Hogyan kell értelmezni a gumiabroncsok jelöléseit?

A gumiabroncs szélessége

A gumiabroncs szélességét a legtöbb esetben milliméterben adják meg (a képen 205 milliméter). Az autógumik keresztmetszeti szélessége 125 millimétertől kb. 335 milliméterig terjed. A szélesség 10 milliméteres lépésekben növekszik. A gumiabroncs tényleges szélessége némileg eltérhet a névleges adatoktól. Természetesen ez függ annak a felninek a szélességétől is, amelyre a gumiabroncsot szerelik. A gumiabroncsok szabványosítása lehetővé teszi, hogy a legtöbb gumiabroncsot különböző szélességű felnikre szereljék. Előfordulhat azonban, hogy bizonyos járműveken csak bizonyos felnikkel kombinált gumiabroncsok engedélyezettek. A hóláncok használata szintén bizonyos abroncs-, és felni-szélességhez van kötve. Érdemes elolvasni a jármű kezelési útmutatójában található információkat.

A magasság-szélesség arány

Ez nem más, mint az oldalfal magasságának és szélességének aránya százalékban kifejezve. A mi esetünkben az 55 azt jelenti, hogy a gumiabroncs oldalfalának magassága a szélesség 55%-a. Az 50 azt jelentené, hogy az oldalfal magassága a gumiabroncs szélességének fele (és így tovább). A szakértők ezt per 50-es gumiabroncsnak is nevezik.

A gumiabroncs típusa

Az R az abroncs szerkezetére utal: radiál. Ez a ma használatos szabványos kialakítás: radiálisan elhelyezett vázszálak alkotják az abroncs tartóvázát. A korábban elterjedt, D-vel jelölt diagonál gumiabroncsok ma már inkább csak oldtimereken használatosak. Ha az R betű után egy F betű következik, akkor ez egy run-flat vagyis defekttűrő abroncs. Figyelem! Személygépkocsikra csak egyféle típusú gumiabroncsot szereljünk!

A felni átmérője

A betű utáni szám a felni átmérőjét jelöli. A felni átmérőjét azon az acélgyűrűn mérik, amelyen a gumiabroncs felfekszik a felnire. A méretet colban adják meg (egy col 2,54 centiméternek felel meg). A leggyakoribb méretek 10 és 22 col között mozognak (a képen 16).

Terhelési index

Más néven terhelési index vagy loadindex, rövidítése LI. A szám a gumiabroncs terhelhetőségét jelzi. Minden LI-értékhez a gumiabroncs egy adott terhelhetőségét rendelik hozzá 2,5 bar légnyomás mellett. A gumiabroncs nyomásának csökkenése, illetve csökkentése redukálja a gumiabroncs terhelhetőségét. A sebességindex mellett (lásd a következő pontot) a terhelhetőségi index is fontos adat, amely a gumiabroncsok maximális terhelhetőségét jelzi. Az index maga egy kódszám, amelyet egy táblázat segítségével rendelnek a kerék terheléséhez kilogrammban. A felszerelt gumiabroncsoknak meg kell felelniük legalább a jármű dokumentációjában megadott LI értéknek; persze ennél magasabb értékek is megengedettek. A gumiabroncsban lévő levegő viseli a terhelést, ezért az elégtelen abroncsnyomás veszélyes lehet. Legrosszabb esetben a gumiabroncs túlmelegedés és mechanikai túlterhelés miatt kiszakad. Ha a gumiabroncsnyomás megfelelő, nemcsak biztonságosabban közlekedünk, hanem üzemanyagot is megtakaríthatunk.

XL

Egyes abroncsokon szerepel az XL jelzés is, amely az angol „Extra Load”, azaz extra terhelés rövidítése. Megerősített tartóvázra utal; az azonos méretű abroncsnál nagyobb terhelést is képes elviselni, szívesen alkalmazzák pl. SUV-ok esetében.

Sebességindex

Geschwindigkeitsindex/Speed-Index, német rövidítéssel GSY. A kód azt a maximális sebességet jelzi, amellyel az adott gumiabroncsokkal szerelt autók vezethetők. Példánkban a V a 240 km/h-t jelenti.

Forgásirány

A gumiabroncs oldalán „Rotation” felirat található a forgásirányt jelző nyíllal kombinálva, amelyet felszerelésekor be kell tartani. Egyes abroncsok oldalfalán Außenseite vagy Outside – vagyis „külső oldal” jelzés található. Ezeknek a gumiabroncsoknak a futófelületi mintázata aszimmetrikus. Ezt a gyártók tudatosan tervezték így, és akkor érhetjük el az optimális teljesítményt, ha betartjuk a felszerelésre vonatkozó előírást (is).

