A metrók meghosszabbított üzemidejének lehetőségeiről egyeztetett a Mobilitási Témacsoport

A metróvonalak üzemidejének meghosszabbítási lehetőségeiről, valamint az éjszakai közösségi közlekedési hálózat átalakításáról egyeztettek szakmai és civil partnerek a BKK Mobilitási Témacsoportjának december 4-i ülésén. A közlekedésszervező arra törekszik, hogy a felmerülő kérdéseket minél több nézőpontból vizsgálja meg.

A Mobilitási Témacsoport december 4-én, szerdán tartotta idei tizedik ülését, amelynek témája a metróvonalak üzemidejének lehetséges meghosszabbítása, valamint ennek hatásai és dilemmái a felszíni hálózat kapcsán.

Az esemény előzménye a Fővárosi Közgyűlés 727/2024. (X. 30.) sz. határozata, amelyben felkéri a főpolgármestert, hogy a BKK közreműködésével több változatban dolgozzon ki javaslatokat az éjszakai buszközlekedés fejlesztésére, illetve péntek és szombat esténként, valamint az ünnepnapokat megelőző éjszakákon a metróüzem kiterjesztésére úgy, hogy a külváros közösségi közlekedéssel való éjszakai elérhetősége is kedvező legyen.

A BKK munkatársai elsőként az éjszakai közösségi közlekedési hálózat elmúlt évtizedek során tapasztalható fejlődését, majd az aktuális hálózat paramétereit mutatták be. A főváros utcáin jelenleg 50 vonalon közlekednek járatok, beleértve az éjjel-nappal közlekedő 6-os villamost, vagy a reptérre közlekedő 200E buszt. A járatokra egy átlagos péntekről szombatra virradó éjszaka összesen 38 ezer felszállás történik. A nemzetközi példákat követően a civil szervezetek és szakmai egyesületek az éjszakai hálózat kialakításának dilemmáiról fejthették ki álláspontjukat.

A civilek – a teljesség igénye nélkül – az alábbi résztémákban fogalmazták meg szakmai észrevételeiket:

  • Mik a feltételei bármilyen üzemidő-módosításnak, és ez miként hat a nappali hálózat üzemzárása és az éjszakai hálózat üzemkezdete közötti átmeneti időszak közlekedésére?
  • Mi a fontosabb az utasok számára: az éjszakai metróüzem, ami gyorsabb eljutást, vagy a párhuzamosan közlekedő felszíni járatok, amelyek kevesebb átszállást jelentenek?
  • Mikor és hogyan végezhetők el azok a munkák, így például az állomások takarítása, vagy az infrastruktúra karbantartása, amelyeket jelenleg a metró üzemszünetében végeznek el?

Az éjszakai közösségi közlekedési hálózat fejlesztése számos szempont és azok kombinációi mentén történhet, de bármely javaslatról csak a hatékonyság és a költségigénytöbblet beható vizsgálatából levont következtetések alapján, a költségvetés és az üzleti tervek elfogadását követően lehet meghozni a konkrét döntéseket. A Mobilitási Témacsoport résztvevői között teljes az egyetértés, hogy bárminemű módosítás az éjszakai szolgáltatásokban kizárólag az utasok érdekében, a valós utazási szokások alapján történhet.

Miért jött létre a Mobilitási Témacsoport?

Az idén megújult Mobilitási Témacsoport a budapesti mobilitás kérdéseivel foglalkozó civil szervezetek és szakmai egyesületek együttműködési fóruma. A BKK arra törekszik, hogy a felmerülő kérdéseket minél több szempontból megvitassa a felekkel. Ezzel a lépéssel a társaság a közös megértést és a későbbi döntések elfogadottságát segíti elő.

A Mobilitási Témacsoport munkájában való részvétel regisztrációhoz kötött, ennek feltételeiről ezen az oldalon olvashat bővebben.

Budapesti Közlekedési Központ

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!