Opel Finn Gold Cup a Balatonon
- A Kékszalag rekorder Fifty-Fifty versenykatamaránnal való együttműködés mellett újabb világszínvonalú vitorlás eseményhez kapcsolódik az Opel Magyarország
Budapesten sajtótájékoztatón foglalták össze a szeptemberi Opel Finn Gold Cup, azaz a Finn Dingi világbajnokság legfontosabb tudnivalóit a verseny szervezői. Mint elmondták: nevezési rekord született: az olimpiai Finn Dingi hajóosztály világbajnokságára az utóbbi harmincöt évben még sohasem neveztek ilyen sokan. A legfrissebb – és még nem végleges! – nevezési adatok szerint 32 nemzet 122 sportolója érkezik a vizes világbajnokság utáni, olimpiai számban rendezett legnagyobb hazai megmérettetésre. A nagy érdeklődést részben magyarázza a verseny különlegessége: a 2005-ös moszkvai világbajnokságot kivéve eddig mindig tengeren rendezték ezt az eseményt. A tengeri nemzetek sportolóinak új kihívás, a leginkább tavon vitorlázóknak plusz esély lehet a balatoni helyszín.
A világbajnokság névadó támogatója az Opel, amely az idén már komolyan letette a névjegyét a vitorlás sportban azzal, hogy a különleges kétárbócos rekorder katamarán a Fifty-Fifty partnere és szintén névadó támogatója lett a Kékszalag előtti hónapokban. Az Opel most segítő kezet nyújtott a balatonföldvári Spartacusnak, hogy az olimpiai Finn Dingi osztálynak rendezett világbajnokságot magasabb színvonalon tudja lebonyolítani. A szeptember első hetében zajló világesemény így Opel Finn Gold Cup néven fut a Spartacus VSE területén és a 100 fölötti mezőny jól látható felvonulásával a balatonföldvári hajóállomás környékén.
Az Opel a világbajnokság előtt mutatta be a nagyközönségnek az új, nagy belsőtérrel és luxus felszereltséggel futó Insignia Sports Tourert, az Insignia szabadidős kombi autóját, amelyet az emelt hasmagasságú még sportosabb Country Tourer követ. A vitorlázóknak is jól használható autó innovatív és élvonalbeli technológiák sorát vonultatja fel, és több változatát is magyar szív, azaz szentgotthárdi motor hajtja. Az új családi csúcsmodell igazi társ az aktív életmódhoz, óriási belső terét és erejét akár egy kisebb vitorláshajó minden felszerelésének szállítására is jól lehet használni. (lásd a mellékelt fotókat).
Koncz Gábor, az Opel Magyarország ügyvezető igazgatója a sajtóértekezleten elmondta: “a vitorlázással való együttműködés akkor nyitott új területet Magyarország legnépszerűbb márkája számára akkor, amikor sorra jelennek meg az Opel új, sportos modelljei. Az idén az Insignia Sports Tourer mellett már debütált a Crossland X kompakt szabadidő autó, amelynek “nagytestvére” a Grandland X illetve az új Insignia Country Tourer változata pár nappal az Opel Finn Gold Cup után, a Frankfurti autószalonon ünnepli világpremierjét.
A szabadidő sportként is népszerű vitorlázással való együttműködés alapját azonban nemcsak az eddig említett sportos Opel modellek jelentik. A Finn Dingi a legkeményebb atlétikus hajóosztály, nem véletlenül innen válogatnak sokszor akár az Amerika Kupa versenyekre is vitorlázókat. Berecz Zsombor olimpikonunk fantasztikus szereplései felhívták a figyelmet a sportágban rejlő lehetőségekre. Más műfajban, de az Opel Magyarország munkatársai is folyamatos versenyhelyzetben vannak és a cél náluk is ugyanaz: a legjobbnak lenni!” – mondta Koncz Gábor.
Gereben Mátyás az Opel Finn Gold Cup főrendezője szerint az Opelben egy olyan partnerre találtak, akivel nem csak lényegesen magasabb színvonalon tudják megoldani a világesemény kivitelezését, de kézzelfogható és segítőkész lehetőségeket biztosítanak számunkra. A világbajnokságra érkező külföldieknek és reprezentánsoknak a szállítását teljesen átvállalta az Opel. A helyszínen a napi eseményeket kellemesebb környezetben élvezhetik a résztvevők és a vízi mozgásban, logisztikában is nézőhajók biztosításával segíti a rendezést a támogató cég.
A verseny helyszinéről: A Spartacus Vitorlás Egylet műemlék klubháza az EMMI támogatásával megújult, ez a tóparti épület ad helyet a versenyirodának, a versenybíróság tárgyalóinak, és a sajtóközpontnak. A klub saját erőből új vizesblokkot épített a résztvevők kiszolgálására. Balatonföldvár városa is felkészült az indulók – és a jelentős mennyiségű jármű, utánfutó, sporteszköz – fogadására.
Az Opel Finn Gold Cup világbajnoki mezőnyében éremesélyekkel indulhat az idén remek formában lévő olimpikon vitorlázónk, Berecz Zsombor.
A versenyt az Opel Magyarország, az EMMI, a Magyar Vitorlás Szövetség, és Balatonföldvár városa támogatásával rendezi a Spartacus Vitorlás Egylet, a legeredményesebb magyar vitorlásklub. A verseny fővédnöke dr. Szabó Tünde, az EMMI sportért felelős államtitkára, olimpiai, világ és Európa-bajnoki ezüstérmes úszó.
