Apache technológia útviszonyokhoz – Kevesebb zaj, több hang

Az elektromos járművek megjelenésével azt gondolhatnánk, hogy az autók által keltett zajszennyezés hamarosan megszűnik. Ennek ellenére az autók zajának 80%-a az úttal való érintkezésből származik, és a rossz útviszonyok exponenciálisan növelik a zajszennyezést a járművön belül és kívül egyaránt.

Ezt szem előtt tartva Thomas Antoine, a Renault Csoport zaj- és vibrációs technológiájának szakértője kidolgozta az Apache programot, amely feltérképezi az útviszonyokat, hogy meghatározza azokat a területeket, ahol a javítások a legelőnyösebbek lennének a zajszennyezés, valamint a gazdasági és közegészségügyi szempontból. terhek a helyi közösségekre. Thomas Antoine és Fadila Hrird, a CY Cergy Paris Egyetem várostanulmányokra és kockázatokra alkalmazott geomatika elsőéves mesterszakos hallgatója elmagyarázza ennek a technológiának a működését, módszertanát, és leírja a program várható előnyeit.

Thomas Antoine, a Renault Csoport 2018 óta vezető zaj- és vibrációs technológiai szakértője számára a tények egyértelműek: a zajszennyezés jelentős társadalmi és környezeti probléma, amelyet munkájával és szakértelmével csökkenteni szeretne. A számok magukért beszélnek: az Egészségügyi Világszervezet szerint 20 millió európai panaszkodik a zajra, és 8 millióan alszanak rosszul. Míg az Ademe, a francia Ökológiai Átmeneti Ügynökség rámutat a franciaországi közúti zaj társadalmi költségére, amely 2021-ben évi 80 milliárd euróra becsülhető.

https://www.youtube.com/watch?v=z56lejtMULQ&t=2s

A fedélzeti zajszennyezés (különösen a közúti és légi zaj) elleni küzdelem érdekében az autógyártók egyre inkább az audiofejhallgatókban széles körben használt technológiára támaszkodnak: a zajszűrésre. Ezt a zajszűrést a jármű körül elhelyezett hangérzékelők aktiválják, amelyek figyelik az utat és érzékelik az útzaj változásait. Ha ez megnövekszik, az érzékelők hanghullámot fecskendeznek a kabinba, amely kiegyenlíti a hangspektrumot a járműben, kioltva az utasok által hallott zajt, és sokkal kellemesebbé teszi az utazást a fedélzeten. Egy olyan gyártó, mint a Renault Group, hagyhatná a dolgot, de a vállalat innovációs kultúrája még ennél is továbblépésre készteti mérnökeit.

„Az Apache program a találékonyságunk bizonyítéka. A környezeti zajprobléma nem csak az a kérdés, hogy melyik autó melyik gumiabroncsával? Ez arról szól, hogy az autó hogyan lép kapcsolatba a környezetével.” – Thomas Antoine, a zaj- és vibrációs technológia szakértője

Az Apache program, avagy az útviszonyok feltérképezése

A zajszűrő érzékelők tanulmányozása közben Thomas Antoine azon töprengett, hogy nem lehetne-e más módon használni az általuk generált jeleket. Megszületett az Apache program ötlete. Az Apache, a járda akusztikai jellemzőinek és energiahatékonyságának értékelése rövidítése egy olyan ház, amely egy lemezjátszó tűhöz hasonlóan elemzi az utat, hogy térképeket készítsen az úthálózat akusztikai állapotáról. Ezeket az adatokat azután összeállítjuk annak érdekében, hogy nagyon pontos elemzést adjunk arról, hol van egy út különösen rossz állapotban, ezért zajos.

” Ez egy olyan technológia, amely nemcsak a járműveink akusztikáját javítja, hanem lehetővé teszi a helyi hatóságok számára, hogy pontosabb döntéseket hozzanak az útjukat illetően. Az útjavítási költségvetés tehát valójában mindenki számára előnyös” – magyarázza Thomas Antoine.

