Majdnem minden hatodik autót a piacvezető Toyota vagy a kiugró növekedést bemutató Lexus adta el Magyarországon 2024-ben
A trónról harmadik – a kivonásokkal pedig ötödik – éve letaszíthatatlan Toyota ismét rekordévet zárt hazánkban, és első alkalommal adott el több mint 18 ezer autót.
A közel 14%-os növekedést produkáló teljes hazai újautópiacon a Toyota több mint kétezer, a forgalomból fél éven belül kivont (vagyis külföldre értékesített) autókat nem számítva pedig már több mint ötezer autóval előzte meg a második helyezett márkát. Közben 2024-ben a Lexus volt Magyarország legdinamikusabban növekvő prémiummárkája, mivel 12 hónap leforgása alatt több mint a harmadával növelte az eladásait, főleg az új RX, LBX és LM, valamint az UX sikerének köszönhetően.
Minden idők legjobb évét zárta a Toyota 2024-ban Magyarországon: az új személyautók és kishaszonjárművek teljes piacán a japán autómárka 18.123 autó értékesítésével, 12,4%-os piaci részesedéssel őrizte meg magabiztosan az első helyét. 17 kategóriában indult, és tízben került be a legjobb háromba a Toyota valamelyik modelljével, a re-export nélkül viszont már 13-ban.
Remek éve volt a Toyota prémiummárkájának, a Lexusnak is, amely közel 400 darabbal növelte az eladásait egyetlen év alatt, és magyarországi története során másodszor ért el négyszámjegyű értékesítési eredményt: 2024-ban már 1.493 új Lexus talált gazdára az országban, ami a teljes magyarországi személyautó-piacra vetítve 1% fölötti, a teljes magyarországi prémiumpiacra vetítve pedig 6,7%-os (ha pedig a kivonások utáni prémiumpiacot nézzük, akkor már 7% fölötti) piaci részesedést jelent.
A Toyota és a Lexus együtt összesen 19.616 járművet adott el Magyarországon 2024-ben, ami a regisztrált új autók 13,4%-át teszi ki. A két márka együttesen 6,6%-kal növelte az eladásait a teljes, és 5,6%-kal a kivonásoktól megtisztított piacon a 2023-as, szintén rekordévhez képest. Érdemes megemlíteni, hogy a kivonások után a Toyota és a Lexus együttes piaci részesedése 2024-ben megközelítette a 16%-ot, ami azt jelenti, hogy a Magyarországon maradt új autók közül majdnem minden hatodikat ez a két márka értékesítette. A táblázatban látható a Toyota és a Lexus dinamikusan növekvő magyarországi értékesítése (kivonások nélkül):
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Toyota | 6.792 | 9.685 | 11.643 | 12.613 | 14.579 | 14.397 | 15.102 | 17.300 | 18.123 |
Lexus | 417 | 656 | 751 | 771 | 700 | 780 | 753 | 1.105 | 1.493 |
Összesen | 7.209 | 10.341 | 12.394 | 13.384 | 15.279 | 15.177 | 15.855 | 18.405 | 19.616 |
1. A teljes 2024-es újautópiac (146.393 db, +13,9%)
A teljes magyarországi személyautó- és kishaszonjármű-piacon regisztrált 18.123 új Toyota azt jelenti, hogy a márka megőrizta az első helyét, és 4,8%-kal növelte is az eladásait. 12,4% volt a Toyota piaci részesedése, rajta kívül csak egy gyártó, a Suzuki tudott kétszámjegyű részesedést elérni. Összesen 2.132 autóval (13%-kal) értékesített többet Magyarországon a Toyota, mint a második helyezett, a kivonások után azonban 5.171 autóra (42%) nő a különbség a két japán márka között. A harmadik helyezett Fordot már 4.254 autóval (31%-kal) múlta felül a Toyota a kivonások előtt, és 10.080 autóval (138%) a kivonások után.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Toyota | 18.123 | 12,4% | 17.371 | 14,6% | 1. |
2. | Suzuki | 15.991 | 10,9% | 12.200 | 10,3% | 2. |
3. | Ford | 13.869 | 9,5% | 7.291 | 6,1% | 5. |
4. | Skoda | 11.310 | 7,7% | 10.779 | 9,1% | 3. |
5. | Volkswagen | 10.884 | 7,4% | 9.350 | 7,9% | 4. |
6. | Mercedes | 6.818 | 4,7% | 5.984 | 5,0% | 7. |
A teljes újszemélyautó-piac (121.611 db, +12,9%)
A teljes hazai újszemélyautó-piacon értékesített 14.623 új autó révén a japán autómárka 2,8%-kal növelte eladásait, mégis a második helyre csúszott vissza a 29,3%-os növekedést bemutató Suzuki mögé, amely 15732 autót adott el 2024-ben. Azonban fordul a kocka, ha a kivonások utáni eredményeket nézzük: ekkor már fölényesen vezet 14.281 eladott autóval a Toyota, a Suzuki 12.036 autóval pedig csak második. A harmadik helyezett Skodánál a kivonások után 3.502 autóval adott el többet a Toyota, ami több mint 32%-os különbséget jelent.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Suzuki | 15.732 | 12,9% | 12.036 | 11,9% | 2. |
