Visszatér az egyik legtüzesebb kis Toyota

  • Visszatér az egyik legtüzesebb kis Toyota 1987_corolla_fx16_1
  • Visszatér az egyik legtüzesebb kis Toyota 1987_corolla_fx16_2
  • Visszatér az egyik legtüzesebb kis Toyota 2025_toyota_corolla_fx_1
  • Visszatér az egyik legtüzesebb kis Toyota 2025_toyota_corolla_fx_2
  • Visszatér az egyik legtüzesebb kis Toyota 2025_toyota_corolla_fx_3
  • Visszatér az egyik legtüzesebb kis Toyota 2025_toyota_corolla_fx_4
  • Visszatér az egyik legtüzesebb kis Toyota 2025_toyota_corolla_fx_5
  • Visszatér az egyik legtüzesebb kis Toyota 2025_toyota_corolla_fx_6
  • Visszatér az egyik legtüzesebb kis Toyota 2025_toyota_corolla_fx_7
  • Visszatér az egyik legtüzesebb kis Toyota 2025_toyota_corolla_fx_8
  • Visszatér az egyik legtüzesebb kis Toyota 2025_toyota_corolla_fx_9
  • Visszatér az egyik legtüzesebb kis Toyota 2025_toyota_corolla_fx_10
  • Visszatér az egyik legtüzesebb kis Toyota 2025_toyota_corolla_fx_11

A nyolcvanas évek óta sokat változtak a világ sportos autókról alkotott elképzelései, a Corolla FX azonban mégis képes megragadni valamit a negyven évvel ezelőtti ihletadójának a személyiségéből. Ha ugyanazt a szerepkört nem is töltheti be, megvan a helye napjaink palettáján.

Amikor a Toyota 1983-ban világszerte bevezette a Corolla ötödik generációját (E80), az elsőkerékhajtás mellett egy másik fontos újdonság is megjelent a kínálatban: a ferdehátú karosszériavariáns. Ez utóbbi kivitelt Japánban és Észak-Amerikában Corolla FX néven forgalmazták, de az autórajongók számára nem pótolta a hátsókerék-hajtású elődök izgalmát. Hogy őket szerette volna-e kárpótolni a cég, vagy csak mérnökeit kívánta felrázni az észszerűség monotóniájából, nem tudjuk. 

Mindenesetre a Toyotának valamikor az 1987-es modellévet megelőzően ördögi ötlete támadt. Fogták a 4A-GE kódjelű motort – igen, azt a tizenhat szelepes, soros négyhengeres erőforrást, amely az ikonikus AE86-ban és az első generációs MR2 középmotoros sportautóban is szolgált –, és némi módosítást követően beszerelték a Corolla FX-be. A megduplázott szelepszám nyomán FX16 néven kínált autó kifejezetten magas fordulatszámon leadott 108 lóerejével, igényesen átdolgozott futóművével, feljavított fékjeivel, drága sportabroncsaival, bőrkormányával és (opciós) sportüléseivel hathatós választ adott a Golf GTI-re. A kényelmes rugózású, könnyen és pontosan vezethető ferdehátú a korabeli beszámolók szerint már enyhe provokációra is eldobta a farát – igazi élményautó volt tehát a maga nemében.

Az FX16 bevezetése óta eltelt harminchét év, és bár kereknek sehogyan sem nevezhető az évforduló, a Toyota észak-amerikai stábjában mégis illőnek találták, hogy visszahozzák a legendát a kínálatba. Az új Corolla FX persze több szempontból sem egyezik az eredetivel – elsősorban azért nem, mert lépcsőshátú, másrészt meg, mert bár a kétliteres motor 171 lóereje jóval több, mint az eredeti 108-asé, itt szó sincs kiugró teljesítményről: ugyanez az erőforrás számos más modellváltozatnál is elérhető.

Noha a fekete stíluselemeket (kontrasztos tetőlemez, külső tükrök, 18 colos keréktárcsák) diszkrét hátsó légterelővel és agresszívabb orrkialakítással társító Corolla FX katalógusadatai nem tanúsodnak fokozott dinamizmusról, a hozzáértők tudják, hogy a sportosságot elsősorban nem másodpercekben, és pláne nem egyenes vonalban mérjük. A futómű ezért a gyári tartozékkatalógusból elérhető ültető-szettet kapott, valamint a kormányművet is áthangolták, így az FX közvetlenebb irányíthatóságot kínál, igazolva a patinás név használatát. Az utastérben narancssárga öltésekkel varrott sportülések, valamint a szokásos 8 helyett 10,5 colos multimédiás képernyő jelzi, hogy nem átlagos Corollában ülünk – pontosabban ülnek azok, akik ülhetnek. A Corolla FX ugyanis csak Észak-Amerikában elérhető, ahol látványos és hatásos megfelelője az európai Corolla GR Sport modelleknek.

Fotók: Toyota

https://miazablogger.hu/parizs-2024

Tudtad?