A Toyota Gazoo Racing csökkentette hátrányát a rali-világbajnokságon

Bár a győzelem nem jött össze az aszfaltos Közép-Európa-ralin, a japán csapat több pontot szerzett fő riválisánál, a Hyundainál, így a szezonzáró Japán-ralira még maradt esélye, hogy megnyerje a gyártók világbajnokságát.

Kacuta Takamoto volt a Közép-Európa-rali utolsó napjának sztárja. Az előző, chilei versenyt csapafőnöki utasításra kihagyó japán pilóta kiválóan tért vissza a versenyzéshez, és a maximálisan kapható 12 pontot szerezte meg vasárnap azzal, hogy mind a szupervasárnapi értékelésben, mind a ralit lezáró Power Stage-en az első helyet érte el a Toyota GR Yaris Rally1 Hybriddel.

Kacuta magabiztosságot és remek tempót mutatott a hétvége kezdetétől fogva, miközben okosan vezetett, amikor a csúszós pályák óvatos megközelítést igényeltek. Vasárnap keményebben hajtott, és a leggyorsabb volt a Passauer Land gyorsasági első futásán, majd a másodikon is, amely a Power Stage-nek számított. Az összességében negyedik helyen végző japán 3,8 másodperccel volt a leggyorsabb a szupervasárnapi értékelésben, megelőzve csapattársát, Elfyn Evanst, aki az összetett második helyezéssel egymás után másodszor állhatott dobogóra (a Power Stage-en pedig harmadik lett). Evans szerezte a legtöbb pontot is a hétvégén, 24-et.

A walesi és a japán pilóta erőfeszítéseinek köszönhetően a Toyota két ponttal többet gyűjtött, mint a fő rivális Hyundai ezen a hétvégén, így a két gyártó közti különbség 17-ről 15 pontra csökkent a jövő hónapban megrendezésre kerülő utolsó forduló előtt. A Toyotának a hazai versenyén maximális pontszám kellene egy újabb gyártói bajnoki cím megszerzéséhez.

Evans egész hétvégén a győzelemért folytatott négyszereplős csata egyik résztvevője volt, de sokáig még nála is jobban állt Sébastien Ogier, aki a vezető helyről kezdte meg az utolsó napot. Bár a nyolcszoros világbajnok egy kicsúszás miatt már a vasárnapi első szakaszon átadta a vezetést Ott Tänaknak (Hyundai), két szakasszal a vége előtt azonban 1,5 másodpercre csökkentette a lemaradását. Továbbra is keményen nyomta a francia, de aztán sajnos ismét kicsúszott egy sáros kanyarban a 17. gyorsaságin, ráadásul ezúttal egy fának is nekiütközött, emiatt kénytelen volt feladni a küzdelmet, amivel a szombati 18 pontja is ugrott.

Az első aszfaltos Rally1-es versenyét teljesítő Sami Pajari hasonló sorsra jutott a vasárnap délelőtti első gyorsaságin, de ő a kicsúszást követően fel is borult a fehér Toyotával. Pedig odáig jó időket autózott, és úgy tűnt, a hatodik helyen fejezheti be a Közép-Európa-ralit. A tervek szerint a fiatal finn a Japán-ralin tér vissza a Rally2-es GR Yarisához, amellyel esélye lesz a WRC2 bajnoki cím megszerzésére, ha legalább a második helyen tud majd végezni a kategóriában. Azonban a Közép-Európa-ralin is végzett egy GR Yaris Rally2-vel versenyző páros a WRC2 dobogóján: a második helyet szerezte meg a cseh Filip Mareš és Radovan Bucha a Toyota Dolak csapatának versenyautójával.