2. | Toyota | 14.623 | 12,0% | 14.281 | 14,2% | 1. |
3. | Skoda | 11.310 | 9,3% | 10.779 | 10,7% | 3. |
4. | Volkswagen | 8.580 | 7,1% | 7.249 | 7,2% | 4. |
5. | Ford | 6.794 | 5,6% | 3.377 | 3,4% | 8. |
6. | Kia | 6.673 | 5,5% | 6.463 | 6,4% | 5. |
A teljes újkishaszonjármű-piac (24.782 db, +19,5%)
A kishaszonjármű-piacon továbbra is a Ford vezet 7.075 autóval, több mint kétszer annyi járművet értékesített ebben a szegmensben, mint a második helyezett Toyota. Azonban az amerikai márka előnye jelentősen (824 autóra, 27%-ra) csökken, ha a kivonások utáni eredményeket nézzük. Kereken 3.500 kishaszonjármű értékesítésével őrzi a tavaly megszerzett második helyét a Toyota, amely az értékesítését nagyjából a teljes piac növekedésével egyező mértékben (13,7 %-al) növelte, így a 14,1%-os piaci részesedése alig (-0,7%) változott. A harmadik helyezett Renault 10%-kal növelte az eladásait, viszont a kivonások után 19,2%-os csökkenésről számolt be, így a Volkswagen 25 autóra, azaz 0,2%-ra megközelítette. Az Opel harmadával növelte az eladásait, aminek köszönhetően feljött az ötödik helyre.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Ford | 7.075 | 28,5% | 3.914 | 21,7% | 1. |
2. | Toyota | 3.500 | 14,1% | 3.090 | 17,1% | 2. |
3. | Renault | 3.127 | 12,6% | 2.126 | 11,8% | 3. |
4. | Volkswagen | 2.304 | 9,3% | 2.101 | 11,6% | 4. |
5. | Opel | 1.940 | 7,8% | 1.412 | 7,8% | 5. |
6. | Mercedes | 1.609 | 6,5% | 1.383 | 7,7% | 6. |
2. A teljes magánvásárlói újautó-piac (41.323 db, +19,5%)
A magánvásárlói újautó-piac másfélszer akkorát nőtt, mint a flottákkal kiegészített teljes piac. Letaszították az első helyről a Toyotát: a magánvásárlók 8.701 új Suzukit vásároltak, ami azt jelenti, hogy a magyarországi gyárral rendelkező márka 38,4%-kal növelte az eladásait, amivel piacvezető lett (21% fölötti piaci részesedéssel). Bár a 16%-os piaci részesedéssel rendelkező Toyota eladásai alig csökkentek, ez 2024-ben már csak a második helyre volt elég. A harmadik helyezett Kiát még mindig jelentős mértékben, 3.903 autóval (145%-kal) múlta felül a Toyota, vagyis közel két és félszer annyi autót adott el, mint az amúgy jelentős, 23,8%-os növekedést elért koreai konkurense. Érdekesség, hogy a Nissan az akcióinak köszönhetően, hatalmas növekedést (136,5%) bemutatva feljött a negyedik helyre, megelőzve olyan – a magánvásárlók körében hagyományosan népszerű – márkákat, mint a Skoda és a Dacia. A román gyártónak két év alatt megfeleződtek a privát eladásai, így ezúttal csak a hatodik helyet szerezte meg 1.675 eladott autóval, pár tíz darabbal előzte meg az Opelt, a Hyundait és a Volkswagent.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Suzuki | 8.701 | 21,1% | 8.686 | 21,1% | 1. |
2. | Toyota | 6.594 | 16,0% | 6.576 | 16,0% | 2. |
3. | Kia | 2.691 | 6,5% | 2.690 | 6,5% | 3. |
4. | Nissan | 1.942 | 4,7% | 1.922 | 4,7% | 4. |
5. | Skoda | 1.868 | 4,5% | 1.864 | 4,5% | 5. |
6. | Dacia | 1.675 | 4,1% | 1.675 | 4,1% | 6. |
A magánvásárlói újszemélyautó-piac (39.740 db, +21,5%)
Mivel a magánvásárlók alig vásárolnak haszonjárműveket, szinte be lehetne másolni ide az előző bekezdést, a számok csak minimálisan különböznek, továbbá a re-export is minimális. Privát vevőknek 8.659 személyautót értékesített (40%-os bővülés) a Suzuki, amivel átvette a vezetést a 3%-os növekedésről beszámoló, 6.272 eladott autóval biztos másodiknak számító Toyotától. Érdekesség, hogy a Ssangyong eladásai csak 2,1%-kal csökkentek, a koreai márka mégis a 6.-ról a 10. helyre esett vissza. A top10-ben rajta kívül csak a hatodik helyezett Daciának csökkentek az eladásai, a román márkának viszont jelentősebb mértékben (20,4%-kal).
