A hétvégi, legendás Monte Carlo Rallyn kezdheti meg sorozatban negyedik címvédését a Toyota a Rally Világbajnokságban

A TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team új kihívásokkal találja majd szembe magát az FIA Rally Világbajnokság 2025-ös szezonjában, amely a hagyományokhoz híven január 23-26. között rendezett klasszikus Monte-Carlo Rallyval veszi kezdetét. A bajnokság legrégebbi és leghíresebb fordulója ismerős nyitánya lesz a 14 fordulós versenynaptárnak, amely vadonatúj WRC-versenyeket is tartalmaz a Kanári-szigeteken, Paraguayban és Szaúd-Arábiában, ráadásul a 2025-ös technikai szabályzatban is jelentős változások történtek. Nem lesz tehát magától értetődő a Toyota sorozatban negyedik konstruktőri világbajnoki címvédése (a 2021-es, 2022-es, 2023-as és 2024-es diadal után).

A Rally Világbajnokságba történt 2017-es visszatérése óta 5 egyéni (2019, 2020, 2021, 2022, 2023) és 5 konstruktőri (2018, 2021, 2022, 2023, 2024) rally világbajnoki címet szerző Toyota az utóbbi évek talán legnagyobb kihívást jelentő szezonja előtt áll: nem csak számos új futam került bele az így meglehetősen sűrű, 14 fordulós versenybe), hanem komoly változások történtek a technikai szabályzatban is: a legfelső kategóriás Rally1-es autók szabályváltoztatások nyomán már nem használnak majd plug-in hibrid egységeket, ennek következtében a minimális súlyt 1260-ról 1180 kilogrammra, a légszűkítő méretét pedig 36-ról 35 milliméterre csökkentették, hogy a korábbiakhoz hasonló teljesítmény-súly arányt tudjanak fenntartani. Eközben a Hankook első alkalommal lesz a WRC felső kategóriáinak kizárólagos gumiszállítója. Ha mindez nem volna elég újdonság, a sportszabályzatot is módosították: a pontokat ismét a forduló végén elért összesített helyezések alapján osztják ki, a győzelem pedig ismét 25 pontot ér. Az utolsó napon a szupervasárnapi különversenyért mostantól öt bónuszpont jár, akárcsak a rallyt lezáró Power Stage-ért.

A négyszeres címvédő versenyistálló gőzerővel készült a változásokra

Bár még csak nyolc hét telt el azóta, hogy a TGR-WRT a 2024-es szezon izgalmas zárásaként a Japán Rallyn megszerezte a gyártók bajnoki címét, a csapat keményen dolgozott azon, hogy alkalmazkodjon ezekhez a változásokhoz, és továbbfejlessze a GR YARIS Rally1-et, amely továbbra is 100 százalékban fenntartható, fosszilis anyagoktól mentes üzemanyaggal működik. Annak érdekében, hogy tükrözzék a motortól megkövetelt eltérő karakterisztikát most, hogy a hibrid egység által biztosított plusz teljesítmény már nem áll rendelkezésre, módosításokat végeztek a kipufogórendszeren és a vezérműtengelyeken, miközben a hajtás optimalizálása érdekében egyéb intézkedések mellett a sebességváltó áttételeket is felülvizsgálták.

A TOYOTA GAZOO Racing bővített csapattal vág neki a szezonnak

A csapat az idei szezonban megerősített és kibővített versenyzői gárdával áll rajthoz, és számos versenyen, többek között a Monte-Carlo Rallyn is öt GR YARIS Rally1-es autót indít.

A 2024-es bajnokság második helyezettje Elfyn Evans és navigátora, Scott Martin, mellett a kétszeres világbajnok Kalle Rovanperä és Jonne Halttunen a teljes szezonra visszatérnek.

Sébastien Ogier rekordot jelentő 10. győzelmét célozza meg a Monte-Carlón – amely a francia Alpokban található szülővárosában, Gapban zajlik –, amikor Vincent Landais navigátor oldalán újabb részszezont fut majd. Ezt a három legénységet nevezte a TGR-WRT a gyártói pontokért való küzdelemre az első fordulóban, de ott lesz még a negyedi autóval Takamoto Katsuta és Aaron Johnston navigátor is.