A világbajnokság programja:
Szeptember 1., péntek felmérés, nevezés
Szeptember 2., szombat felmérés, nevezés, 18.00 megnyitó
Szeptember 3., vasárnap felmérés, nevezés, 14.00 próbafutam
Szeptember 4-9., hétfő-szombat versenynapok (terv szerint 10.00-tól)
Szeptember 10., vasárnap 10.30 medal race (első 10 helyen állónak)
12.00 döntő (a mezőny többi részének)
Az Opel Finn Gold Cup helyszíne: Spartacus Vitorlás Egylet, 8623 Balatonföldvár, Móló
A versenypálya a klub előtti vízterületen, a szélviszonyok függvényében kerül kitűzésre.
Berecz Zsombor idei szezonja: folyamatosan csúcsközelben
Az idei világbajnokságon nagy esélyekkel indul olimpikon vitorlázónk, Berecz Zsombor.
A háromszoros olimpikon (2 x Laser, 1 x Finn), 2016-ban Európa-bajnoki ezürtérmes Berecz Zsombor 2017-ben eddig valamennyi versenyén bejutott az Éremfutamba, a legjobb tíz közé. Tavasszal második helyen végzett Palma de Mallorcán a Trofeo SAR Princesa Sofia Iberostar versenyen. Hyeres-ben a Világkupa versenyen 9. helyen végzett, a Medal Race-ben másodikként ért célba. Santanderben a Világkupa döntőn egy hajszállal maradt le az aranyról, a győztessel azonos pontszámot elérve lett ezüstérmes. Az Európa-bajnokságon a legjobb öt helyezett mindent eldöntő utolsó futamán vezető pozícióban tört el egy alkatrész az árbócában, és így lett 5.
A világranglistán jelenleg a 10. helyen áll úgy is, hogy a Miami-i világkupa fordulón nem vett részt. Legutóbbi, körülbelül tíz nappal ezelőtti eredménye is beleillik a sikersorozatba:
az Aarhus Sailing Week-en a második helyen végzett.
A versenyhajóról
A Finn Dingi az 1952-es helsinki olimpia óta folyamatosan az ötkarikás játékok résztvevője – azt hihetnénk, hogy erre utal a nevében a „finn” szó. Valójában nem.
A hajót a svéd Rickard Sarby tervezte 1949-ben és kezdetben Fin-nek nevezte, ami svédül szépet, finomat jelent. Amikor a Helsinki Olimpia előtt a Finn Vitorlás Szövetség pályázatot hirdetett az olimpiai egyszemélyes osztály kiválasztására Sarby „Fint” elnevezéssel – ami szintén szépet, jót jelent – adta be a hajó dokumentumait. Ám a Finn Vitorlás Szövetségben egy titkárnő helyesírási hibának vélve átjavította Finnre. Miután a hajó győzött és kiválasztották az Játékokra, Rickard Sarby nem reklamált, és a hajó Finn maradt. A dingi pedig uszonyos, könnyű kishajót jelent.
Az elől V-profilú, középen gömbölyded, hátul pedig kilaposodó, stabil – de erősebb szélben mégis könnyen megsikló egyszemélyes versenyhajót nagy sikert aratott. Sokak szerint a Finn Dingi a hajóosztályok közül mentálisan és fizikailag is a legtöbbet követeli a sportolótól.
Óriási sportdiplomáciai siker, hogy kétszeres olimpikon Finn vitorlázónkat, dr. Hajdú Balázst 2005-ben a Nemzetközi Finn Dingi Szövetség elnökének választották, és azóta is közmegelégedésre tölti be ezt a posztot.
A hajó adatai:
Hossz: 4.50 m
Szélesség: 1.51 m
Árboc: karbonszál erősítésű epoxi (Az árboc anyaga kezdetekben fa volt, majd alumínium.)
Vitorlafelület: 10.2 m2
A vitorla anyaga karbon-kevlár erősítésű fólia, szeletekből összeállítva.
A Finn Dingi Magyarországon
A hajóosztály hazai története bővelkedik kiemelkedő egyéniségekben. A hatvanas évek végén érte el első sikereit Fináczy György. 1971-ben EB bronzérmet, az 1972-es müncheni olimpián pedig, futamot is nyerve, nyolcadik helyet szerzett. Ő Berecz Zsombor példaképe, Zsombor engedélyt kért tőle a 40-es rajtszám használatára.
Atlantai finnes olimpikonunk, Litkey Farkas 2017-ben tizenharmadszor nyerte el csapatával a Balaton legendás vitorlás trófeáját, a leggyorsabb tókerülésért járó Kékszalagot, már jó ideje ő a legeredményesebb Kékszalag kormányos.
Ugyancsak finnezett korábban Fa Nándor hajótervező és –építő, óceáni szólóvitorlázó, aki 1993-as ötödik helye után az idén – 24 év után! – a nyolcadik helyen futott be saját tervezésű, hazai építésű hajójával a világ legkeményebb vitorlásversenyén, a kikötés nélküli földkerülésről szóló Vendée Globe-on.
Litkey Farkas és Fa Nándor későbbi vitorlázó-karrierjében saját elmondásuk szerint is szerepe volt a korábbi finnes éveknek.