Mobiltelefon, bankkártya, automata – így vásárolnak a fővárosban közösségi közlekedők
Egyre inkább a kényelmes, gyors és érintésmentes fizetési megoldásokat keresik a fővárosiak, ha közösségi közlekedésről van szó – derült ki a Budapesti Közlekedési Központ adataiból. A digitalizáció hatása évről évre jelentősebb, mostanra már minden harmadik jegyet mobilon vásárolnak a BKK ügyfelei.
Az elmúlt években a technológiai fejlődés és a digitalizáció alapjaiban változtatta meg a fizetési szokásokat, mindez pedig a közösségi közlekedésnél is tetten érhető. A fővárosban közlekedők egyre inkább a kényelmes, gyors és érintésmentes fizetési megoldásokat keresik. A BKK legfrissebb adatai egyértelműen a digitális csatornák térnyerését mutatják.
Már minden harmadik jegyet mobilon vesznek
Míg 2023 elején a BKK ügyfelei a jegy- és bérletvásárlások kevesebb mint negyedét intézték a társaság saját fejlesztésű applikációján, a BudapestGO-n keresztül, addig mostanra már minden harmadik jegyet és bérletet mobilon vesznek.
Idén nyáron minden eddiginél többen választották a BudapestGO-t: csak augusztusban 1,4 millióan használták az alkalmazást, és ebben a hónapban az eddigi legmagasabb havi vásárlói számot is magáénak tudhatta a BKK: 380 ezren vásároltak valamilyen jegyet vagy bérletet az applikáción keresztül. A nyár végére ráadásul az applikációt letöltők száma elérte a 6 milliót, a regisztrált ügyfelek száma pedig jelenleg 2,5 milliónál jár.
A Budapest Pay&GO szolgáltatás (amely egyelőre az M1-es metró vonalán, illetve a 100E Repülőtéri Expressz járaton elérhető) szintén nagyon hamar elnyerte az utazóközönség tetszését. Annak ellenére, hogy az új jegyvásárlási és egyben -érvényesítési lehetőség csupán bő egy éve, 2023 nyarától elérhető, 2024 nyár végére a BKK teljes jegyeladásában immár több mint 3 százalékra rúgtak az ezen a csatornán keresztül történt vásárlások.
Papírjegyek: csökken az arányuk, de még sokan használják
A mobiljegyvásárlás népszerűségének fokozatos növekedése mellett sokan még mindig a papír alapú termékeket használják.
Az utóbbi évben némileg (az előző év ugyanezen időszakához képest 5-6 százalékkal) ugyan csökkent a jegy- és bérletautomatákon keresztül eladott termékek aránya, ennek ellenére a fővárosban közlekedők még mindig előszeretettel vásárolnak papír alapú jegyet vagy bérletet automatákból. Ezt jól példázza, hogy a társaság jegybevételeinek közel felét az így vásárolt termékek jelentik.
A Budapest forgalmas csomópontjaiban és megállóiban éjjel-nappal elérhető, 300-nál is több BKK-automata közel tíz éve szolgálja a fővárosban közlekedőket. A társaság célja, hogy a jelenlegi hálózat továbbra is a megbízhatóan, stabilan, a kor kihívásainak megfelelően működjön, ezért a BKK hamarosan közbeszerzést ír ki az automatahálózat üzemeltetésére, a jelenlegi automaták felújítására, valamint új készülékek beszerzésére.
A digitalizáció előretörése az automatás vásárlásoknál is tetten érhető: az elmúlt években folyamatosan nőtt a bankkártyás fizetések száma. Ezen tranzakciók aránya a négy évvel ezelőtti 50 százalékról mára 70 százalék fölé emelkedett, bevételek tekintetében pedig meghaladja a 80 százalékot.
A személyes értékesítési csatornákon (pl.: ügyfélközpontokban, pénztárakban, viszonteladóknál) vásárolt termékek aránya enyhén mérséklődött. Míg 2023 augusztusában a forgalom 17 százaléka történt személyes kiszolgálás révén, addig 2024 nyarának végére ez az arány 16 százalékra apadt.
Budapesti Közlekedési Központ