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Suzuki | 8.659 | 21,8% | 8.645 | 21,8% | 1. |
2. | Toyota | 6.272 | 15,8% | 6.261 | 15,8% | 2. |
3. | Kia | 2.691 | 6,8% | 2.690 | 6,8% | 3. |
4. | Nissan | 1.935 | 4,9% | 1.915 | 4,8% | 4. |
5. | Skoda | 1.868 | 4,7% | 1.864 | 4,7% | 5. |
6. | Dacia | 1.660 | 4,2% | 1.660 | 4,2% | 6. |
A magánvásárlói újkishaszonjármű-piac (1.583 db, -15,3%)
Ebben az apró szegmensben visszavette az első helyet a Ford, pedig csak 1,9%-kal növelte az eladásait. Annak köszönhetően lépett előre, hogy a Toyota értékesítése 37,6%-kal, 322 kishaszonjárműre csökkent. A japán márka piaci részesedése azonban még így is 20% fölötti, nagy lemaradásban van tőle a harmadik helyezett Renault (11,6%-os piaci részesedés), pedig a francia márka az élmezőnyből egyedül tudott növekedni (15%-kal). Még a negyedik helyezett Isuzu is jelentős, 34%-os csökkenést volt kénytelen elkönyvelni.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Ford | 425 | 26,8% | 423 | 27,0% | 1. |
2. | Toyota | 322 | 20,3% | 315 | 20,1% | 2. |
3. | Renault | 184 | 11,6% | 180 | 11,5% | 3. |
4. | Isuzu | 105 | 6,6% | 105 | 6,7% | 4. |
5. | Volkswagen | 88 | 5,6% | 88 | 5,6% | 5. |
6. | Mercedes | 80 | 5,1% | 80 | 5,1% | 6. |
3. A teljes új flottapiac (105.070 db, +11,9%)
A hazai flottapiacon visszavette az első helyet 2024-ben a Ford, köszönhetően annak, hogy közel 27,7%-kal, 12.491 darabra növelte az eladásait. A teljes magyarországi újautó-piacon a céges vásárlók összesen 11.529 új Toyotát vásároltak, ami azt jelenti, hogy a környezetbarát hibrid autóiról ismert japán márka 7,8%-kal növelte eladásait. Fordul a kocka, ha a kivonásoktól megtisztított piacot nézzük: ekkor a Ford 5.918 autóval a negyedik helyre esik vissza, mivel autói többségét külföldre értékesítette. A Toyotánál ezzel szemben minimális a re-export-aránya, így a japán márka a tisztított piacon már magabiztosan vezet 13,9%-os piaci részesedéssel, 6%-os növekedést bemutatva. A Fordon kívül az élmezőnyben még a Suzukinak (51,8%), a Renault-nak (36,1%), és a Nissannak (71,3%) jelentős a re-export-aránya.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Ford | 12.491 | 11,9% | 5.918 | 7,6% | 4. |
2. | Toyota | 11.529 | 11,0% | 10.795 | 13,9% | 1. |
3. | Skoda | 9.442 | 9,0% | 8.915 | 11,5% | 2. |
4. | Volkswagen | 9.301 | 8,9% | 7.777 | 10,0% | 3. |
5. | Suzuki | 7.290 | 6,9% | 3.514 | 4,5% | 8. |
6. | Mercedes | 5.825 | 5,5% | 4.992 | 6,4% | 5. |
A flottavásárlói újszemélyautó-piac (81.871 db, +9,1 %)
Az élmezőnyben nem változott a márkák sorrendje. A Skoda megtartotta a tavaly megszerzett első helyét, bár 1%-nál kisebb növekedést ért el, de a második helyezett Toyota növekedése is csak 2,7% volt. Az 5%-os csökkenésről beszámoló Volkswagen maradt a dobogó alsó fokán, de mindössze egy tucat autóval előzte meg a jelentős, 18,2%-os növekedést bemutató Suzukit, amely azonban autói többségét (52%) külföldre értékesítette. Még ennél is nagyobb (58%) volt a re-export-aránya az ötödik helyezett Fordnál, amely a kivonások előtt 13,5%-os növekedésről, utánuk viszont 8,1%-os csökkenésről számolt be. A kivonások utáni eredményekben a legnagyobb növekedést a 6. helyezett BMW (22,8%), a 9. helyezett Nissan (62,7%), és a 19. helyezett Lexus (45,1%) produkálta.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Skoda | 9.442 | 11,5% | 8.915 | 14,6% | 1. |
2. | Toyota | 8.351 | 10,2% | 8.020 | 13,1% | 2. |
3. | Volkswagen | 7.085 | 8,7% | 5.764 | 9,4% | 3. |
4. | Suzuki | 7.073 | 8,6% | 3.391 | 5,5% | 7. |
5. | Ford | 5.841 | 7,1% | 2.427 | 4,0% | 10. |
6. | BMW | 5.115 | 6,2% | 4.460 | 7,3% | 4. |