Átfogóbb térképek készítéséhez Thomas felkért Fadila Hrird-et, egy geomatika szakos hallgatót, aki a franciaországi Cergy Egyetem mesterképzésének részeként csatlakozott a Renault Grouphoz. A Fadila egy speciális programot használ különböző információrétegű térképek készítéséhez, például az érzékeny helyek (iskolák, kórházak, nyugdíjasotthonok stb.) közelségéről, hogy meghatározza, milyen hatást gyakorolhat egy út a helyi lakosokra.

„Óriási mennyiségű adatot kapunk ezektől az érzékelőktől, de az a kérdés, hogy ezeket hasznos információkká alakítsuk át. Ahhoz, hogy ezek a térképek összefüggésben legyenek az úthasználattal, tudnunk kell, milyen gyakran használják az utakat, és ez az a pont, ahol a partnerségünk a Bruitparif nagyon jól jön.”

Fadila Hrird, a Renault Csoport geomatikára szakosodott munka-tanulmányi hallgatója

Partnerség a BruitParif-fel, a kulcs a teljes körű szolgáltatás nyújtásához

Thomas Antoine már a projekt kezdetén megértette, hogy az útviszonyok ezen részletes elemzése értékes segítséget jelenthet azoknak a városoknak és közösségeknek, amelyek számára az útjavítási stratégia komoly kihívást jelent, és költségvetésük jelentős részét jelenti. Ez lehetővé teszi számukra, hogy nagyon pontosan megcélozzák a javítandó útszakaszokat. De ahhoz, hogy ez az elemzés teljes legyen, hiányzott egy lényeges elem: az úthasználat. Ezek az adatok kulcsfontosságúak annak meghatározásában, hogy milyen sebességgel romlik az út, és milyen mértékben okoz zajszennyezést.

Ezért Thomas Antoine felvette a kapcsolatot a Bruitparif-fal, az Île de France régió Zajmegfigyelőközpontjával, amely történetesen több információt keresett az utak akusztikai állapotáról. Bruitparif gyorsan csatlakozott a projekthez, megadta a szükséges adatokat, és elősegítette a tesztprogramot Saint-Quentin en Yvelines területén. Sikeres volt, és a programot kiterjesztették az egész Île de France régióra, mintegy harminc, Apache burkolattal felszerelt járművel keresztezve a régió útjait. A projekt mára több franciaországi és külföldi város érdeklődését is felkeltette. Az Apache program a Renault Csoport által szabadalmaztatott innováció, amelyet a francia zajügyi nemzeti tanács Arany Decibel díjat kapott. A Renault Vel Satis 2001 óta először ítélte oda ezt egy autógyártónak!

A zaj és az energiafogyasztás közötti kapcsolat – a legfontosabb adatok

Thomas és Fadila mélyreható elemzései megerősítették, hogy közvetlen kapcsolat van a zaj és az elektromos járművek CO2-kibocsátása vagy hatótávolsága között. Az Apache program pontos számot tud adni az útjavítással járó költségekről és környezeti megtakarításokról, sőt azt is, hogy az útjavítás költségeit hány nap alatt ellensúlyozza a károsanyag-kibocsátás csökkenése. A Bruitparif számításai szerint 1 euró utakra fektetett 17-20 eurót jelent a zaj társadalmi költségein. Konkrét példával élve, Európa legforgalmasabb útja, a párizsi körgyűrű felújítása körülbelül néggyel osztaná meg a zajszintet, és évi 16 000 tonna CO2-megtakarítás révén 3,5 éven belül szén-dioxid-semleges projektté válna. Thomas Antoine számára ez a projekt egyrészt büszkeség, másrészt valódi változást jelent a szakmájában. Az autóipar nem hagyományos területei iránti érdeklődéssel új értékláncokat lehet létrehozni a Renault Csoport számára. Fadila Hrird, aki a mérnökök új generációját képviseli, aki megértette, hogy a technológia konkrétan képes megoldani a környezettel kapcsolatos problémákat, most már várja az új mesterséges intelligencia-alkalmazásokat, amelyek egyre nagyobb mennyiségű adatot dolgoznak fel, és így projekteket hajtanak végre. mint például az Apache még relevánsabb.

https://miazablogger.hu/parizs-2024

Tudtad?