A 2025-ös Dakaron elért kettős győzelemmel végleg felért a Toyota a motorsport csúcsára

Egészen megdöbbentő amit a Toyota a legújabb autóipari fejlesztések legkeményebb tesztüzemének tekintett motorsportban elért az elmúlt években. A világ leginnovatívabb és nem utolsósorban legzöldebb autógyártója ugyanis 2018 óta gyakorlatilag mindent megnyert, amit megnyerhetett: a Rally Világbajnokságban (WRC) 5 egyéni és 5 konstruktőri (utóbbiból sorozatban 4) világbajnoki cím, a Hosszútávú Világbajnokságban (WEC) 5 egyéni és sorozatban 6 konstruktőri világbajnoki cím, a 2022-ben indult Tereprally Világbajnokságon (W2RC) 2 egyéni és sorozatban 3 konstruktőri világbajnoki cím. Mindeközben a 2022 óta a Tereprally Világbajnokság egyik futamának is számító Dakar Rallyn 2018 óta négyszer zárt ezüst és négyszer aranyéremmel a Toyota, idén, 2025-ben ráadásul kettős győzelemmel, az első és a második helyet is megszerezve diadalmaskodott minden idők legikonikusabb tereprally megmérettetésén a márka. Elmondható tehát, hogy az ahol az egyébiránt a világ elsőszámú autógyártójának is számító Toyota a legutóbbi időben megmérette magát, ott a csúcsra is ért. 2024 októberében pedig, bár egyelőre csupán a Haas-szal kötött technológiai partnerség bejelentésével, de a Toyota a Forma-1 iránti érdeklődését is kifejezte. Akárhogy is, a 2025-ös dupla győzelemmel a Dakaron, a Toyota végleg felért a motorsport csúcsára. Különösen annak fényében, hogy nem csupán a verseny Hilux aratott diadalt: a sorozatgyártású autók kategóriájában a Land Cruiser 12. (!) egymást követő évben hozta el a koronát.
Kettős győzelemmel zárta a Toyota a 2025-ös Dakart – Al Rajhi győzött, Lategan pedig második lett: a 2025-ös Dakar Rally nem egyszerűen Toyota győzelmet hozta, hiszen a TOYOTA GAZOO Racing színeiben versenyző Henk Lategan és Brett Cummings (#211) összesített második helyével kettős diadalt ünnepelhet a japán márka. A gyári GR Hilux EVO legénysége 9 szakaszon keresztül vezette az összesített versenyt, de végül mindössze 3 perc 57 másodperccel alulmaradtak Yazeed Al Rajhi és Timo Gottschalk Toyota Hiluxával szemben, miután két héten keresztül versenyeztek Szaúd-Arábia tájain. A szaúd-arábiai Al Rajhi számára egy álom vált valóra azzal, hogy hazai pályán megnyerte a Dakar Rallyt, és a rijádi pilóta most már a 2025-ös Tereprally Világbajnokság (W2RC) tabelláját is vezeti, mivel a Dakar Rally ennek a bajnokságnak az első fordulója is egyben. A verseny végeztével Al Rajhi 70 ponttal áll a W2RC-ben, míg legközelebbi riválisa, Henk Lategan 55 pontot gyűjtött. A Toyota vezeti a W2RC gyártói tabellát a nyitó forduló után, 34 pontos előnnyel a második helyen álló csapat előtt.
A Lategan-Cummings páros nem titkolta győzelmi szándékát, amikor még Bishában megnyerték a Dakar Rally prológját, majd a 2. szakaszon átvették a verseny összesített vezetését. Nyolc egymást követő szakaszon keresztül tartották a vezetést, mielőtt egy rövid időre átadták azt Al Rajhinak egy szakaszra. A dél-afrikai duó a következő szakaszon visszaszerezte a vezetést, de ez hátrányos helyzetbe hozta őket az utolsó előtti, döntő szakaszon. Végül meg kellett elégedniük a második hellyel, így a Toyota, mint márka a világ legkeményebb tereprally versenyén kettős győzelmet tudott aratni.
