50 év a versenypályán

Porsche Track Experience

A Porsche a pilóták fejlesztését, a műszaki szakértelmet és a versenypályás kalandokat veszi át, és ezeket egyedi élményekké varázsolja. Ötven évvel ezelőtt ez a triumvirátus vezetett a „Porsche Sportfahrschule” megalapításához.

A Zuffenhausen sportautóival mindig ugyanaz a helyzet: könnyen indíthatók, és kiválóan alkalmasak a kényelmes utazásra. De ezzel a vezetési stílussal gyakran feltáratlan marad, hogy mire képes egy Porsche a menetdinamikát tekintve. A mérnöki szakértelem valódi megbecsülése intenzívebben érezhető lendületesebb vezetés közben. Fritz Huschke von Hanstein és Herbert Linge ezt már az 1950-es években felismerték. Akkoriban von Hanstein versenyigazgató és sajtófőnök is volt. Linge építési és fejlesztési vezetőként írt történelmet, majd az ONS biztonsági személyzetének elindítójaként és a weissachi üzemeltetési vezetőként. Feljegyzései szerint 1954. április 8-án a svájci Luganóban tartották az első vezetési képzést, amelyen hivatalosan is részt vett a Porsche.

A kezdeti koncepció a mai napig változatlan: először pályaellenőrzés a versenyvonalra és a fékezési pontokra vonatkozó utasításokkal. Másodszor, vezetés szakemberekkel. Harmadszor a gyakorlat, a negyedik pedig az elemzés.

Porsche Sportfahrschule, Porsche AG

Az első edzést az USA-ban tartották még 1956-ban. Feljegyzések szerint Linge hogyan jellemezte az ügyfélkört: „A résztvevők 80 százaléka átlagos amerikai sofőr volt, aki hozzászokott a hatalmas motorokhoz és automata sebességváltókhoz. Kényes, kézi sebességváltóval, kuplunggal és viszonylag fejlett motorokkal felszerelt sportautóink teljesen új teret jelentettek számukra.” De a résztvevők óriási tanulási sikere lelkesedést váltott ki – akárcsak a beszámolókat.

Megalakul a „Porsche Sportfahrschule”.

Az 1960-as években megnőtt az igény a vezetési eseményekre az új kereskedői szervezetek értékesítési személyzete számára Németországban és külföldön, csakúgy, mint a média és a Porsche klubok ilyen rendezvényei iránt. A rendszeres vásárlói képzésben, mint gyakorlati piackutatásban és eladásösztönzésben rejlő hatalmas lehetőségeket azonban még nem sikerült kihasználni. Mindez 1974-ben megváltozott, ugyanabban az évben, amikor az első 911 Turbót piacra dobták. Nem csak a teljesítménye (260 LE teljesítmény, 343 newtonméter nyomaték, több mint 250 kmh végsebesség) jelentett egy teljesen új dimenziót az utcai legális sportautókban – a versenysportban sikeresen alkalmazott turbótechnológiát is. először került alapfelszereltségbe. A turbófeltöltő tolóereje azonban olyan hirtelen és olyan nyers erővel kapcsol be, hogy a tapasztalatlanok számára nagyobb kihívást jelenthet a megbirkózás, különösen nedves úton kanyarodáskor vagy előzési manőverek kiszámításakor. Ez az igényes vezetési dinamika további érvekkel szolgált a vezetési és biztonsági képzés intézményesítése mellett. Még mielőtt a 911 Turbo sorozatgyártásba került volna, megalapították a „Porsche Sportfahrschule”-t. Az első négy edzés ugyanabban az évben zajlott három különböző versenypályán Németországban, Belgiumban és Franciaországban.

Porsche Sportfahrschule, 1974, Porsche AG

Az akkori sajtóközlemény a következőképpen hangzott: „Az oktatószemélyzet a Porsche tesztpilótáiból és aktív sportvezetőiből áll – vezetéstechnikusok és vezetési szakemberek keveréke, akik mélyebb betekintést nyújtanak a résztvevőknek a járműtechnológiába és a vezetési technológiába.” Kínos mondat, amit manapság az egyszerűség kedvéért lebontanának. A dolog lényege azonban még mindig pontos – manapság a Weissach fejlesztői és világbajnokai a Porsche Track Experience keretében adják át tudásukat. A Porsche az oktatók és mérnökök tehetségét tömöríti, létrehozva az új német nyelvű portmanteau szót, az „Instrukteure”-t.

