Bertalan Mártont és Paizs Róbert másodikok lettek a Róma Rallyn

Három futamból immáron második Rally Európa-bajnoki dobogóját szerezte Bertalan Márton és Paizs Róbert, akik az ERC4-es értékelésben a második helyet szerezték meg a Róma Rallyn, ráadásul megnyerték a Power Stage-et is.

Újra szárnyalt a Peugeot Kupa tavalyi bajnok párosa. Az Európa-bajnokság szezonnyitóján, a Rally Hungaryn aratott meglepetés második helyezésük és egy igen küzdelmes Észt Rally után, pályafutásuk első külföldi aszfaltos versenyén, a Róma Rallyn újra dobogóra állhattak. A bajnokságban pedig mindössze 12 pontra megközelítették a harmadik helyezetett.

Különleges volt a Róma Rally Bertalan Márton és Paizs Róbert számára, hiszen ezt a versenyt a Peugeot Kupa bajnoki címéért kapták.

„Óriási dolog ez számunkra – lelkendezett Bertalan Márton. – Tavaly év végén még csak beszélgettünk arról, hogy az Európa-bajnokságon indulunk.

A Rally Hungaryn minket is meglepett a második hely, az Észt Rallyn pedig megkaptuk azt a sokkot, amit mindenki, aki először indul az Eb-n. Rómába úgy jöttünk, hogy szeretnénk célba érni, és pontokat szerezni.

Az első öt hellyel már maximálisan elégedett lettem volna, a dobogóra csak nagyon merész álmomban mertem gondolni. Ez a második helyezés pedig még most is egészen hihetetlen dolog.

Ha egy héttel ezelőtt valaki azt mondja nekem, hogy a Róma Rallyn megnyerjük a Power Stage-et, a célban a helybéli versenyzők odajönnek hozzám és gratulálnak, akkor biztos kinevettem volna.

Nagyon köszönöm Balkányi Györgynek és a Peugeot Kupának, hogy a bajnoki címünket egy Eb-futammal jutalmazták, a Tagai Racing Technologyinak, hogy egy hibátlan autót kaptunk a versenyre, a HRT Racingnek, akik ezúttal is támogattak minket, és persze a szurkolóknak. Nagyon sok gratulációt kapunk. Rettenetesen jól esik, de szerintem kell pár nap, hogy feldolgozzuk, mi történt velünk ezen a hétvégén.“

Róma Rally a nehéz versenyek között is az egyik legnehezebb

Nincs könnyű Európa-bajnoki futam, de a Róma Rally a nehéz versenyek között is a legnehezebbek közé számít. A pálya talaja folyamatosan változik, a tapadást pedig csak versenykörülmények között lehet kitapasztalni. Éppen ezért a helybéliek hatalmas rutinjával nehéz felvenni a versenyt.

„Az első külföldi Eb-futamunkra, az Észt Rallyra is alaposan felkészültünk, de a két verseny közti két hétben erre rátettem még egy lapáttal – mondta Bertalan Márton. – Napi két alkalommal futottam melegítőben a napon. Senkinek sem ajánlom, hogy kipróbálja, borzalmas érzés, de ennek köszönhetően bírtuk a versenyt.

A pályák valóban nagyon különlegesek. Van jól tapadó fehér aszfalt, rosszul tapadó fehér aszfalt, töredezett aszfalt, jól tapadó sima aszfalt és rosszul tapadó sima aszfalt. Csak akkor derül ki, hogy mennyire tapad, amikor féktávot veszel rajta. Féktáv pedig van bőven, mert száz méternél hosszabb egyenest nem írtunk az itinerünkbe.

A mezőny egy kicsit kisebb volt a szokásosnál, a Róma Rally nem volt része a junior Eb-nek, ezért sokan nem jöttek el, de a helyi versenyzők mindenképpen komoly mércét jelentettek.

Már az első gyorsaságin is sikerült negyedik időt autóznunk és folyamatosan tudunk gyorsulni. A szombati utolsó előtti gyorsaságin azonban kaptunk egy gyomrost. A szervizben módosítottunk a beállításon, érzésre nagyon jót jöttünk, de az előző körhöz képest még magunknál is 10 másodperccel rosszabbak voltunk. Majdnem sírtam a célba, hogy mennyire kikaptunk.

Az utolsó gyorsaságira jól felszívtam magam és ott jöttünk egy második időt, ami helyrebillentette az önbizalmamat.

Az eredmény mellett fontosnak tartom, hogy végig kiegyensúlyozottan, hiba nélkül tudtunk autózni és messze nem kaptunk olyan sokat a helyiektől, mint ahogyan gondoltuk. Észtországban is sokat tanultunk, most még többet. A következő versenyünk, a Barum Rally még komolyabb feladat lesz.“

Etapon elfogyott a fék

A Róma Rally nehézségei közé tartozik, hogy nem elég gyorsan menni, az autót is be kell osztani.

„Az itthoni pályák tapasztalatai alapján nehéz elképzelni egy Eb-futamot – mondta Paizs Róbert. – Mész a 37 fokos melegben egy 32 kilométeres pályán úgy, hogy egyik kanyarból esel a másikba. Mi 22 perc alatt teljesítettük ezt a szakaszt. Marci mondta a céljában, hogy ez már önmagában is sportteljesítmény.

Ráadásul egy ilyen hosszú pályán az autót is be kell osztani. Ha gyorsan mégy, biztosan elfogy a fék, csak az a kérdés, mikor. Velünk előfordult, hogy lejöttünk a gyorsaságiról, a beíró után volt egy rövid egyenes, majd már etapon következett egy elágazás. Marci rálépett a fékre és nem történt semmi, egyenesen átmentünk a kereszteződésen. Akkorra fogyott el a fék, ami azt jelenti, hogy a gyorsaságin jól osztottuk be.

Az Észt Rally után is mondtam, hogy borzasztóan elfáradtunk, ez most méginkább igaz. Azonban nagyon jóleső ez a fáradság és nagyon boldogok vagyunk.

Az Észt Rally is nehéz volt, a Róma Rally még nehezebb, de szerintem most jön az igazi megpróbáltatásunk a Barum Rallyn. Biztosan sok magyar szurkoló lesz kint. Mindenképpen szeretnénk pontokat szerezni, nem lesz könnyű a bajnokságban előre lépni, de mindent megteszünk érte. Csehországban találkozunk!“

Az FIA Rally Európa-bajnokság ERC4 állása az Észt Rally után:

  1. Mille Johansson (svéd) 100 pont
  2. Calle Carlberg (svéd) 72 pont
  3. Max McRae (brit) 62 pont
  4. Timo Schulz (német) 55 pont
  5. Daniel Polasek (cseh) 54 pont
  6. Karl Markus Sei (észt) 53 pont
  7. Jaspar Vaher (észt) 51 pont
  8. Bertalan Márton (magyar) 48 pont
  9. Aofie Raftery (ír) 48 pont
  10. Herczig Patrik (magyar) 41 pont

A Róma Rally hivatalos eredménye:

https://www.fiaerc.com/c/event/fNL1_?filterBy=true&liveTimingMenu=overall_livetiming&stage=FINAL&championshipId=265

https://miazablogger.hu/parizs-2024

Tudtad?