A motorsport szerepét mutatja be az új autók fejlesztésében a Toyota standja Tokiói Autószalonon

A Toyota a vállalat motorsport aranykorát elhozó versenyistállója, a TOYOTA GAZOO Racing, amely a Nemzetiközi Automobil Szövetség (FIA) tavaly decemberi, Kingaliban, Ruandában tartott díjátadóján kiosztott 6 gyártói világbajnoki címből hármat hozott el (megnyerve mindhárom sorozatot amelyben elindult: a Rally Világbajnokságot – WRC, a Hosszútávú Világbajnokságot – WEC, és a Tereprally Világbajnokságot – W2RC) a most hétvégén, január 10. és 12. között megrendezésre kerülő Tokiói Autószalonon (Tokio Auto Salon 2025) különleges sportautókat és alkatrészeket állít ki, amelyek tematikája az „Autógyártás a Nürburgringen” tematikát kapta. Ez erős utalás arra, hogy a Toyota és a TOYOTA GAZOO Racing milyen fontosnak tekinti azt a szerepet, amelyet az új technológiák versenypályákon, a legkeményebb körülmények között történő tesztelése betölt a kutatási-fejlesztési tevékenységben, és a jövő országúti autóinak fejlesztésében. Ez egybecseng a versenypályákon Morizo néven ismert Akio Toyoda, a TOYOTA GAZOO Racing elnökének és egyben a Toyota igazgatótanácsa elnökének személyes filozófiájával, és nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a Toyota és Lexus modellek rendre az élen végeznek a világszerte publikált megbízhatósági statisztikákban.

A minden évben januárjában megrendezésre kerülő, teljesítményautózásra fókuszáló Tokio Auto Salon nem összekeverendő minden év októberében megrendezett Tokio Motor Show-val, ahol a világ vezető autógyártói, különös tekintettel a japán autógyártókra, évről évre legfontosabb új modelljeiket és technológiáikat leplezik le, a magyar zsargonban ugyanis mindkettőre Tokiói Autószalonként szokás hivatkozni. Szerencsére a Tokio Motor Show-t 70 év után, 2023-ban átkeresztelték Japan Mobility Show-ra, azaz Japán Mobilitási kiállításra, utalva arra a szélesedő, a szűken vett autóiparon túlmutató, a mobilitás teljes vertikumát lefedő spektrumra, amely az elmúlt években a kiállításon megjelenik. A Tokió Auto Salon ugyanakkor továbbra is megmaradt a ’benzinvérűek’, de legalábbis a teljesítményautózás szerelmeseinek Mekkájául.

Idén a TOYOTA GAZOO Racing, az ugyancsak a Toyota Csoporthoz tartozó Daihatsuval közös standon jelenik meg a kiállításon, ahol egtalálható a „LAND CRUISER BASE” kiállítás is, amely a Toyota Land Cruiser személyre szabási lehetőségeit hivatott népszerűsíteni, amelyhez a Toyota Auto Body asszisztál. A Toyota-csoport tagjainak összefogása a 2025-ös Tokiói Autószalon izgalmának fokozását célozza. A rendezvény három napja alatt a TOYOTA GAZOO Racing emellett járművezetők, mérnökök és mások részvételével beszélgetéseket, valamint szabadtéri járműbemutatókat tart.

A 2025-ös Tokiói Autószalonon a TOYOTA GAZOO Racing által kiállított főbb járművek és alkatrészek

KategóriaJárműKiállítás helyszíne
Egyre jobb autókat építése a motorsportbanGR YARIS (NÜR 24h)TGR stand
GR YARIS M Concept
GR YARIS Aero csomag (prototípus)
Nürburgring 24 Hours hosszútávú versenyautókTOYOTA SUPRA (NÜR edzőautó)
TOYOTA ALTEZZA #109 (2007 NÜR 24h)
LEXUS LFA #48 (2014 NÜR 24h)
TOYOTA 86 #86 (2014 NÜR 24h)
GR SUPRA #90 (2019 NÜR 24h)
MORIZO GarageCOROLLA (1966)
R360 COUPE(1960)
SUBARU 360(1958)
MIDGET (1958)
LAND CRUISER BASELAND CRUISER (BJ)
LAND CRUISER 70 Overseas Custom
LAND CRUISER 300 GR SPORT Dakar Rally 2025-ös autó
DemóautókGR COROLLA Rally ConceptSzabadtéri esemény (a GR COROLLA Rally Concept várhatóan január 12-én érkezik ide)
GR Yaris Rally2
Celica GT-FOUR ST185

