A 2025-ös Honda CRF1100L Africa Twin
Modellfissítés: A CRF1100 Africa Twin a Honda kőkemény terepes kalandora – akárcsak testvére az Africa Twin ES – jövőre frissített grafikával és megújult színkombinációban folytatja az új utak felfedezését.
Az alapmotor hagyományos Showa felfüggesztéssel, míg az Africa Twin ES SHOWA EERA™ futóművel rendelkezik. Ennél a futómű feszessége és a hátsó rugó előfeszítése is elektronikusan szabályozott, sőt fűthető markolat és 12 V-os csatlakozóaljzat is szerepel a felszereltségi listán. Mindkét modellváltozat tömlő nélküli abroncsokkal, öt lépcsőben állítható szélvédővel érkezik a szalonokba. Természetesen a műszaki alapok nem változtak a következő modellévre: sportos, karcsú váz és ralistílusú idomzat öleli körbe a rendkívül nyomatékos erőforrást, melyet hattengelyes helyzetérzékelőhöz (IMU) társított kipörgésgátló, kanyar-ABS, illetve az első és hátsó kerék elemelkedését egyaránt meggátoló rendszer felügyel. A színes, 6,5”-os, érintőképernyős TFT-kijelzőn elérhető az Apple CarPlay® alkalmazás, valamint a műszer Bluetooth®-kapcsolatra képes, és sebességrögzítő (tempomat) is az alapfelszereltség része. Szintén szót érdemel, hogy a duplakuplungos erőátvitellel felszerelt modellekben a váltó vezérlőegysége a dőlésszöget is figyelembe veszi fel-, illetve visszakapcsoláskor. Ráadásként Honda Eredeti Kiegészítők széles választéka áll a vásárlók rendelkezésére, és Urban, Rally, Travel, illetve Adventure tartozékcsomaggal is megvehetik a modellt.
Bevezetés
Több mint harminc éve már, hogy a legendás Honda XRV650 Africa Twin berobbant az európai piacra, és napjainkban is egyedülálló kultusz övezi a modellt. Bár jelenkori átirata, a 2016-ban bemutatott CRF1000L Africa Twin teljesen új, modern műszaki alapokra épül, nagyban hasonlít felmenőjére, ugyanis azonos szellemiségben fejlesztették a Honda mérnökei.
Sikerének egyik titka az ideális teljesítmény/tömeg arány, ami éppúgy elmondható az elődökről, mint napjaink Africa Twinjéről. A CRF1000L hétköznapi használatra alkalmas mindenesként éppúgy bevált, mint túra- és terepmotorként, hiszen kiemelkedő teljesítménye ellenére rendkívül könnyen kezelhető, elsőrangú futóműve pedig aszfalton és terepen is kiválóan helytáll.
A 2018-as változat fejlesztésekor a lábváltóval és a duplakuplungos automatikus erőátvitellel (DCT) felszerelt kivitelt is tökéletesítették a szakemberek. Ennek eredményeként az új, elektronikus gázmarkolattal (throttle-by-wire, TBW) kínált Africa Twin három menetüzemmódot kínál fel a pilótának, amelyekkel az aktuális időjárási és útviszonyokhoz igazíthatja a motorkarakterisztikát, illetve a teljesítményleadás jellegét. Szintén újdonságként debütált a szélesebb tartományban állítható HSTC (Honda Selectable Torque Control, azaz Honda Állítható Nyomatékszabályozó), és komoly előrelépést jelentett az áttervezett kipufogórendszer, ugyanis sokkal jellegzetesebb hangon szólt, mint elődje, valamint a teljesítménynövekedéshez is hozzájárult. Ráadásként ekkor jelent meg az Adventure Sports változat, ami hatékony időjárás-védelmével, nagyobb üzemanyagtartályával és rugóútjával kifejezetten hosszú, terepes túrákra született.
Újabb fontos mérföldkő volt az Africa Twin történetében a 2020-as modell új, nagyobb össz-lökettérfogatú és hosszabb lökethosszú, 1084 cm3-es erőforrása. Persze nemcsak a hajtómű változott, hiszen ekkor kívül-belül teljesen megújult a CRF1100L Africa Twin is, mely elődjénél is kompaktabb, ralimotorokat idéző, még inkább terepképes enduróként folytatta pályafutását. Eközben a CRF1100L Africa Twin Adventure Sports*[1] is sokat fejlődött, az egyik legfontosabb újítás a Showa EERA™ (Electronically Equipped Ride Adjustment) felfüggesztés megjelenése volt. A megújult műszaki alapokhoz vonzóbb külső is jár, ezért a mérnökök alaposan áttervezték az idomzatot. Ezáltal még kompaktabbá vált a modell, jobban hasonlít a ralimotorokra, egyszersmind hatékonyabban használható terepen. Összességében erősebbé és nyomatékosabbá vált, ugyanakkor továbbra is a kiváló kezelhetőség volt a cél, ezért a nagyobb erőforrás dacára lényegesen könnyebb lett, megfelelve a Honda örök érvényű elveinek.
A 2024-es év fontos mérföldkő volt a típus történetében, hiszen tovább nőtt a forgatónyomaték, még kifinomultabbá vált a DCT erőátvitel, gazdagabb lett a felszereltség és immáron ES (Electronic Suspension) kivitelben, elektronikus szabályozású futóművel is megvásárolhatóvá vált a modell. A modellfrissítés technikailag nem érinti az Africa Twin-t, mely tovább öregbíti hírnevét és mércéül szolgál, a hosszútávra tervezett túramotorok között.
A 2016-os bevezetése óta az Africa Twin a 2. legnépszerűbb modell az 1000 cm3 feletti Adventure kategóriában, és több mint 104 000 db talált gazdára belőle Európában. A hatalmas népszerűségnek köszönhetően mindig is a Honda három legkelendőbb modellje között volt, az elmúlt 8 évben 6-szor végzett az első helyen.[2]
[1] További részletekért, kérjük, olvassa el a CRF1100L Africa Twin Adventure Sports sajtóanyagot!
[2] Az első négy évben az 1000 cm3 alatti géposztályban szerepelt az Africa Twin.
https://miazablogger.hu/parizs-2024
Tudtad?
- A Mi az a blogger pont hu, az Egyszer már láttam autót pont hu, a Teszt a lelke mindennek pont hu, a GaszTROLL pont hu és a Trollverda pont hu honlapok, valamint a Begurulva – autó és kütyümustra és a podCARs pont hu podcast csatornák a Médiabirodalom lapcsoporthoz tartoznak!