A kaliforniai Seth Quintero és német navigátora, Dennis Zenz (#204) volt a TGR második leggyorsabb csapata a Dakaron. A páros egyenletes versenyt futott, és különböző kihívásokat leküzdve a 9. helyen értek célba GR Hilux EVO-jukkal, mindössze 2 óra 20 perc 4 másodperccel lemaradva a győztesektől. Ha a 4. szakaszon nem történik gumikatasztrófa, a fiatal amerikai talán sokkal előrébb végzett volna a sorrendben. A Dakar Rallyt így is a legjobb tízben fejezte be, két szakaszgyőzelmet aratott, és 28 pontot szerzett a W2RC sorozatban.
Lucas Moraes és navigátora, Armand Monleon (#203) remek formában kezdték a 2025-ös Dakart, és a rally korai szakaszain az élre törtek. Azonban az autójuk egyik lengéscsillapítójával kapcsolatos műszaki probléma jelentős időveszteséget okozott a párosnak a 6. szakaszon, és ettől kezdve nagyon le voltak maradva. Egy időbüntetés miatt pedig még hátrébb kerültek a rangsorban és végleg kiestek a versenyből, de a brazil pilóta és spanyol navigátora azért továbbra is harcban maradtak a szakaszgyőzelemért. Kitartásuknak meglett a jutalma, amikor nem csak a rali 7. szakaszát nyerték meg, hanem a verseny záró etapján megismételték ezt a bravúrt. Két szakaszgyőzelemmel a hátuk mögött 18 ponttal állnak a W2RC-ben, és a Dakar Rallyn a 15. helyet szerezték meg összetettben.
A TGR utolsó helyezettje a fiatal dél-afrikai Saood Variawa és francia navgátora, Francois Cazalet volt. Variawa lett az Ultimate osztály legfiatalabb szakaszgyőztese, amikor megnyerte a verseny 3. szakaszát, de egy a 2. szakaszon történt ütközés, valamint egy műszaki probléma miatt a verseny későbbi szakaszában nem tudtak elöl végezni. A 29. helyen fejezték be a Dakart, 9 óra 29 perc 56 másodperccel lemaradva az élen haladók mögött. Ennek ellenére 13 pontot gyűjtöttek a W2RC sorozatban, és a bajnokság 2. fordulójában ezen szeretnének javítani. A TGR két csapata nem tudta befejezni a 2025-ös Dakar Rallyt. Elsőként a Giniel de Villiers és Dirk von Zitzewitz alkotta veterán duó állt ki, akiknek a 6. szakasz után kellett feladniuk a versenyt, amikor Von Zitzewitznek extrém nyaki fájdalmai támadtak. A szakasz után orvosi vizsgálatot végeztek rajta, és úgy ítélték meg, hogy nem képes a folytatásra, így De Villiers 22 indulást felölelő pályafutása során először esett ki a Dakaron. A második kieső Guy Botterill és Dennis Murphy volt, akik a 9. szakaszig egyenletes versenyt futottak. A verseny korábbi szakaszában több órát vesztettek egy lengéscsillapító probléma miatt, de a 9. szakaszon balesetet szenvedtek, ami véget vetett a versenyüknek. Összességében a 12 szakaszból négy kivételével az összes szakaszt, valamint a bishai prológot is a Toyota nyerte. A Toyota végül négy helyet is elfoglalt az összesített top 10-ben, köztük a dobogó első és második fokát. Ez tehát egy igazán erős teljesítmény volt a márkától, amely kihangsúlyozza azt a minőséget, tartósságot és megbízhatóságot, amelyről a Toyota Hilux híres. A csapat azonban tovább fogja fejleszteni az autót, a Toyota azon filozófiájának részeként, hogy egyre jobb autókat hozzon létre nemcsak a motorsport, hanem az ügyfelek számára is.