GR YARIS (NÜR 24h)

A TGR és a ROOKIE Racing 2025-től részt vesz a Nürburgringi Hosszútávú Bajnokságban (NLS) és a Super Taikyu versenysorozatban is, a „TOYOTA GAZOO ROOKIE Racing (TGRR)” néven egyesítve a két istálló erejét. Az új csapat tervei szerint hat év szünet után a Toyota visszatér a Nürburgring 24 órás hosszú távú versenyre, méghozzá a továbbfejlesztett GR Yaris-szal rajthoz állva, amely a 2024-es Tokiói Autószalonon ünnepelhette premierjét, és amelyet az újonnan kifejlesztett GAZOO Racing Direct Automatic Transmission sebességváltóval szereltek fel. 2024-ben számos versenyző, köztük Morizo és hivatásos pilóták dolgoztak a Nürburgringen rajthoz álló versenyautó felkészítésén, japán és külföldi pályákon, illetve magán a Nürburgringen is tesztelve azt. A csapat a Nürburgringen, Morizo és a TGR külföldi otthonában igyekszik tovább csiszolni a képességeket.

GR YARIS M Concept

A GR Yarisban rejlő lehetőségek további feltárása érdekében a TGRR a Super Taikyu sorozatban tervezi versenyeztetni a GR YARIS M Concept versenyautót, amely egy fejlesztés alatt álló, középre szerelt, 2,0 literes, soros négyhengeres, turbófeltöltős motorral rendelkezik. A csapat célja a „driver-first” autógyártás megvalósítása, amelyben az autókat többször is meghibásodásig vezetik, majd a versenyzés szélsőséges körülményei között javítják, és amelybe alaposan beépítik a Morizo, a profi versenyzők és a nem hivatásos pilóták visszajelzéseit.

GR YARIS Aero csomag (prototípus)

Az Aero csomagos GR YARIS egy olyan koncepció, amely profi versenyzőkkel közösen kifejlesztett, nagyteljesítményű aerodinamikai alkatrészekkel rendelkezik. A fejlesztés célja a versenyzés és a versenypályás tesztek során észlelt jelenségek kompromisszummentes megoldása volt. A jármű hat speciális kiegészítővel rendelkezik, köztük egy állítható hátsó szárnnyal, amelynek dőlésszöge igény szerint állítható, és nemcsak a fokozott aerodinamikai teljesítményre és a kezelhetőségi stabilitásra törekszik, hanem stílusában is figyelemfelkeltő jelenlétet mutat. A koncepció emellett függőleges kézifékkel is rendelkezik, amely a tavaly megjelent, továbbfejlesztett GR Yaris RC felszereltségi szintjéhez népszerű gyári opcióként rendelhető.

GR86 szoftverfejlesztések

2021-es bevezetése óta a GR86-ot kitörő örömmel fogadják ügyfeleink, köszönhetően az általa kínált, GR járművekre jellemző egyedi vezetési élménynek. A 2024-es részleges frissítés a motorsportban megszerzett tapasztalatokra épít – a GR86 mind a mai napig számos különböző sorozatban versenyzik. Az autót az extrém versenykörnyezetben dolgozó hivatásos pilótáktól kapott visszajelzések alapján módosították, így például megváltozott a gázkarakterisztika (a kézi sebességváltós járműveknél), és megnövelték a motor fordulatszám-tűrési tartományát a visszaváltás során (az automata sebességváltós járműveknél), hogy javítsák a gyorsulási reakciót és gyorsabb visszaváltásokat tegyenek lehetővé, ami a GR jármű egyedi vezetési érzetének további finomítását eredményezte. Annak érdekében, hogy a frissítés előtti GR86 tulajdonosai is megtapasztalhassák a továbbfejlesztett vezetési élményt, a „GR86 PERFORMANCE SOFTWARE for MT” / „GR86 PERFORMANCE SOFTWARE for AT” szoftverfrissítéseket 2025 tavaszától a GR Garage helyszíneken lehet megvásárolni*2. Annak érdekében, hogy a GR86 tulajdonosai még hosszú éveket át élvezhessék a modelljüket, a TGR vállalja az ügyfelek szeretett autóinak folyamatos továbbfejlesztését.