A flottavásárlói újkishaszonjármű-piac (23.199 db, +22,9%)
Ebben a piaci szegmensben a Ford őrzi az első helyét 6.650 eladott haszonjárművel, ami 43,5%-os növekedést jelent 2023-hoz képest. Az amerikai cég piaci részesedése 24,6%-ról 28,7%-ra nőtt. A kivonások után azonban nagyon lecsökken a Ford előnye, ugyanis majdnem minden második járművét (47,5%) külföldre értékesítette, és így nézve még csökkentek is az eladásai 3,3%-kal. A 3.-ról a 2. helyre lépett előre a Toyota, amely remek évet zárt: a kivonások előtt 24,1%-kal, a kivonások után 22,4%-kal növelte az eladásait, a Fordhoz képest mért 52,2%-os lemaradása re-export nélkül 20,5%-ra csökken. 2024 nagy vesztese a 2.-ról a 3. helyre lecsúszott Renault, amelynek a kivonások után 21,3%-kal csökkentek az eladásai, így a re-export nélküli toplistán nem is fér fel a dobogóra (a Volkswagen cseni el tőle a harmadik helyet 67 autós különbséggel). Az év nyertese az ötödik helyen álló Opel, amely kivonásokkal és azok nélkül is közel 40%-os növekedést könyvelhetett el.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Ford | 6.650 | 28,7% | 3.491 | 21,2% | 1. |
2. | Toyota | 3.178 | 13,7% | 2.775 | 16,8% | 2. |
3. | Renault | 2.943 | 12,7% | 1.946 | 11,8% | 4. |
4. | Volkswagen | 2.216 | 9,6% | 2.013 | 12,2% | 3. |
5. | Opel | 1.860 | 8,0% | 1.333 | 8,1% | 5. |
6. | Mercedes | 1.529 | 6,6% | 1.303 | 7,9% | 6. |
4. A különböző járműszegmensek értékesítési eredményei
A Toyota az összeladásokat tekintve 16 kategóriában képviseltette magát, ebből kilencben került dobogóra valamelyik modelljével. Ha csak a magánvásárlókat vesszük figyelembe, akkor szintén kilenc kategóriában került be a legjobb háromba a japán márka, ha pedig csak a flottavásárlókat, akkor nyolcban dobogós. Viszont ha az igazán lényeges, re-exporttól megtisztított számokat vizsgáljuk, akkor az derül ki, hogy a Toyota már 12 kategóriában lett dobogós, és ebből ötöt meg is nyert. A re-export nélküli magánvásárlásoknál 11, a re-export nélküli flottavásárlásoknál pedig szintén 12 kategóriában került az első háromba a japán autógyártó valamelyik modelljével, és utóbbiak felében az első helyet is elhozta.
Miniautók (A szegmens)
(2.221 db, -26,7%)
A teljes miniautó-piacon 38,5%-os, a megtisztítotton 49,2%-os piaci részesedéssel toronymagasan az első a Toyota Aygo X. Újdonság, hogy már a re-exporttal együtt is vezeti a kategóriát, ugyanis az idősödő Fiat/Abarth 500 iránt felére csökkent a kereslet (és annak is több mint a fele re-export volt). 2025-ben a Suzuki Ignis és a Fiat Panda is befejezi a pályafutását, utóbbit a Grande Panda váltja, amely azonban egy méretkategóriával magasabb osztályba fog tartozni.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Toyota Aygo X | 855 | 38,5% | 844 | 49,2% | 1. |
2. | Fiat 500/Abarth 500 | 702 | 31,6% | 321 | 18,7% | 2. |
3. | Suzuki Ignis | 302 | 13,6% | 249 | 14,5% | 3. |
4. | Hyundai i10 | 164 | 7,4% | 110 | 6,4% | 5. |
5. | Kia Picanto | 159 | 7,2% | 155 | 9,0% | 4. |
6. | Fiat Panda | 22 | 1,0% | 19 | 1,1% | 6. |
Kisautók (B szegmens)
(8.539 db, +12,9%)
Az új Suzuki Swift komoly kihívója lett a korábban egyeduralkodó Toyota Yarisnak, kétszer annyi fogyott belőle, mint a leváltott elődjéből egy évvel korábban. A teljes piacon a Swift 185 autóval le is taszította a trónról a Yarist, viszont a kivonások után az enyhe csökkenést produkáló Toyota megőrizte az első helyét – szoros versenyben – a teljes és a flottapiacon is. 2024 kisautópiacának egyik vesztese az Opel Corsa, amely a másodikról a harmadik helyre esett vissza amiatt, hogy 19,6%-kal (a kivonások után 34,7%-kal) kevesebb kelt el belőle, mint 2023-ban. Szintén sok vásárlót (25,3%-ot) vesztett a Skoda Fabia, amely a hetedik helyre esett vissza a negyedikről. 2024 egyik nagy nyertese a Renault Clio, amelyből a frissítés miatt több mint kétszer annyi fogyott, mint egy évvel korábban, és ezzel kis híján a dobogóra is felkapaszkodott.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Suzuki Swift | 1.867 | 21,9% | 1.621 | 23,4% | 2. |