Tanfolyamok nemzetközi versenypályákon

A Sportfahrschule alapításának évében elhatározták, hogy a kurzusokat nemzetközi versenypályákon tartják az élmény értékének növelése és a weissachi tesztüzem feszültségének csökkentése érdekében. Sokáig a részvétel feltétele volt a saját jármű, bár harmadik fél járműve is megengedett volt. Ez a nyitottság a mai napig USP, és gyakran jutalmazzák azokat a résztvevőket, akik a második vagy harmadik tanfolyamon vesznek részt saját Zuffenhausen termékükkel. „Mindig nagyszerű volt ilyen közvetlenül megtapasztalni az ügyfelek visszajelzéseit járműveink képességeivel kapcsolatban, és – ami nagyon fontos – ezeket a visszajelzéseket visszaküldeni a vállalatnak” – emlékszik vissza Claudia Schäffner. 1980 és 2009 között befolyásolta a Sportfahrschule fejlődését.


Rövid időn belül: 1974-ben megalapították a „Porsche Sportfahrschule”-t. Az azóta eltelt 50 év során a tapasztalatok kiterjedt világa fejlődött ki Porsche Track Experience néven.
Projektmenedzserként hamarosan évente egy tucat tanfolyamot vezetett. Az analóg korban ez sok papírmunkát jelentett számára, mint a Sportfahrschule kezdetben egyetlen teljes munkaidős alkalmazottja. Több mint ezer regisztrációs képeslap és csekk landolt az asztalán. Bővítette az „Instrukteure” és a versenytársak hálózatát. A csapatforma kiélezte közös megjelenésüket. A papírpoharakat járműmotívumokkal ellátott porcelánbögrék váltották fel, amelyek gyűjtői tárgyakká váltak, és árugyűjteményt alkottak. 1986-ban először kizárólag nőket céloztak meg egy tanfolyamot. Az első téli edzés Ausztriában 1990-ben következett, majd 1993-ban Walter Röhrl rali világbajnok debütált „Instrukteur”-ként. Karizmával rendelkező sztár – akárcsak Wolfgang Graf Berghe von Trips Forma-1-es pilóta, akit Linge annak idején bérelt fel. „Nagyon barátságos légkör volt” – mondja Röhrl, visszaemlékezve az olaszországi mugellói bevetésre. „A vezetési fizika és a technológia szempontjából tökéletes program pedig még lojálisabbá tette a résztvevőket a márkához.”

A kísérő intézkedések is egyre kifinomultabbak lettek. Amikor 1996-ban a téli edzést áthelyezték az Északi-sarkkörre, a motoros szánokat és a vadonatúj 911 Carrera 4 járműveket a finnországi Rovaniemiben helyezték üzembe. Egy alkalommal Claudia Schäffner még kirándulást is szervezett egy jégtörőn – vizes öltönyökben a résztvevőknek, hogy megmártózzanak a Balti-tengerben. 1997-ben Rauno Aaltonen vendégszerepelt „Instrukteur”-ként. A projektmenedzser beszervezte a finn „raliprofesszort”, amikor az egy étteremben betoppant hozzá. Az olaszországi Imolában a Porsche munkásvezetője, Bob Wollek a 911 GT1 taxisofőrjeként szolgált. A franciaországi Magny-Cours versenypályán tartott edzésen Forma-3-as versenyautók szerepeltek. Létrejött az első tanfolyam a versenyengedély megszerzéséhez. Amikor nem sokkal az ezredforduló után a modellpaletta a Cayenne-nel bővült, az azóta jelentősen bővülő csapat terepversenyeket fejlesztett ki.
Ezért folyamatosan születtek új és innovatív ötletek az egyedi vevői igényekhez és helyzetekhez. Most már nyilvánvalóan ötletek is vannak a teljesen elektromos sportautók vásárlóinak. Visszatekintve jól látható, hogy az 1974-ben alapított Porsche Sportfahrschule motorsport iskola a mai Porsche Track Experience egész világának magjaként szolgált.

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!