A kéziváltós járművek esetében szoftverfejlesztés módosítja a nyomaték vezérlését a motorsportban gyakran szükséges gázfröccs könnyebb adagolásához. Emellett a vezérlés gyorsabban reagál a gázpedál állására, ami még inkább megkönnyíti a precíz vezethetőséget a felső határtartományban.

Automata váltós járművek

Az automata váltós járműveknél a motorsportban aktívan résztvevő automata váltós járműtulajdonosok kérésére a Toyota mérnökei megnövelték a visszaváltásnál engedélyezett fordulatszámot, amelynek köszönhetően szélesebb tartományban lehetséges a sportos vezethetőség kiaknázása.

A Circuit Mode olyan funkciókat tesz lehetővé, amelyek kihozzák az autóban rejlő lehetőségeket, például a turbólyuk-szabályozással és a fordulatszám-limit emelésével, a szolgáltatásra jogosult pályákon és létesítményekben Japánban. A GPS-helymeghatározás és az erre a célra szolgáló alkalmazással történő működtetés a jármű műszerfalát specifikus elrendezésre váltja át, amely intuitív módon mutatja a fordulatszámot és a váltási figyelmeztetést, valamint lehetővé teszi a Circuit Mode használatát. A szolgáltatás 2024. augusztus 21-i indulása óta az ügyfelek azon kéréseire reagálva, hogy a Circuit Mode-ot a legkülönbözőbb motorsportokban is élvezhessék, a jogosult pályák és létesítmények száma a mai napon az eddigi 50-ről 77-re bővült, tekintettel a gymkhana és a dirt trial ágazatokra.

GR kiegészítők

A TOYOTA GAZOO Racing igyekszik az ügyfeleit minél gyorsabban olyan alkatrészekkel ellátni, amelyek a versenyzés során megszerzett tapasztalatokat kamatoztatják. A következő tételek értékesítése a különböző járműmodellek esetében fokozatosan elkezdődik.

▼A GR Yaris számára


TermékÁrAz értékesítés várható kezdete Értékesítés módja
Verseny alkatrészekGR mechanikus LSD (automata váltós modellekhez)A későbbiekben jelentik be2025 tavaszToyota értékesítési pontok Japánban
GR Endurance lökhárító csavarszettA későbbiekben jelentik be2025 nyár

▼A GR86 számára


TermékBruttó árAz értékesítés várható kezdeteÉrtékesítés módja
Verseny alkatrészekGR végáttétel kit (Választható végáttétel: 3,909, 4,100, 4,300 és 4,556)85.800 yen2025 tavaszToyota értékesítési pontok Japánban
Futómű és hajtáslánci alkatrészekHűtőbordákkal ellátott differenciálmű-ház39.160 yen2025 tavasz

GR Heritage alkatrészek

A GR Heritage Parts Project egy olyan kezdeményezés, amelynek célja a már nem forgalmazott szervizalkatrészek újbóli kiadása és eredeti alkatrészként történő értékesítése, hogy megfeleljen az ügyfelek azon vágyának, hogy továbbra is vezethessék szeretett, emlékekkel teli autójukat. A TOYOTA GAZOO Racing 2025-ben hét modellhez, köztük a 70/80-as Supra, AE86 és Land Cruiser 40 modellekhez 25 különféle tétellel szolgál, amelyek közül néhányat a 2025-ös Tokiói Autószalonon is kiállítanak. A TOYOTA GAZOO Racing Emellett újranyomtatja és elérhetővé teszi a Heritage Parts járműmodellek és más klasszikus autók régóta kért, nosztalgikus hangulatú prospektusait. A prospektusok megvásárolhatók a 2025-ös Tokiói Autószalonon és a TOYOTA GAZOO Racing Rakuten Ichiba online áruházában

