnál. A villanyautók piaci részesedése 12,4%-ról 12,1%-ra csökkent, míg a benzines-elektromos hibrideké 25%-ról 29%-ra nőtt.
A legnépszerűbb új autó idén a Dacia Sandero lett, amelyből 116 ezer példányt adtak el. Az olcsóbb típusok, mint a Renault Clio és a Peugeot 208, szintén nagy számban keltek el, köszönhetően kedvező áraiknak. Ezek az autók körülbelül 6,5 millió forintos indulóáron elérhetők, míg a villanyautók ára sokszor 15 millió forint körül van.
A villanyautók széles körű elterjedésére addig nem lehet számítani, amíg nem csökken jelentősen az áruk. Az olyan hagyományos hajtású vagy hibrid modellek, mint a Toyota Yaris és Yaris Cross, valamint az új Citroën C3, továbbra is vonzóbbak a vásárlók számára, mivel 6-8 millió forintnyi indulóáron kaphatók.
Tudtad?
- A Mi az a blogger pont hu, az Egyszer már láttam autót pont hu, a Teszt a lelke mindennek pont hu, a GaszTROLL pont hu és a Trollverda pont hu honlapok, valamint a Begurulva – autó és kütyümustra és a podCARs pont hu podcast csatornák a Médiabirodalom lapcsoporthoz tartoznak!