A Peugeot üzemanyagcellás fejlesztései

Mostanában minden az elektrifikációról és az elektromos autókról szól. Ám az elektromos átállás része az üzemanyagcellás technológia is, amely legalább ennyire ígéretes. A Peugeot-nál évek óta folynak fejlesztések e téren, és az eredmények sem maradtak el; az oroszlános márka már két üzemanyagcellás haszonjárművet is kínál ügyfeleinek.
Amint a tudomány rámutatott, hogy a fosszilis üzemanyagok égetése nem fenntartható, sőt, egyenesen káros gyakorlat, megkezdődött az alternatív, környezetbarát technológiák fejlesztése. A Peugeot élen jár e területen; elég csak annyit mondanunk, hogy az európai tömeggyártók közül a Peugeot-é a legszélesebb, tisztán elektromos hajtású modellpaletta.
Az elektromos hajtású autók lelke az akkumulátor, ám ezekhez sok ritkaföldfém, azaz drága alapanyag szükséges. Bolygónkon ezek véges mennyiségben vannak jelen, ráadásul nem minden készlet kitermelése lehetséges vagy gazdaságos. Ez a jövőbeli korlát hamar nyilvánvalóvá vált az elektromos hajtás fejlesztése során – ezért is zajlanak folyamatos kutatások az új akkutechnológiák felfedezése és kifejlesztése érdekében -, illetve ezért logikus lépés olyan anyagot keresni, amely használható energiaforrásként, és rengeteg van belőle.
Mit szólnának például az Univerzum leggyakoribb eleméhez, a hidrogénhez? Van belőle bőven a Földön is – minden vízmolekulában két hidrogénatom található -, így már csak azt kell kitalálnunk, hogyan lehet olcsón és nagy mennyiségben hozzájutni, illetve üzemanyagként biztonságosan felhasználni. A megoldás az üzemanyagcella, amely tiszta, hatékony, megbízható és teljesen zajtalanul működik.
A Peugeot üzemanyagcellás technológiájának nagyszerűsége abban rejlik, hogy könnyedén beépíthető a márka haszongépjárműveibe, azaz a közlekedés, áruszállítás azon területén alkalmazható, ahol sokat futnak a kocsik, így nagyon sok káros emisszió válik kiküszöbölhetővé általuk.
Hogyan működik az üzemanyagcella? A rendszer kémiai reakción keresztül állít elő elektromos áramot, amelyet az autó mozgatására lehet használni. Az üzemanyagcella anódból, katódból és elektrolit membránból áll. Az elektromos autók akkupakkjának helyére beépített tartályban lévő hidrogén átmegy az anódon, míg az oxigén a katódon halad keresztül. Az anód oldalán egy katalizátor a hidrogénmolekulát elektronra és protonra bontja. A proton a porózus elektrolit membránon halad keresztül, míg az elektronok egy áramkörön áthaladva elektromos áramot és hőt generálnak.
A folyamatnak akkor van vége, amikor a katódon a protonok, elektronok és az oxigén egyesülnek, és víz (H2O) jön létre. Igen, az üzemanyagcellás autó kipufogógáza tiszta víz. További előnye, hogy ennek a rendszernek nincsenek mozgó alkatrészei, így az üzemanyagcella zajtalanul működik és rendkívül megbízható. Sőt, ha majd kiépül a hidrogén-infrastruktúra, egy tankolás csak 4-5 percet vesz igénybe.
A Peugeot – bizonyos piacokon – jelenleg két haszonjárművéhez, az Experthez és a Boxerhez kínál üzemanyagcellás technológiát (FCEV). Jól példázza a francia mérnökök ötletességét, hogy az FCEV és a már népszerű plug-in hybrid technológia előnyeit ötvözve különösen praktikus megoldással álltak elő. A hidrogéntank a padló alá kerül, ahol az elektromos verziók akkupakkja van. A kocsi orrában, azaz a „motortérben” kap helyet az üzemanyagcella, míg az ülések alá kerül a hálózatról is tölthető hibrid akkumulátor.
Utóbbi még hatékonyabbá teszi az autó működését, hiszen a regeneratív fékrendszer egy üzemanyagcellás autóban sokat spórol: az energiaigény ötödét visszatermeli fékezés közben. Ráadásul a hibrid akku által táplált villanymotor induláskor és gyorsításkor besegít az üzemanyagcellás rendszernek, így nő a hatótáv és javul a teljesítmény. Az Expert esetében a kisebb rendszer 400 km-es hatótávot garantál, míg a Boxer a nagyobb hidrogéntankjainak köszönhetően akár 500 km-t is megtehet két tankolás között.
Ennek a térergonómiai bravúrnak a gyakorlati haszna az, hogy az FCEV Expert és Boxer raktere és teherbírása ugyanakkora maradt, mint elektromos társaiké. Az FCEV Expert és Boxer gyártása jelenleg két helyen, a franciaországi Hordain-ben és a lengyelországi Gliwicében zajlik.







ILLUSZTRÁCIÓK: STELLANTIS