2. | Toyota Yaris | 1.682 | 19,7% | 1.635 | 23,7% | 1. |
3. | Opel Corsa | 1.028 | 12,0% | 628 | 9,1% | 4. |
4. | Renault Clio | 1.003 | 11,7% | 689 | 10,0% | 3. |
5. | Hyundai i20 | 726 | 8,5% | 442 | 6,4% | 6. |
6. | Dacia Sandero | 713 | 8,3% | 547 | 7,9% | 5. |
Kis szabadidő-autók (B-SUV szegmens)
(20.292 db +13,0%)
A ráncfelvarráson átesett, hazai gyártású Suzuki Vitara továbbra is magabiztosan uralja a kategóriát, a magánvásárlók és a flottavásárlók körében is. A teljes piacot tekintve a modellváltáson átesett, 17,3%-os növekedést produkáló Dacia Duster lett a második és a lényegében stagnáló, frissített Toyota Yaris Cross a harmadik. Azonban a kivonások után kiderül, hogy valójában a Toyota lett a második legkeresettebb kis SUV 2024-ben, mivel több mint 350 autóval előzte meg román riválisát. A szintén frissített Ford Puma megőrizte a negyedik helyét tavalyról, de jelentősen, 38,2%-kal (kivonások után 66,4%-kal) növelte az eladásait, amelyeknek viszont több mint a fele külföldre ment. Modellváltáson esett át a kínai MG ZS, és feljött az előkelő ötödik – sőt, a kivonások után a negyedik – helyre. A szintén átdolgozott Renault Captur hiába növelte 157%-kal (kivonások után 117,5%-kal) az eladásait, ez is csak a hatodik helyre volt elég számára ebben a rendkívül népszerű (a második legnagyobb darabszámot produkáló) kategóriában.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Suzuki Vitara | 6.883 | 33,9% | 4.610 | 32,9% | 1. |
2. | Dacia Duster | 2.920 | 14,4% | 1.795 | 12,8% | 3. |
3. | Toyota Yaris Cross | 2.182 | 10,8% | 2.149 | 15,3% | 2. |
4. | Ford Puma | 1.334 | 6,6% | 579 | 4,1% | 7. |
5. | MG ZS | 1.137 | 5,6% | 1.058 | 7,5% | 4. |
6. | Renault Captur | 840 | 4,1% | 620 | 4,4% | 6. |
Kompakt autók (C szegmens)
(15.289 db, +11,1%)
A legszorosabb küzdelem ebben ismét a kategóriában volt az első helyért, a Kia Ceedből mindössze 4 (!) darabbal fogyott több, mint a kétféle öntöltő hibrid hajtással, valamint háromféle karosszériával kapható Toyota Corollából. A kivonások után azonban a Toyota kerül az első helyre (a flottapiacon kivonások nélkül is), igaz, az előnye mindössze 45 autó a koreai konkurenshez viszonyítva. Harmadával növelte eladásait, és stabilan őrzi a harmadik helyet a frissített Volkswagen Golf, a negyedik helyre pedig a 56%-os (kivonás után 37,4%-os) növekedést produkáló Hyundai i30 jött fel, pedig régi modellről van szó. Mivel megérkezett az új nemzedéke, 60,7%-kal (kivonások után 33,6%-kal) nőttek az Opel Astra eladásai is, így a rüsselsheimi modell feljött a hatodik helyre, közvetlenül a Skoda Scala mögé, amelyből azonban a kivonások után kétszer annyi kelt el, mint az Opelből.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Kia Ceed | 3.130 | 20,5% | 2.957 | 21,2% | 2. |
2. | Toyota Corolla | 3.126 | 20,4% | 3.002 | 21,5% | 1. |
3. | VW Golf | 2.048 | 13,4% | 1.803 | 12,9% | 3. |
4. | Hyundai i30 | 1.237 | 8,1% | 1.066 | 7,6% | 5. |
5. | Skoda Scala | 1.107 | 7,2% | 1.073 | 7,7% | 4. |
6. | Opel Astra | 805 | 5,3% | 533 | 3,8% | 7. |
Kompakt szabadidő-autók (C-SUV szegmens)
(22.017 db, +20,8%)
