Kínában épít villanyautógyárat a Lexus
A Toyota-csoport helyi partnerektől független, önálló autógyártó üzemet készül létrehozni Sanghajban. A gyár 2027-től állhat üzembe, és elektromos Lexus modelleket fog előállítani.
Valamikor 2024 nyarán érdekes hír jelent meg egy kínai hírportálon: értesülésük szerint a Lexus önálló autógyárat készült építeni Sanghajban, ahol hibrid modelleket fognak gyártani már akár 2026-tól. Az autógyártó akkor késlekedés nélkül cáfolta a hírt, és az egész téma feledésbe merült… Most viszont, fél évvel később a csaknem 150 éves múltra visszatekintő Nikkei lapkiadó közölt egy hasonló beszámolót, amit nem csak a csatorna rangja tesz hihetőbbé, hanem az, hogy hibridek helyett tisztán elektromos (BEV) modellek gyártásáról van benne szó.
A belső információkra hivatkozó hír szerint a Toyota-csoport tárgyalásokat kezdett Sanghaj városával egy lehetséges autógyártó üzem létesítéséről. A projektet egyedülállóvá teszi, hogy a japán autógyártó önállóan, helyi partner nélkül kívánja üzemeltetni új leányvállalatát.
Kína ugyanis kezdetektől fogva csak helyi (állami) cégekkel létrehozott vegyesvállalat formájában engedélyezte a nemzetközi autógyártók számára, hogy összeszerelő vagy gyártóüzemeket létesítsenek a hatalmas országban. Ez a stratégia kulcsfontosságúnak bizonyult a kínai autóipar megteremtése és megerősítése szempontjából; a globális kompetenciát elsajátító helyi vállalkozások ma már a legnagyobbnak számítanak bizonyos területeken, mindenekelőtt a hálózatról tölthető, részlegesen vagy teljesen elekromos járművek, illetve az önvezető technológiák fejlesztése és gyártása terén.
Amellett, hogy Kína uralja az új energiájú (PHEV, BEV) járművek gyártását (2023-ban minden tíz, világszerte eladott villanyautóból csaknem hat Kínában készült), a helyi piacot is uralják az emissziómentes technológiák: 2023-ban a hazai eladások 37 százalékát tették ki a hálózatról tölthető járművek. A kínai piac szemlátomást csillapíthatalan villanyautó-éhsége is hozzájárult ahhoz, hogy a kínai vezetés felülvizsgálta a korábbi, szigorú korlátozásokat, és bizonyos feltételek mellett ma már engedélyezi a független, 100%-ban külföldi tulajdonrészű cégek alapítását.
Noha a Toyota-csoport nem erősítette meg az értesüléseket, ezúttal nem is cáfolta azokat, így valószínű, hogy valamilyen formában ténylegesen helyi gyártóüzemet létesítenek Lexus (és potenciálisan Toyota) márkájú elektromos modellek előállítására. A 2027-re prognosztizált üzemindítás abból a szempontból is hihetően hangzik, hogy a Lexus a jelek szerint egyébként is ekkortól tervezi gyártani korábban beharangozott elektromos modelleit: az LF-ZC tanulmányautóval megelőlegezett szedánt, illetve az LF-ZL crossovertanulmány szériaváltozatát. Mivel ugyancsak ekkortájt várható, hogy a Toyota-csoport elkezdi a korszakalkotó szilárd elektrolitos akkumulátorok sorozatgyártást és autóipari felhasználását, arra is van esély, hogy a Lexus új generációs elektromos járművei már ezzel az innovatív akkumulátortechnológiával kerülnek piacra.
A sanghaji Lexus-üzem létrehozása vélhetően nem jelenti azt, hogy a Toyota feladná jelenlegi vegyesvállalatait, amelyek keretében helyi autógyártókkal működik együtt évek óta. A First Automotive Works (FAW) csoporttal 2003-ban, a Guangzhou Automobile Group (GAC) konszernnel 2004-ben hozott létre vegyesvállalatot a Toyota. Az előbbi három városban állít elő személyautókat, terepjárókat és buszokat, míg a GAC Toyota kantoni üzeme személyautókat (jelenleg tíz alapmodellt és azok karosszéria-variációit) gyárt.
Fotók: Nikkei Asia, Toyota, Lexus