A versenyzői álnevén Morzioként ismert Akio Toyoda, a TOYOTA GAZOO Racing versenyistálló elnöke és a Toyota igazgatótanácsának elnöke az alábbi nyílt levélben emlékezett meg a Toyota pilóták teljesítményéről:
„Boldog új évet mindenkinek, aki végre célba ért a Dakar Rallyn és volt ideje üdvözölni az új évet. Köszönjük szépen a kemény munkát a 7500 km hosszú, 15 napos versenyen.
Mindazoknak, akik hidrogénmotoros buggyval szálltak harcba a Dakar Rallyn.
Tavaly úgy teljesítettétek a ralit, hogy a táv 90 százalékát tették meg. Idén a teljes távot teljesítettétek, és a szó legszorosabb értelmében kivégeztétek a Dakart. Úgy gondolom, hogy idén is meg tudtátok mutatni a világnak a hidrogénmotorok fejlődését. Teremtsünk együtt egy olyan jövőt, ahol mindenkit lelkesíthet a motorok hangja. Nagyon köszönöm az újabb őrült kihívásokkal teli évet!
Kedves HINO TEAM SUGAWARA,
Gratulálunk a kategória 13. helyezéséhez és a 34. egymást követő Dakaron elért eredményhez!
A versenyzők kényelmesen vezethetnek…és biztonságosan, kevesebb teherrel érhetik el céljukat…
Az ilyen teherautók támogatják a világ logisztikáját. Remélem, továbbra is vállaljátok a kihívást, hogy elérjétek ezt a célt!
Kedves Team Land Cruiser Toyota Auto Body,
Gratulálunk a 12. egymást követő győzelmetekhez. Amikor a Team Land Cruiser 2021-ben megnyerte a nyolcadik egymást követő Dakar Rallyját, tévedésből a következő szavakat küldtem mindannyiuknak: „Megcsináltátok! Gratulálok a 12. egymást követő győzelmetekhez! Gratulálok a kemény munkához…”
Miura úr gyorsan rámutatott a hibámra, mondván: A HINO volt az, amelyik 12 egymást követő győzelmet szerzett. De én erre válaszoltam: Sok helyen 12-t mondtam, úgyhogy kérem, legyen meg a 12! Győzzenek még négyszer! Tisztában voltam vele, hogy ez a „szörnyű” hiba milyen óriási nyomást gyakorol a Team Land Cruiserre. Ezt a nyomást évről évre leküzdve végigküzdötték magukat a kimerítő utakon, és megnyerték a 9., a 10. és a 11. versenyüket is. Idén pedig végre valóra váltották a beígért 12. győzelmet. Hadd mondjam el még egyszer: Gratulálok a 12. egymást követő győzelmükhöz! Gratulálok a kemény munkához…Végre kimondhattam ezeket a szavakat. Köszönöm, hogy megadták nekem ezt a lehetőséget! Amikor megkértem Miura urat, hogy nyerjen még négyszer, azt válaszolta: „Nagyon boldog vagyok, mert szeretnék minél többet rallyzni. Azt hiszem, nehéz négy év volt. Azonban úgy gondolom, hogy a Land Cruiser évről évre „egyre jobb autó” lett, köszönhetően az ő folyamatos erőfeszítéseinek. Véletlenül az az év, amikor a csapat a 12. győzelmet szerezte, az volt az utolsó évünk a szériaosztályban. Annak ellenére, hogy a csapat teljesítette a 12-es ígéretét, vajon mindenki ugyanazt érzi továbbra is, és azt mondják majd, hogy rallyzni akarok, amennyit csak tudok? Ha az érzéseik változatlanok maradnak, remélem, hogy a jövőben is csiszolni fogják a Land Cruisert. Kérem, továbbra is készítsenek egyre jobb autókat. Köszönöm, kalandorok, hogy tartjátok a szavatokat.
Morizo”






