A legnagyobb darabszámú kategóriában a hazai gyártású Suzuki S-Cross még mindig toronymagasan vezet, viszont figyelemre méltó, hogy a második generációs, plug-in hibrid hajtással is kapható Toyota C-HR-t milyen jól fogadták a vásárlók: azonnal a második helyen találta magát a kivonások után (a kivonások nélkül azonban a nagy árengedménnyel kínált, ezért két és félszeres növekedést bemutató Nissan Qashqai letaszította a második helyről). A Toyota még egy modellel, a Corolla Cross-szal is befért a legjobb négybe, a Corolla család SUV tagja a hatodik helyről jött föl annak köszönhetően, hogy több mint 30%-kal nőtt iránta a kereslet. Meglepetésre a tisztán elektromos kínai modell, a BYD Atto 3 már az első évében bejött a top 10-be (a kilencedik lett), közel 600 fogyott belőle kivonások előtt és után is.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Suzuki S-Cross | 6.607 | 30,0% | 5.484 | 30,0% | 1. |
2. | Nissan Qashqai | 3.423 | 15,5% | 1.803 | 9,9% | 3. |
3. | Toyota C-HR | 2.388 | 10,8% | 2.346 | 12,9% | 2. |
4. | Toyota Corolla Cross | 1.492 | 6,8% | 1.469 | 8,0% | 4. |
5. | Ssangyong Korando | 1.119 | 5,1% | 1.109 | 6,1% | 5. |
6. | Volkswagen T-Roc | 971 | 4,4% | 647 | 3,5% | 6. |
Középkategóriás szabadidő-autók (D-SUV szegmens)
(13.277 db, +33,1)
Ennek a kategóriának nőtt a legnagyobb mértékben az összeladása 2024-ben. Bár az ötéves Toyota RAV4 iránt még mindig csak minimálisan, 8,8%-kal csökkent a kereslet, a modell az elsőről a negyedik helyre csúszott vissza a nagy növekedést produkáló konkurensek miatt (más kérdés, hogy az előtte végzők a méretük alapján inkább a C-SUV szegmensbe illenének, és akkor nem lenne kérdéses a RAV4 első helye). A Toyota a kivonások után azonban még mindig a második a teljes piacon és a flottáson is, a privát vevők körében pedig kivonások nélkül is ezüstérmes. Az abszolút első helyezett Ford Kuga megduplázta az eladásait 2024-ben, de ez szinte csak a re-exportjának köszönhető (anélkül szerényebb, 23,4%-os növekedést produkált). Jól szerepelt a frissített Kia Sportage is, amely több mint a harmadával növelte az eladásait, és a kivonások után vezeti a kategóriát. Dobogós a testvérmodellje, a Hyundai Tucson is, bár tízből hat példánya külföldre került, és a kivonások után a hatodik helyen áll, 39,5%-os csökkenést bemutatva. A top 6 legnagyobb növekedését az ötödik helyen álló Nissan X-Trail mutatta be, ugyanis a kivonások előtt 163,3%-kal, utána pedig 65,8%-kal nőtt az értékesítése az akcióknak köszönhetően.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Ford Kuga | 2.101 | 15,8% | 1.001 | 9,8% | 4. |
2. | Kia Sportage | 2.076 | 15,6% | 2.065 | 20,2% | 1. |
3. | Hyundai Tucson | 1.581 | 11,9% | 677 | 6,6% | 6. |
4. | Toyota RAV4 | 1.415 | 10,7% | 1.402 | 13,7% | 2. |
5. | Nissan X-Trail | 1.248 | 9,4% | 534 | 5,2% | 7. |
6. | Skoda Kodiaq | 1.244 | 9,4% | 1.198 | 11,7% | 3. |
Nagy szabadidő-autók (E-SUV szegmens)
(1.737 db, +7,6%)
Szoros verseny alakult ki ebben a szegmensben is, a Volkswagen Touareg csak öt darabbal tudta megelőzni a Mazda CX-60-ast, amely azonban a kivonások után (és a magánvásárlók körében kivonások nélkül is) már vezet. A Kia Sorento iránt 33%-kal csökkent a kereslet, így a harmadik helyre csúszott vissza, mögötte a hétszemélyes hibrid Toyota, a Highlander található, amely viszont több mint megduplázta az eladásait egyetlen év alatt. A J150-es Toyota Land Cruiser még kifutó modellként is népszerű volt, az idén érkező utód, a J250-es nemzedék majd átrajzolhatja az erőviszonyokat, ha kap belőle eleget 2025-ben az importőr.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Volkswagen Touareg | 335 | 19,3% | 314 | 19,1% | 2. |
2. | Mazda CX-60 | 330 | 19,0% | 327 | 19,9% | 1. |
3. | Kia Sorento | 293 | 16,9% | 287 | 17,5% | 3. |