Sami Pajari, a WRC2 2024-es bajnoka első teljes szezonját kezdi meg a csúcskategóriában, aminek ismét a tapasztalt navigátorral, Marko Salminennel fut neki. Annak érdekében, hogy a lehető legjobban támogassák a fejlődését – miközben hasonló utat követnek, mint korábban Katsuta esetében – Pajari GR YARIS Rally1 versenyautóját egy második csapat, a TGR-WRT2 színeiben nevezik, amely a gyártók bajnokságában is növeli a versenyt. Az autó félig fehér, félig fekete fényezést kapott, ami a csapat elkötelezettségét jelképezi, hogy lehetőséget kínáljon a fiatal versenyzőknek a WRC legmagasabb szintjén való szerepléshez.

Oliver Solberg, aki Pajari ellen harcolt a WRC2 koronáért, a Printsport által üzemeltetett és benevezett GR Yaris Rally2 autóra vált a 2025-ös bajnoki címért folytatott küzdelemben, és lehetősége van arra, hogy a Monte-Carlo Rallyn megismerkedjen az autóval, mielőtt megkezdi hétfordulós WRC2 szezont. Szintén a GR Yaris Rally2-t vezetik a TGR WRC Challenge Program versenyzői, Hikaru Kogure és Yuki Yamamoto Monte-Carlo-i bemutatkozásuk alkalmával, akik új tapasztalatokat gyűjtenek a WRC2-ben töltött második szezonjuk előtt.

A szezon egyik legpatinásabb, egyen legizgalmasabb futama

A gyakran változó időjárási viszonyairól ismert Monte-Carlo Rally, amely jeget és havat is tartogathat aszfaltos útjain, szokás szerint a monacói Casino téren rajtol és ér véget. A csütörtök délután induló legénységek ezt követően három nyitószakaszt teljesítenek sötétben, a Gap szervizparkba vezető úton. Pénteken a Gaptól keletre és északra fekvő három szakaszból álló kör fut a délelőtti szervizalkalom előtt és után egyaránt. A szombati nap hasonló formátumot követ, három megismételt etappal nyugatra, köztük a teljesen új Aucelon – Recoubeau-Jansac szakasszal. A vasárnapi utolsó szakasz Gapből indul, majd megismétlik a csütörtök esti két szakaszt a Power Stage előtt, amely az ikonikus Col de Turinit veszi célba.

Jari-Matti Latvala (csapatfőnök)

Olyan érzés, mintha a 2024-es szezon még csak most ért volna véget, de máris egy új szezonra készülünk, amely sok új szabályt hoz. A hibrid egység eltávolításával és a csökkentett tömeggel keményen dolgoztunk az autó optimalizálásán és azon, hogy megtaláljuk a megfelelő egyensúlyt a beállításokkal. Volt alkalmam vezetni ezt az új autót, és még a kisebb teljesítmény ellenére is közel van a korábbiakhoz, ráadásul még mozgékonyabbnak érzem. A Hankook személyében új gumiszállítót is üdvözölhetünk. Arra számíthatunk, hogy olyan versenyzőket fogunk látni, akik gyorsabban alkalmazkodnak ehhez a változáshoz, és hamarabb képesek a határokat feszegetni. A Monte-Carlo Rally a legnehezebb verseny a gumistratégia szempontjából, tekintettel a változékony körülményekre. A tesztelés során vegyes időjárást tapasztaltunk, beleértve némi havat is, de a rally mindig tartogat meglepetéseket. Az idei megerősített felállásunkkal bízunk abban, hogy versenyzőink harcban lehetnek az első helyekért ezen a versenyen és a bajnoki címekért a szezonban. Az első teljes évében a Rally1-ben Samit egy második csapatnál neveztük be, ahogy korábban Takamotóval tettük, ami szintén egy extra dimenziót hozhat a gyártók bajnokságában. Miközben a fő cél számára ezen a versenyen a célba érés és a tapasztalatszerzés, reméljük, hogy az év során folyamatosan fejlődni fog.”

