Stílusos és praktikus városi mopedautóval támad a Toyota

A mindössze 2,5 méter hosszú, tisztán elektromos hajtású FT-Me tanulmány hamarosan érkező szériaváltozata a Toyota „mobilitás mindenkinek” szlogenjének megfelelően megfizethető, nagy használati értékkel bíró belépőt jelent majd a tisztán elektromos járművek világába, akár mozgáskorlátozottaknak és 14. életévüket betöltött kamaszoknak is.
A 2025-ös, Brüsszelben rendezett Kenshiki fórumon bemutatott elektromos mopedautó a Toyota azon szándékát jelzi, hogy hamarosan a városi mikromobilitás területén is megjelenjen a termékeivel az európai piacon. A japán autógyártó nem teljesen új szereplő ebben a kategóriában, elég csak a 2008 és 2015 között gyártott, három méter alatti, zseniális helykihasználású, 2+1 üléses iQ-ra, vagy a 2021-ben bemutatott C+podra gondolni, amely egyébként a márka első elektromos autója is volt. A 249 centiméteres, kétüléses apróság egy centiméterrel rövidebb és 22,5 centiméterrel keskenyebb (129) volt, mint az első generációs Smart Fortwo, így kettő is elfért belőle egy parkolóhelyen – sőt, ha keresztben parkoltak vele, akár három is.
Nem lehetett panasz a C+pod fordulékonyságára sem, ugyanis mindössze 3,9 méter volt a fordulókörének átmérője. A 9 kWh-s lítium-ion akkumulátort a padló alatt, a hátsó kerekeket hajtó, 12,5 lóerős, 56 Nm nyomatékú villanymotort pedig hátul helyezték el, ezzel biztosítva a 670 kg tömegű autócska remek vezethetőségét. A végsebességet 60 km/h-ban maximalizálták, egy elektromos városi mikroautó esetében azonban jóval fontosabb a gyorsulás és a hatótáv. Utóbbi akár 150 kilométer is lehetett, ugyanis az apró Toyota átlagfogyasztása mindössze 5,4 kWh/100 km volt. Négy éve a Toyota 1,65 millió jenes (körülbelül 4,1 millió forint) alapáron vezette be C+podot a japán piacra, és első körben olyan vállalati ügyfeleknek, önkormányzatoknak és egyéb szervezeteknek tette elérhetővé, amelyeknek környezetbarát városi mobilitási eszközre volt szükségük. A 2022-es, teljes körű piaci bevezetéséből azonban már a magánszemélyek sem maradtak ki Japánban, de a többi ország sajnos igen.












Az új FT-Me azt bizonyítja, hogy a Toyotát továbbra is érdekli a városi mikroautók, mopedautók szegmense, és szerencsére már Európában is vizsgálja a lehetőségét egy ilyen jármű piacra dobásának. „Ez egy fontos puzzle-darab a széles körű mobilitás kirakós játékában” – mondta az újdonságról Stijn Peeters, a Toyota Motor Europe új mobilitási projektjeinek vezetője Brüsszelben, és azt is elárulta, hogy a most leleplezett koncepcióautóból a vele majdnem teljesen azonos sorozatgyártású verzió is elkészül hamarosan. Az FT-Me-vel a Toyota elsősorban azokat a vásárlókat célozza meg, akik egy második számú, kisméretű autót keresnek városi, elővárosi közlekedésre. De az idősek és a tinédzserek is fontos célcsoport lehetnek, mert a vezetéséhez sok országban nincs szükség B-kategóriás személyautó-jogosítványra. Az FT-Me hivatalosan mopedautónak (L6e kategória: legfeljebb 45 km/h sebesség, 8 lóerő folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítmény, 425 kg üres tömeg akkumulátor nélkül) minősül, a legtöbb európai országban – így Magyarországon is – már 14 éves kortól vezethető lenne AM kategóriás jogosítvánnyal.
A digitális kulcs a tulajdonosok telefonja, így a szülők a távolból is könnyen korlátozhatják, hogy gyerekeik mikor vezethetik a járművet. Természetesen a legkisebb Toyota egyéb fejlett kapcsolódási funkciókkal is fel van szerelve, amelyek lehetővé teszik az okostelefonokkal való zökkenőmentes integrációt a kulcs nélküli nyitáshoz és a különböző szolgáltatások eléréséhez. Két ülés van a kabinban, a jobb oldali azonban kiszerelhető, amivel 1,6 méter hosszú rakteret lehet létrehozni. A négyzet alakú kormányról a gyorsítás és a lassítás is vezérelhető, így kerekesszékes mozgáskorlátozottak is képesek vezetni a kis mopedautót.
A merész és modern külső dizájnt – a biztonság érzékeltetése érdekében – vadászrepülő-pilóták bukósisakjáról mintázták, a külső karosszériaelemek 90%-ban újrahasznosított anyagokból készültek, a panelek cserélhetők is, hogy mindenki a saját egyéniségéhez alakíthassa a kocsi megjelenését. Elődjéhez hasonlóan az FT-Me is csak a parkolóhely felét foglalja el, sőt, ha van lehetőség merőleges parkolásra, akkor csupán az egyharmadát. Nem csak a kis fordulókör teszi könnyűvé a vezetést, hanem a 360 fokos kilátást biztosító kabin is. A tisztán elektromos hajtásláncról egyelőre csak annyit árult el a Toyota, hogy harmadannyi energiát fogyaszt, mint egy nagyobb méretű akkumulátoros elektromos autóé, így a tetőre szerelt napelemek napos idő esetén akár napi 30 kilométer hatótávolságot is biztosíthatnak. Ez a legtöbb embernek elég lenne a napi ingázáshoz, nekik alig kellene kábelről tölteni a mopedautót. További jó hír, hogy a Toyota szerint a sorozatgyártású FT-Me „megfizethető és könnyen karbantartható lesz, ráadásul a legjobb maradványértékkel rendelkezik majd a kategóriájában”.
Fotók: Toyota