4. | Toyota Highlander | 216 | 12,4% | 192 | 11,7% | 4. |
5. | Toyota Land Cruiser | 122 | 7,0% | 114 | 6,9% | 5. |
6. | Land Rover Defender | 89 | 5,1% | 73 | 4,4% | 6. |
Közép- és felső-középkategóriás-autók (D-E szegmens)
(10.616 db, +11,9%)
A magánvásárlók körében 61%-os, a flottásoknál 57%-os piaci részesedésével a nemrég frissült Skoda Octavia kiütéssel győz ebben az egyre kevesebb modellel rendelkező, klasszikus szegmensben. Érdekesség, hogy az első négy helyen műszakilag szinte azonos felépítésű, MQB-alapokra épülő típusok találhatók a Volkswagen-konszerntől. Szép teljesítmény az alapvetően az amerikai piacra fejlesztett Toyota Camrytől, hogy a német/cseh kvartett mögött magabiztosan őrzi az ötödik helyet, idén a frissítése miatt még előrébb léphet.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Skoda Octavia | 6.097 | 57,4% | 5.807 | 56,8% | 1. |
2. | Skoda Superb | 1.203 | 11,3% | 1.188 | 11,6% | 2. |
3. | Volkswagen Passat | 1.198 | 11,3% | 1.134 | 11,1% | 3. |
4. | Volkswagen Arteon | 781 | 7,4% | 778 | 7,6% | 4. |
5. | Toyota Camry | 418 | 3,9% | 414 | 4,1% | 5. |
6. | BYD Seal | 355 | 3,3% | 355 | 3,5% | 6. |
Sportautók (S szegmens)
(454 db, -18,8%)
A Ford Mustang a 19%-os csökkenéssel is megőrizte az első helyet, a második helyre pedig a 60%-os növekedést produkáló Mazda MX-5 jött fel. Azonos eredménnyel harmadik az új Mercedes-AMG GT és a Toyota GR 86, előbbi 34,4%-os, utóbbi 48,3%-os növekedést produkált 2024-ben. Érdekesség, hogy a Toyota testvérmodellje, a Subaru BRZ is befért a top 10-be 14 eladással.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Ford Mustang | 68 | 15,0% | n.a. | n.a. | n.a. |
2. | Mazda MX-5 | 48 | 10,57% | n.a. | n.a. | n.a. |
3. | Mercedes-AMG GT | 43 | 9,47% | n.a. | n.a. | n.a. |
3. | Toyota GR 86 | 43 | 9,47% | n.a. | n.a. | n.a. |
5. | Porsche 911 | 34 | 7,49% | n.a. | n.a. | n.a. |
6. | BMW Z4 | 25 | 5,51% | n.a. | n.a. | n.a. |
Közepes méretű kishaszonjárművek (MDV szegmens)
(5.014 db, +105,1%)
Fölényes Ford-győzelem ebben a szegmensben, a magán- és flottavásárlók között is első Transit Customból több mint ötször annyi fogyott, mint a második helyezett Volkswagen Transporterből, amelynek idén érkező utóda már a Transit Customon alapul. A top 6-ban a Ford után a negyedik helyezett Toyota Proace eladásai nőttek a legnagyobb mértékben, több mint 80%-kal kivonások előtt és után is. Csak 14 autóval maradt le a dobogó alsó fokát elfoglaló Renault Trafictól, a kivonások után azonban simán megelőzi a franciát.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Ford Transit Custom LCV | 2.797 | 55,8% | 979 | 36,4% | 1. |
2. | Volkswagen Transporter | 472 | 9,4% | 407 | 15,0% | 2. |
3. | Renault Trafic | 398 | 7,9% | 230 | 8,5% | 5. |
4. | Toyota Proace | 384 | 7,7% | 368 | 13,6% | 3. |
5. | Opel Vivaro | 365 | 7,3% | 233 | 8,6% | 4. |
6. | Mercedes Vito | 242 | 4,8% | 195 | 7,2% | 6. |
Közepes méretű kishaszonjárműből kialakított mikrobuszok (MDV PC szegmens)
(3.140 db, -18,6%)
A Transit a soküléses mikrobuszok között is verhetetlen, még akkor is, ha az igényesen berendezett személyszállító verzióját Tourneo Customnak hívják. Biztos második a Renault Trafic a kivonások után is, pedig minden harmadikat külföldre vittek belőle. Nem zárt jó évet a Toyota Proace Verso, az ötödik helyre csúszott vissza, mert fele annyi fogyott belőle, mint 2023-ban.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Ford Tourneo Custom | 1.459 | 46,5% | 356 | 20,4% | 1. |
2. | Renault Trafic | 450 | 14,3% | 277 | 15,9% | 2. |
3. | Ford Transit Custom | 267 | 8,5% | 248 | 14,2% | 3. |
4. | Volkswagen Multivan | 264 | 8,4% | 231 | 13,2% | 4. |