DOT-szám

Az abroncs oldalfaláról az is leolvasható, hogy mikor gyártották a gumiabroncsot: a teljes DOT-szám jellemzően három, egyenként négy karakterből álló blokkból áll, de előfordulhat 4, de akár 13 számjegyből álló DOT-kód is. A harmadik számblokk (gyakran ovális keretben) a gyártás dátumára vonatkozik. Az első két számjegy a gyártás hetét, az utolsó kettő a gyártás évét jelöli. Az 1024-es számsor jelentése: 2024. 10. hete. Arról, hogy még az öt éve gyártott abroncs is újnak számít, itt írtunk bővebben: https://hta.org.hu/az-elhasznalodott-hulladek-abroncsot-ingyen-atveszik-de-mire-figyeljunk-az-uj-megvasarlasanal

M+S abroncsok

Aki téli szettet vásárol, annak nemcsak a minőségre, az egyéni menettulajdonságokra és az árra kell figyelnie, hanem az úgynevezett „alpesi” szimbólumra is. A 2018. január 1-je óta gyártott valamennyi téli abroncson kötelező feltüntetni a háromágú hegyi piktogramot a hópehellyel a közepén. Európában országonként eltérő lehet a téli minősítésű (M+S és/vagy 3PMSF) gumikra vonatkozó szabályozás. Egyes országokban előírják a téli gumi kötelező használatát időszakosan vagy helyileg (az időjárás/útviszonyok függvényében). Az országok ezen felül saját hatáskörben dönthetnek a minimálisan elfogadott téli abroncs profilmélységről is. Németországban, ha az oldalfalon nincs alpesi szimbólum, hanem csak egy „M+S” jel, akkor 2024. október 1-től a gumiabroncs már nem minősül télinek. Franciaország egyes hegyvidéki területein ez a korlátozás idén november 1-től lép életbe azzal a kiegészítéssel, hogy az M+S jelölésű abroncsok használata továbbra is megengedett, de legalább két, a meghajtott kerekekre szerelhető hóláncot kell magunkkal vinnünk. Magyarországon csak a budapesti taxisokra vonatkozik téliabroncs kötelezettség: 2013. április 9-én fogadta el a Fővárosi Közgyűlés a taxisrendeletet, amelynek értelmében október 15. és március 15. között kötelező a gépjárműveken a téli gumiabroncs használata, még akkor is, ha ezt az időjárás egyáltalán nem indokolja. A téli, vagyis az alpesi piktogrammal ellátott és a négyévszakos abroncsok sajátossága, hogy sebességindexük a jármű tervezett maximális sebessége alatt marad.

Kopásjelző

Más néven Treadwear Indicator vagy TWI. A „TWI” betűk (vagy céglogó) kis betűkkel vannak domborítva a futófelület szélén hat helyen a gumiabroncs kerületén. A gumiabroncsot lehetőleg ne koptassuk a jogszabályban engedélyezett 1,6 milliméteres profilmélységig! Nyári abroncsok esetében 3, téli abroncsoknál minimum 4 mm az ajánlott profilmélység.

Tubeless

A személygépkocsi gumiabroncsok jellemzően „tömlő nélküli” vagyis tubeless típusúak. A belső tömlő behúzása nemcsak szükségtelen, hanem – néhány kivételtől eltekintve – nem is megengedett. Defekt vagy egyéb nyomásvesztés esetén a belső behelyezése csak rövid távú sürgősségi intézkedés lehet, de legtöbbször egyáltalán nem is lehetséges.

Run-flat vagy defekttűrő abroncsok

Ezek a gumiabroncsok többnyire megerősített oldalfalakkal rendelkeznek, amelyek alacsony nyomás mellett is megtartják a járművet. (A sebességet és a vezetési stílust a vészhelyzethez kell igazítani.) Németországban várhatóan a következő években az RF jelöléssel ellátott gumiabroncs-méretek bekerülnek azon autók forgalmi engedélyébe, amelyek alapfelszereltségként vagy opcionálisan defekttűrő abroncsokkal vannak felszerelve. A járműgyártók és a Német Autóklub, az ADAC már most is azt javasolja, hogy azokra a járművekre, amelyeket eleve így terveztek, csak RF gumiabroncsokat szereljünk fel, még akkor is, ha a forgalmi engedélyekben szabványos méretek szerepelnek. Ám a német jogszabályok itthon értelemszerűen nem érvényesek!!!

Gumiabroncsok vészhelyzeti kerekekhez

Egyes járművek nem teljes értékű pótkerekekkel vannak felszerelve, hanem úgynevezett mankókerekekkel. Defekt esetén ezeket fel lehet szerelni a hibás kerék helyére, például annak érdekében, hogy lassan (általában maximum 80 km/h-val) tovább tudjunk haladni a következő műhelyig. A vészkerekek és azok méretei többnyire nem szerepelnek a jármű okmányaiban, nem is használhatók rendszeresen és tartósan. A mankókerék abroncsmérete hasonló a szabványos gumikhoz, pl. T 155/70 R 17. A döntő különbség a nagy „T” betű, amely a gumiabroncs szélessége előtt jelenik meg. A T betű a csak ideiglenes használatot jelenti (temporary). Ha a jármű gyártója másként nem rendelkezik, a gumiabroncsokat 4,2 bar légnyomással kell feltölteni a fent meghatározott teherbírás eléréséhez. Ezért a vészhelyzeti gumiabroncs légnyomását rendszeresen kell ellenőrizni és beállítani.

Újrafutózott abroncsok

Az oldalfalon általában egy R betű található, ami a runderneuert, retread vagy retreaded rövidítése. Az újrafutózás dátuma ugyanúgy van megadva, mint az új gumiabroncsok gyártási dátuma. Csak olyan újrafutózott abroncsot vásároljunk, amelyen megtalálható az „E” jelölés.

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!