Nyilatkozatok:

Jari-Matti Latvala (csapatfőnök)

„Örülök Elfyn és Takamoto remek eredményeinek ezen a ralin, különösen a mai napon segítettek sokat a csapatnak, hogy életben tartsák a bajnoki reményeinket. Seb természetesen nagyon csalódott volt a balesete után, amely sajnálatos, mert itt ismét nagyon gyors volt. Ezután úgy tűnt, hogy veszíthetünk néhány pontot, de végül Takának és Elfynnek köszönhetően kettőt nyertünk a konkurenciával szemben, így még mindig játékban leszünk a Japán-ralin: a mi kezünkben van a siker, ha vasárnap összejön egy kettős győzelem. Különösen Taka miatt vagyunk nagyon boldogok: volt ideje átgondolni a dolgokat, visszatért, és pontosan azt tette, amire szükségünk volt tőle. Sami teljesítménye is folyamatosan javult az aszfalton. Ma reggel csak egy apró hibát követett el, és nagy árat fizetett érte, de ez a tanulási folyamat része, és a következő cél számára az, hogy Japánban a WRC2-es bajnoki címért harcoljon.”

Elfyn Evans

„Nem volt ez rossz hétvége számunkra. Scott-tal együtt mi szereztük a legtöbb pontot, ami jót tett a csapatnak. Lehet, hogy nem mi futottuk a legjobb szakaszidőket, de voltak erős pillanataink, és elég egyenletes teljesítményt nyújtottunk a hétvégén. Itt-ott hiányzott még egy kis tempó, de a végén itt vagyunk a második helyen, és ezzel viszonylag elégedettek lehetünk.”

Sébastien Ogier

„Nagyon sajnálom a csapatot a ma történtek miatt. Ezen az utolsó előtti szakaszon a fák alá vezető első kanyar sokkal sárosabb volt, mint amire számítottam, egyszerűen alulkormányzottá vált az autóm, és nekimentem a fának. A jégkém csapatoknak nem volt lehetőségük előttünk végigmenni ezen a szakaszon, így nem voltak információk az itinerünkben, de ez nem mentség, mert én ültem a volán mögött, és a többi versenyző nem követte el ugyanazt a hibát. Három olyan verseny volt egymás után, ahol egyértelműen megvolt a sebességünk, de a végén nem értünk el jó eredményt. Elfynnek és Takának köszönhetően még mindig van esélyünk a bajnokságban a Japán-ralin.”

Kacuta Takamoto

„Szeretnék hatalmas köszönetet mondani a csapatnak azért a hihetetlen támogatásért, amit az elmúlt két hónap nehéz pillanataiban nyújtottak nekem. Nehéz szezon volt ez számomra, így nagy nyomást éreztem, hogy jó munkát végezzek itt, ami a szupervasárnap és a Power Stage teljes pontszámával, valamint az összesített negyedik helyezéssel végre össze is jött. Nagyon élveztem a vezetést és az érzést az autóban. Természetesen még egy verseny még hátra van, és ott is megpróbálom majd a legjobbat kihozni magamból. Soha nem adjuk fel, és tovább nyomjuk a gázt.”

Eredmények, Közép-Európa-rali:

1. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) 2ó37p34.6mp
2. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +7.0mp
3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +39.8mp
4. Kacuta Takamoto/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1p21.0mp
5. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +3p41.9mp
6. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2) +9p17.6mp
7. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +9p34.1mp
8. Filip Mareš/Radovan Bucha (Toyota GR Yaris Rally2) +11p41.5mp
9. Miko Marczyk/Szymon Gospodarczyk (Škoda Fabia RS Rally2) +12p10.6mp
10. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia RS Rally2) +12p20.3mp
Kiesett: Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID)
Kiesett: Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID)

A pilóták világbajnokságának állása:

1. Thierry Neuville 225 pont
2. Ott Tänak 200
3. Elfyn Evans 185
4. Sébastien Ogier 166
5. Adrien Fourmaux 146
6. Kalle Rovanperä 114
7. Kacuta Takamoto 102
8. Dani Sordo 44
9. Sami Pajari 41
10. Gregoire Munster 37

A gyártók világbajnoksága:

1. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 526 pont
2. TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 511
3. M-Sport Ford World Rally Team 267

Fotók: Toyota Gazoo Racing

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!