A legújabb CMX1100 Rebel dupla kuplungos automatikus váltója

25YM Honda CMX1100 Rebel

  • Kifinomultabb DCT-szabályozás, hogy még könnyebb legyen a motor kezelése indulásnál, kis sebességű manőverezésnél és az U-fordulókban
  • A háromféle automatikus üzemmódban használható DCT váltó kapcsolásainak időzítése mindig az aktuális menetüzemmódhoz igazodik
  • A felhasználói üzemmód (USER) révén személyre szabható a modell

 A DCT a VFR1200F-ben mutatkozott be 2010-ben, s azonnal közönségkedvenccé vált. Azóta több mint 240 000 DCT-vel felszerelt Hondát adtak el Európában, és a CMX1100 Rebel vásárlóinak 57%-a is a Honda által fejlesztett automatikus erőátvitelt választotta. 

Hogy a rendszer minden eddiginél jobb szolgálatot tegyen a tulajdonosoknak, a Honda mérnökei két területen is továbbfejlesztették 2025-re. Az első és legfontosabb, hogy rendkívül könnyen és biztonságosan kezelhető lett indulásnál, valamint 10 km/óránál kisebb tempónál és az U-fordulókban. Ezt úgy érték el, hogy a gázmarkolat kis mértékű, óvatos elcsavarására „gyors, ámde gyengéd” teljesítményleadás a válasz. 

A korábbi DCT-hez viszonyítva nagy előrelépés, hogy a vezérlőrendszer már nemcsak a kuplunghenger felé áramló olaj nyomását veszi figyelembe a működési paraméterek meghatározásánál, hanem a kuplunghengerben uralkodó olajnyomás mértékét is képes elektronikusan megbecsülni, sőt a visszajelzés erősségét is szabályozza. Mindemellett a DCT is külön programot kapott a kis tempójú haladáshoz, így éppoly lágyan és gyengéden működik, mint az elektronikus gázmarkolat (TBW). 

Mivel a DCT egy szempillantás alatt, rángatás nélkül kapcsolja a fokozatokat, nem meglepő, hogy pár perc alatt megszokják és természetesnek érzik a tulajdonosok. A rendszer két tengelykapcsolót használ, az egyik az 1., a 3. és az 5., a másik a 2., a 4. és a 6. fokozatért felelős. Előbbi tengelye üreges, ezen belül fut utóbbi tengelye, hogy minél kisebb legyen a szerkezet. 

A DCT másik érdekessége, hogy a kuplungokat külön elektrohidraulikus körök vezérlik, így a lehető legprecízebben szabályozható a működés. A rendszer azért gyors, mert a következő fokozatot mindig „előkészíti” a váltó, s azonnal kapcsolja, ha a pilóta vagy a vezérlőelektronika kiadja az utasítást. Ilyenkor az elsődleges kuplung oldásával egy időben zár a másodlagos tengelykapcsoló. 

Ennek köszönhetőek a szélsebes, rángatás nélküli váltások. A DCT egyik legnagyobb előnye, hogy tulajdonképpen a teljesítményleadás megszakítása nélkül, végtelenül kifinomultan kapcsol, alig befolyásolja tehát a hátsó kerék forgását, és a motor közvetlennek érződhet, akárcsak a hagyományos váltóval felszerelt gépek. Mindemellett tartósabb is a klasszikus, lábbal kapcsolható szerkezeteknél, hiszen a felhasználó nem tud félreváltani. Az már csak hab a tortán, hogy DCT-vel sokkal kevésbé fárasztó a motorozás, ezáltal a vezetőnek több ideje, energiája marad a gyorsításra-lassításra, illetve a kanyarokra és ideális ívekre összpontosítani. 

A DCT rendszer automatikus és kézi kapcsolású üzemmódban egyaránt használható. Előbbinél az aktuális sebesség, váltófokozat és fordulatszám függvényében határozza meg a vezérlőegység, hogy mikor történjenek a kapcsolások, utóbbinál pedig a – kormányon elhelyezett gombokkal – maga a pilóta válthat. 

A fokozatkapcsolások időzítése a kiválasztott menetüzemmódhoz igazodik. 

STANDARD menetüzemmódban a DCT egyensúlyra törekszik a magas fokozat-kis sebesség és az alacsony fokozat-teljes gáz nyújtotta élmény között. 

RAIN állásban gyorsabban felkapcsol a lágy, kifinomult gurulás érdekében. 

SPORT programnál magasabbra fordulatszámra engedi pörögni a motort a felkapcsolások előtt, és magasabb fordulatszámon is vált vissza, hogy nagyobb legyen a motorfékhatás. 

USER, azaz felhasználói program lehetőséget biztosít a pilótának, hogy a DCT a három váltási séma közül – menetüzemmódtól függetlenül – maga válasszon.

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!