Petr Hrdlička befolyásos mérnök és menedzser ünnepli 90. születésnapját

  • A mérnök jelentősen alakította a Škoda Favorit, Škoda Rapid és Škoda 1000 MB modellek fejlesztését – és ezzel a Škoda Auto történetét
  • A Hrdlička család három generáció óta szorosan kötődik a Mladá Boleslav székhelyű autógyártóhoz

A 90. születésnapját ünneplő Petr Hrdlička élettörténete szorosan kötődik a cseh autóiparhoz és a Škoda márkához. A modern autótervezésben szerzett szakértelmének köszönhetően műszaki fejlesztési igazgató lett, ahol fő feladata a Škoda Favorit modell fejlesztése volt. Rányomta bélyegét a Škoda 1000 MB-ra és a hátsó motoros Škoda autók 1980-as évekbeli fejlődésére is.

Sikeres karrier az esélytelenség ellenére

Petr Hrdlička 1934. szeptember 12-én született Prágában. Édesapja háborús elfoglaltsága miatt az autógyártó cég igazgatójaként, a személyzeti felmérések kezdetben megakadályozták, hogy felvegyék a felsőoktatásba, ezért csatlakozott a Gépjárműkutató Intézethez (ÚVMV). Ügyességének és eltökéltségének, valamint az események kedvező fordulatának köszönhetően azonban 1954-ben végül felvették a Prágai Cseh Műszaki Egyetemre (ČVUT). Érettségi után Petr Hrdlička 1959-ben csatlakozott a Škoda Auto-hoz, ahol a szerszámtervezésben kezdett. osztály.

Széles körű hatás a Škoda 743-ra és a Škoda 1000 MB-ra

A hipoid hajtóművekre specializálódott Petr Hrdlička 1959-ben azt a feladatot kapta, hogy kiszámítsa a hamarosan megjelenő Škoda 1000 MB modell hátsó tengely fogaskerekei paramétereit. Munkája hatással volt a jármű egyéb alkatrészeinek módosítására is, hogy biztosítsák azok tartósságát. Az 1970-es évek második felében Petr Hrdlička az ÚVMV Tudományos és Műszaki Fejlesztési részlegét vezette, ahol egy innovációs osztályt hozott létre, amely a Škoda 742 és 743 modellek modernizálására összpontosított. Közreműködött különösen a vontatható hátsó tengely fejlesztésében, valamint fogasléces kormányzás, erősebb fékrendszer megvalósításában, valamint a négysebességes váltó ötfokozatúvá alakításában, amelynek célja a csökkentés. zaj és üzemanyag-fogyasztás.

Petr Hrdlička legjelentősebb projektje: a Škoda Favorit fejlesztése

Petr Hrdlička leginkább a Škoda Favorit modellhez köthető, amelynek sikere kulcsfontosságú volt a vállalat számára. Ez jelentette a régóta várt átállást a modern dizájnra, első motorral és elsőkerék-hajtással. Műszaki fejlesztési igazgatóként Petr Hrdlička hét évig, 1983 márciusától 1990 márciusáig dolgozott Mladá Boleslavban. Kezdetben fontos szerepet játszott a Giuseppe „Nuccio” Bertone tervezővel kötött szerződés megkötésében, és műszaki szakértelme révén befolyást gyakorolt a fejlesztés, a tervezés és a lehetséges beszállítói döntések az összes járműalkatrészre vonatkozóan, szorgalmazva számos modern technológia alvállalkozók általi bevezetését. Petr Hrdlička csapata rekordidő alatt fejezte be a Škoda Favorit projektet; a vadonatúj autó már 1987 szeptemberében debütált. Modern dizájnjával és új technológiáival a modell jelentősen hozzájárult az akkori Csehszlovákia teljes autóiparának modernizációjához, és megalapozta a Volkswagen-csoport döntését a A cseh autógyártó 1991-ben. Miután 1990-ben távozott a Škoda Auto-tól, Petr Hrdlička az 1990-es évek közepén külső tanácsadóként ismét szakmailag kapcsolatba került vele, elsősorban a fejlesztési részleggel ápolt szoros kapcsolatot.

A Hrdlička család műszaki hagyatéka

A Hrdlička család társulása a Mladá Boleslav székhelyű autógyártóval 1929 januárjában kezdődött, amikor Petr Hrdlička édesapja, Karel Hrdlička (1888. március 1. – 1979. december 7.) üzemvezető-helyettes, majd nem sokkal később az autógyártó cég igazgatója lett. hivatalos nevén Joint-Stock Company for the Automotive Industry (ASAP). Ezt a posztot 1942-ig töltötte be, amikor is a háborús nyomás miatt szerepvállalása véget ért. Mandátuma alatt a Škoda az első helyre lépett előre az erős hazai versenytársak között. Ezenkívül a Škoda olyan modellsorozatokat hozott létre, mint a Popular, Rapid, Favorit és Superb, köszönhetően a tömeggyártás Csehszlovákiában történő bevezetésének, egy újonnan épített modern gyárban.

A családi hagyomány tovább folytatódik Petr Hrdlička fiával, Martinnal (*1969), aki 1993 januárjában kezdte szakmai pályafutását a Škoda márkánál. Önálló technikusként jelenleg az alváz- és hajtáslánc-fejlesztésért felelős vezető pozíciót tölti be.


Éppen egy esztendeje tiltotta le a márka további megismeréséről a látássérült autós szakértőket a Suzuki pr-osa

Tudtad?

Mi az a blogger pont hu, az Egyszer már láttam autót pont hu, a Teszt a lelke mindennek pont hu, a GaszTROLL pont hu és a Trollverda pont hu honlapok, valamint a Begurulva – autó és kütyümustra és a podCARs pont hu podcast csatornák a Médiabirodalom lapcsoporthoz tartoznak!