LAND CRUISER BASE

A Land Cruiser – egy olyan jármű, amellyel az emberek bárhová és bárhová elmehetnek és biztonságban vissza is térhetnek – immár több mint 70 éve világszerte széles rajongói bázisnak örvend. Azzal a céllal, hogy az ügyfelek hosszú távon, biztonságosan élvezhessék Land Cruiserük használatát, a LAND CRUISER BASE Land Cruiser szaküzlet 2025. február 1-jén újjászületik, és a Toyota lesz a fő üzleti tulajdonosa. A Toyota Auto Body-val közösen, amely eddig az üzlet vezetését végezte, valamint más, a Land Cruisereket támogató kapcsolódó vállalatokkal együttműködésben a Toyota a LAND CRUISER BASE-t olyan szaküzletként fogja működtetni, ahol a Toyota elmélyítheti a vásárlókkal való kapcsolatát, különböző szolgáltatásokat és tevékenységeket kínálva az ügyfelek visszajelzései alapján. A tervezett tevékenységek között szerepel az eredeti alkatrészek és kiegészítők tervezése és értékesítése, valamint egy olyan közösség létrehozása, amelyben az ügyfelek találkozhatnak egymással, illetve rendezvények szervezése.

A TOYOTA GAZOO ROOKIE Racing

A ROOKIE Racing egy magán istálló, amely az egyre jobb autók gyártására és az emberi erőforrások fejlesztésére összpontosít a különböző versenyzők – köztük a Toyota mesterpilótái, profi versenyzők, nem hivatásos pilóták és a Toyota házon belüli pilótái – képességei és elkötelezettsége révén. A TGR és a ROOKIE Racing eddigi kapcsolatában a TGR vezető szerepet játszott az autógyártásban és a humánerőforrás-fejlesztésben, a ROOKIE Racing pedig privát csapatként versenyzett a motorsportban. A jövőben a TGR és a ROOKIE Racing a „TOYOTA GAZOO ROOKIE Racing” zászlaja alatt fog együttműködni, mint „fejlesztési partnerek, akik az autókkal és az emberekkel a frontvonalon foglalkoznak, a versenyeken és más extrém körülmények között szerzett vezetési adatokat közös nyelvként használva”, hogy a még jobb motorsport-eredetű autók gyártását és a humánerőforrás-fejlesztést a következő szintre emeljék. Konkrétan a TOYOTA GAZOO ROOKIE Racing a GR YARIS-t (NÜR 24h) az NLS-ben és a GR YARIS M Conceptet a Super Taikyu sorozatban kívánja tökéletesíteni.

A TOYOTA GAZOO Racing globális motorsport struktúrája

Az olyan kezdeményezéseken keresztül, mint a MoneyGram Haas F1 Team-mel való partnerség, a Hitech TGR európai versenyzőfejlesztési tevékenységei és a TOYOTA GAZOO Racing Development létrehozása, a TGR támogatja a motorsport három elemének tökéletesítésére irányuló erőfeszítéseket: az emberek, a termék és a versenyzés. Továbbá, az emberek, a környezet és a rendszerek motorsportban történő zökkenőmentes fejlesztése érdekében a TGR megerősíti globális motorsport struktúráját azzal, hogy Morizót helyezi a csúcsra, és két, neki követlenül jelentő globális igazgatót bíz meg. Emellett megerősíti az együttműködést a kapcsolódó szervezetekkel, kapcsolt vállalatokkal, versenycsapatokkal, valamint a TGR japán és tengerentúli bázisaival, továbbá támogatja az emberek fejlesztését és a környezet kialakítását.

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!