16 évre nőtt a személyutó állomány átlagéletkora

Július nyolcadikán azt írtuk a blogunkban, hogy az első félévben 11,9 százalékkal 63 337-ra bővült az új személyautók piaca.

Az akkori örömhírt azonban beárnyékolja a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) nemrégiben nyilvánosságra hozott összesítése, amely szerint az első félév végére 16 évre emelkedett a magyarországi személyautó állomány átlagos kora, ami azt jelenti, hogy a 2021 december végén kimutatott 15 évről két és fél év alatt egy teljes évet öregedett a flotta.

Igaz, akkor még csak 4,02 millió személykocsinak volt magyar rendszáma, míg az idei június végén 4,23 millió szerepelt a nyilvántartásban.

A magyar személyautó állomány darabszáma (2024. június 30-án)

ksh_szgk_darabszam.jpg
Forrás: KSH

Az állomány korának növekedése összefüggésben lehet a használt importtal, hiszen a külföldről behozott gépkocsik túlnyomó része erősen tizenéves, és amint a szakértők minden alkalommal megjegyzik: fehér holló az a példány, aminek a kilométer-óráját nem pörgették vissza vagy 100 ezer kilométerrel.

A magyar személyautó állomány átlagos kora (év, 2024. június 30-án)

ksh_szgk_atlag_kor.jpg
Forrás: KSH

De nemcsak a személykocsik öregek, hiszen a Statisztikai Hivatal szerint az autóbuszokkal, motorkerékpárokkal, teherautókkal és vontatókkal együtt az 5 169 681 darabos közúti járműállomány átlagos kora 15,9 év, és ezen belül a motorkerékpárok a legkorosabbak: 20,6 évesek.

Egyéb járműfajták átlagos kora (év, 2024. június 30-án)

autóbusz 12,5

motorkerékpár 20,6

tehergépkocsi 14,6

vontató 10,2

Forrás: KSH

dasblog

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!