5. | Toyota Proace Verso | 204 | 6,5% | 199 | 11,4% | 5. |
6. | Volkswagen Transporter | 156 | 5,0% | 144 | 8,2% | 6. |
Kompakt méretű kishaszonjárművek (CDV szegmens)
(4,836 db, +4,3%)
Ebben a szegmensben nagyon kicsik a különbségek. A Renault Express Van ugyan megtartotta az első helyet, de a kivonások után a negyedik helyre szorul, és a privát vevők legkedveltebb modellje, a Toyota Proace City veszi át tőle a vezetést, megelőzve a Volkswagen Caddyt. Jelentősen (41,3-57,2%-kal) nőttek az Opel Combo és a Mercedes Citan eladásai, így ezek a modellek is bekerültek a legjobb ötbe.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Renault Express Van | 771 | 15,9% | 583 | 13,2% | 4. |
2. | Toyota Proace City | 710 | 14,7% | 701 | 15,9% | 1. |
3. | Volkswagen Caddy | 675 | 14,0% | 646 | 14,6% | 2. |
4. | Opel Combo | 650 | 13,4% | 621 | 14,1% | 3. |
5. | Mercedes Citan | 458 | 9,5% | 430 | 9,7% | 5. |
6. | Peugeot Partner | 338 | 7,0% | 322 | 7,3% | 6. |
Kompakt kishaszonjárműből kialakított személyszállító egyterűek (CDV PC szegmens)
(1.213 db, +70,4%)
A nagycsaládosok kedvelt egyterűje, a Toyota Proace City Verso a magánvásárlók körében re-exporttal is vezet, de a flottás és az abszolút listán is fölényesen nyer a kivonások után, ugyanis több mint kétszer annyi fogyott belőle, mint a második helyezett Volkswagen Caddy Life-ból. Kivonások nélkül az új Ford Tourneo vezeti a kategóriát abszolútban és a flottások között is, viszont nála a re-export aránya kiugróan magas, 86,8%.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Ford Tourneo Courier | 416 | 34,3% | 55 | 7,3% | 4. |
2. | Toyota Proace City Verso | 376 | 31,0% | 368 | 48,7% | 1. |
3. | Volkswagen Caddy Life | 163 | 13,4% | 149 | 19,7% | 2. |
4. | Ford Tourneo Connect | 72 | 5,9% | 62 | 8,2% | 3. |
4. | Opel Combo Life | 72 | 5,9% | 19 | 2,5% | 8. |
6. | Mercedes Citan | 41 | 3,4% | 35 | 4,6% | 5. |
Személyautóból kialakított kishaszonjárművek (SDV szegmens)
(529 db, +13,3%)
Megszűnt a Suzuki Jimny Van és a Fiat Panda Van forgalmazása, így a Citroën C3 Van vette át a vezetést. A második helyre jött fel az elektromos Dacia annak köszönhetően, hogy megduplázta az eladásait. A Toyota Yaris Van eladásai minimális csökkenést mutattak.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Citroën C3 Van | 248 | 46,9% | 247 | 46,9% | 1. |
2. | Dacia Spring Van | 120 | 22,7% | 119 | 22,6% | 2. |
3. | Dacia Duster Van | 90 | 17,0% | 90 | 17,1% | 3. |
4. | Toyota Yaris Van | 71 | 13,4% | 71 | 13,5% | 4. |
5. | ||||||
6. |
Pickupok (PUP szegmens)
(5.307 db, +9,9%)
A Toyota Hilux ismét visszaverte a Ford Ranger támadását, és megőrizte a vezetést, bár a kivonások előtt nagyon szoros volt a verseny köztük. A kivonások után azonban a Toyota értékesítési eredménye másfélszer akkora, mint a Fordé. Idén jön a Hilux takarékosabb, lágy hibrid változata, ami segíthet neki az élen maradni. Hatalmas a konkurencia hátránya a két éllovas mögött. A top 6-ban egyedül az új Volkswagen Amarok mutatott kiugróan nagy, 127,2%-os (a kivonások után 99,3%-os) növekedést, de ezzel együtt is csak a negyedik helyet tudta megszerezni.
összes eladott, db | piaci részesedés | reexport nélkül, db | reexport nélküli piaci részesedés | reexport nélküli helyezés | ||
1. | Toyota Hilux | 2.262 | 42,6% | 1.878 | 49,2% | 1. |
2. | Ford Ranger | 2.215 | 41,7% | 1.198 | 31,4% | 2. |
3. | Isuzu D-MAX | 368 | 6,9% | 345 | 9,0% | 3. |
4. | Volkswagen Amarok | 359 | 6,8% | 299 | 7,8% | 4. |
5. | Ssangyong Musso Grand | 92 | 1,7% | 89 | 2,3% | 5. |
6. | Jeep Gladiator | 7 | 0,1% | 6 | 0,2% | 6. |
Fotók: Toyota, Lexus