A 2025-ös Honda GL1800 Gold Wing

Modellfrissítés 

1975-ös bemutatkozása óta a legendás Gold Wing meghódította az egész világot. Színre lépésének ötvenedik évfordulóját a 50th Anniversary Gold Wing névre keresztelt, Matt Black fényezéssel és jubileumi díszítéssel különlegessé tett változattal ünnepli a Honda, amelyhez korlátozott példányszámú – egyik oldalán az első, másikon a legújabb generációt megjelenítő – makett motort kapnak ajándékba a vevők. Az ikonikus világjáró kettős lengőkaros első felfüggesztésre és hatalmas, hathengeres boxermotorra épül, és a modern technológiák zászlóvivőjeként olyan fejlett műszaki megoldásokkal segíti pilótáját, mint a hétfokozatú, dupla kuplungos DCT váltó, a 7”-os TFT-műszeregység, a giroszkópikus iránytűn alapuló navigáció, az elektromosan állítható szélvédő, a Smart Key (okoskulcs) központizár-rendszer, a négy menetüzemmódot felkínáló motorvezérlés és a Hegymeneti Asszisztens (visszagurlás-gátló). A 2025-ös frissítésnek köszönhetően számos ponton előre lépett a Gold Wing. Nőtt a hangszórók teljesítménye, könnyebben és kényelmesebben használható lett a Bluetooth-alapú sisakkommunikáció, az Apple CarPlay™ és az Android Auto™ alkalmazás pedig ezentúl wifin kapcsolódik a mobilkészülékekhez. Ráadásul a Gold Wing károsanyag-kibocsátása immáron EURO5+ előírásainak is megfelel. 

Bevezetés 

A Honda Gold Wing már a 999 cm3-es ősmodell 1975-ös bemutatkozásakor ikonná vált, s azóta is az utazómotorok legjobbjaként tekinthetünk rá. E páratlan életút ötvenedik évét ünnepli a márka 2025-ben. Több évtizedes pályafutása során mérete és összlökettérfogata is folyamatosan nőtt, egyúttal luxus, minőség és kényelem terén is évről évre egyre magasabbra tette a lécet. 

Tekintettel a változó felhasználói igényekre és az átalakuló motorkerékpár-piacra, a fejlesztőcsapat 2018-ban teljesen újragondolta a típus koncepcióját. A változások eredményeként a Gold Wing és a Gold Wing Tour[1] motorosok jóval szélesebb táborának ideális, mint a korábbi nemzedékek. Ráadásul a 2020-as modellévre még kifinomultabbá tették, hogy menetkomfort és irányíthatóság terén is éppoly kiváló legyen, mint hathengeres, jellegzetes hangon pulzáló erőforrása. 

Folytatásként 2021-ben átdolgozták a hangrendszert, 2022-ben pedig már csak DCT-s változatban került a szalonokba a Gold Wing. Mindezt 2023-ban a Guminyomás-ellenőrző Rendszer (TPMS) bevezetésével fejelte meg a Honda, míg a 2025-ös modellévben a 50th Anniversary GL1800 Gold Wing érkezésének örülhetnek a vásárlók. 

A Honda prémium túrázója sok millió vásárlót és kilométert gyűjtött az elmúlt fél évszázadban, és páratlan sikertörténete még korántsem ért véget! 

Áttekintés

A 2018-as modellfrissítéskor új erőforrást és vázat kapott a Gold Wing, ezzel egy sokkal kompaktabb motorkerékpárt hozhattak létre. Így az ülés is előrébb került, ezáltal irányhatóság és kényelem terén is nagyot fejlődött a típus. Az alumínium hídváz tervezése a dupla lengőkaros első futóműtől indult, ez a – nagyobb rugóutat és merevséget, valamint kifinomultabb csillapítást, precízebb irányítást és kisebb súrlódási veszteséget garantáló – konstrukció tette ugyanis lehetővé, hogy előrébb kerüljön az erőforrás és a nyereg. 

A kompakt építésű hathengeres, 24 szelepes boxermotor, finoman szólva is, magával ragadó jelenség, teljesítménye és lavinaként zúduló forgatónyomatéka egyaránt függőséget okoz. Barátságos habitusát nemcsak a 2018-ban bevezetett elektronikus gázmarkolatnak (Throttle By Wire, TBW) köszönheti, hanem a négyállású, TOUR, SPORT, ECON és RAIN programokat felkínáló üzemmódkapcsolónak is, ami a kettős, kombinált fékrendszer (ti. Dual Combined Brake System, D-CBS) működésének jellegét is meghatározza. Nagyban megkönnyíti a motor használatát a Hegymeneti Asszisztens (HSA, visszagurulás-gátló), míg az Alapjárat-leállító Rendszer (start&stop) felel a minél csekélyebb fogyasztásért és károsanyag-kibocsátásért. A 2025-ös modellévben már az EURO5+ előírásainak is megfelel a modell. 

A Gold Wing hétfokozatú, dupla kuplungos automatikus váltóval (DCT) felszerelt modell. Az egység kuplungérzete és váltási sebessége éppúgy az aktív menetüzemmódhoz igazodik, miként az is, hogy milyen fordulatszámon kapcsol fel és le az erőátvitel. Mindezt elektromos üzemű, előre- és parkoláskor a hátra gurulást segítő, séta funkcióval egészítették ki. 

A technikai fejlesztések hatására a Gold Wing nyújtotta szabadságérzet semmihez nem fogható – a vezetési élményt, a teljesítményt és a stílust illetően is abszolút egyedülálló a modell. A stílusos, aerodinamikailag hatékony idomzat és az elektromos mozgatású szélvédő páratlan időjárás-védelmet szavatol, a gondosan formázott nyergek pedig az egész napos motorozásokat is kényelmessé teszik. Hogy a zenei aláfestés is feledhetetlen legyen, a Honda szakemberei kis tömegű, kiváló minőségű, ugyancsak frissített audiorendszerrel szerelték fel a modellt, s nem maradt ki a csomagból az okoskulcs (Smart Key), az Apple CarPlay™ és az Android Auto™ alkalmazás, valamint a Bluetooth-kapcsolatra alkalmas műszeregység sem. 

A GL1800 Gold Wing továbbfejlesztett – vezető és utas közötti – kommunikációs rendszerrel, valamint frissített hifivel folytatja pályafutását 2025-ben, továbbá átprogramozták a motorelektronikát, és bemutatkozik egy elképesztően szép, Matt Ballistic Black fényezésben pompázó kivitel, a 50th Anniversary Gold Wing. Egyedi mivoltához az is hozzájárul, hogy jubileumi díszítést kap az okoskulcs és a középkonzol, nem mellesleg a digitális műszeregység kezdőanimációját is az 50. évforduló jegyében rajzolták meg. Az már csak hab a tortán, hogy az első 1833 gazdára találó 50th Anniversary Gold Wing vásárlói 28 cm hosszú, 15 cm magas, felemás makettet kapnak ajándékba, melynek egyik oldalán az eredeti Gold Wing ősmodell, a másikon pedig az új generáció látható. 

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!