Elfyn Evans (33-as versenyautó pilótája)

Egy új szezont kezdünk, a cél, mint mindig, most is az, hogy a legjobbunkat adjuk a győzelemért. Erős csapatunk van 2025-re, és a cél az én szemszögemből nézve továbbra is az, hogy a győzelmekért és a bajnoki címekért harcoljunk. Az új gumiszállító bevezetésével és a technikai szabályok némi változásával minden szempontból szükség lesz alkalmazkodásra, és lesz tanulnivaló is, de ez mindenkinél ugyanígy van, és nekünk csak a lehető legjobb munkát kell végeznünk, hogy a lehető legjobban felkészüljünk. A Monte-Carlo Rally az a verseny, ahol a legnagyobb a gumiválaszték, és a korlátozottan engedélyezett tesztelés miatt nem lehet az abroncsokat mindenféle körülmények között kipróbálni. Ez mindig egy rendkívül nagy kihívást jelentő rally, és a körülményekhez való alkalmazkodás, valamint a megfelelő időben történő helyes döntés ugyanolyan kulcsfontosságú lesz, mint mindig.”

Kalle Rovanperä (69-es versenyautó pilótája)

Szuper, hogy újra a csapatnál lehetek egy teljes WRC szezonban. Más érzés felkészülni és izgatottan várni az egész évet és a bajnoki címért való küzdelmet, ami a célunk kell, hogy legyen. Tavaly gyorsak voltunk, de idén következetesebbnek kell lennünk az egész év során. A Monte-Carlo Rally mindig nagyon nehéz szezonkezdet. Sosem volt a legerősebb rallym, de azért sikerült néhány jó eredményt elérnünk ott. Boldog leszek, ha egy tiszta rallyval és fontos pontokkal tudjuk kezdeni a szezont. Az új gumiszállító elég nagy változás lesz, mert mindenkinek meg kell tanulnia a gumikat kezelni mindenféle körülmények között, és a Monte-Carlón mindenki azt szeretné, hogy minél hamarabb magabiztosnak érezze magát az autóban.”

Sébastien Ogier (17-es versenyautó pilótája)

Mindig izgalmas számomra a Monte-Carlo Rallyra készülni, és egy újabb évben folytatni a TGR-WRT-vel való kapcsolatomat. Továbbra is élvezem, hogy ennek a fantasztikus csapatnak a tagja lehetek, amelyhez most már hosszabb ideje tartozom, mint bármelyik másik csapathoz a pályafutásom során, és remélem, hogy idén még jobban fogom érezni magam az autóban. A kisebb teljesítmény, a kisebb súly és az új gumik miatt sok a kérdőjel a szezon elején, és ez egy új kihívás a csapatok és a versenyzők számára, hogy ki tud a legjobban alkalmazkodni. A számtalan részvétel után sem lesz könnyebb ez a rally, és én mindig tisztelem ezt a kihívást, és bizonyos értelemben egy kis félelem is van bennem, mert tudom, hogy kiszámíthatatlan körülményekkel kell szembenéznem. Arról szól, hogy megpróbáljuk kezelni a kockázatot, még inkább, mint más rallykon.”

Takamoto Katsuta (18-as versenyautó pilótája)

Ez egy új szezon kezdete, új elvárásokkal. Megpróbálom tartani a korábbi tempót, és még következetesebb leszek: ez a fő célom idén. A tavalyi szezon nehéz volt, de nagy támogatást éreztem a csapattól, és sokat tanultam arról, hogyan kell kezelni az ilyen helyzeteket. Határozottan úgy érzem, hogy ez erősebbé tett, és ez az év arra való, hogy megmutassam, mit tanultam. Monte-Carlo az egyik legnehezebb rally a körülmények tekintetében, és nehéz mindenre felkészülni egyetlen tesztnapon. Meg kell találnunk a legjobb beállítást a szabályváltoztatások miatt megváltozott egyensúlyhoz, de általában jó érzésem van az autóval és a gumikkal kapcsolatban.”

Sami Pajari (5-ös versenyautó pilótája)

Nagyon jó érzéssel állok az első teljes szezonom előtt a Rally1-es autóval. Tavaly már belekóstoltunk, és már nagyon várom, hogy elkezdjük. Néhány új szabállyal és új gumiszállítóval mindenkinek van néhány új dolog, amit meg kell szoknia, ami érdekes és elég izgalmas. Eddig nagyon jó érzés volt a teszteken vezetni. Az év első rallyversenyén, Monte-Carlóban talán csak az a cél, hogy jó érzéssel érjünk célba. Ha jók a körülmények, akkor talán növelhetjük a tempót, ahogyan azt már tavaly is tudtuk néha, de úgy gondolom, hogy még egy kicsit több tapasztalatot kell szereznünk, mielőtt valóban az első helyekért harcolhatunk.”

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!