Frankfurtban mutatkozik be a sűrített földgázzal hajtott új Opel Astra

A tavaly az év autójává választott Opel Astra sűrített földgázzal hajtott változata a szeptember 14-24. között megrendezendő IAA nemzetközi autókiállításon mutatkozik be a nagyközönség számára.

Nem sokkal később már a kereskedésekben is elérhető lesz. „Az új változat bizonyíték arra, hogy a német autógyártók a bio- és földgáz alapú CNG üzemanyagot komolyan veszik, és a benne rejlő óriási lehetőségeket a kormányzatukkal együttműködve, kiszámítható adókönnyítéssel kívánják kiaknázni” – hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület ( MGKKE) elnöke.

Az ötajtós, 1.4 literes ECOTEC-erőforrással szerelt szedán ára 24 ezer euróról, míg a tágas Sports Toureré valamivel több, mint 24 ezer euróról indul. A 81 kW-os (110 lóerős) turbómotor alapját az Astra és a Mokka X teljesen alumínium benzines blokkja adja, melyet sűrített földgázra, biometánra, vagy ezek keverékére optimalizáltak. Az erőforrás CNG-ből 5,6-5,7 kilogrammot használ fel városban, városon kívül pedig ennél kevesebbet, 3,3-3,4 kilogrammot fogyaszt 100 kilométeren, a már az új valós körülmények között vizsgált fogyasztás mérés során. Ezzel az autó kilométerre eső szén-dioxid kibocsátási mutatója fosszilis gáz esetén 113-116 gramm, míg a biometán tankolása esetén akár a nullára is csökkenhet.

A motor 2000-3600 közötti fordulatszámon maximálisan 200 newtonméteres teljesítmény leadására épes. Az alapkivitelben az erőforráshoz manuális sebességváltó csatlakozik. Működéséhez szükséges üzemanyag tárolására két, szénszálas erősítésű kompozit palack áll rendelkezésre, melyek együttes kapacitása 19 kilogramm. A járműbe emellett egy 14 literes benzintartályt is beépítettek arra az esetre, ha kifogyna a gáz.

Tiszta üzem

Németországban különösen vonzó lehet az új környezetbarát Astra, hiszen 2026-ig garantált adókedvezményben részesül a CNG, ennek köszönhetően lényegesen olcsóbb alternatívát jelent a benzinnél. A földgáz üzemű autók kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a hasonló teljesítményű, benzin, vagy dízel üzemű személyautók és mindemellett a levegőt szennyező mérgező szennyező anyagoktól, így a szilárdrészecske, vagy a nitrogénoxid kibocsátásától is csaknem mentesek.

„A földgáz és a biogáz használatával a személyautók hozzájárulhatnak a klímavédelemhez, hiszen jóval kevesebb szén-dioxidot juttatnak a levegőbe. Ugyanakkor a CNG olcsóbb a benzinnél, vagy a gázolajnál, nem utolsó sorban pedig már egyre több helyen lehet tankolni sűrített földgázt” – hangsúlyozta az MGKKE elnöke. Hozzátette: azzal, hogy egy rendkívül dinamikus CNG-motorral kínálják az Astrát, meglehetősen attraktív személyautót ajánlanak a környezettudatos fogyasztók figyelmébe.

Szélesedő kínálat

„Azáltal, hogy a Fiat és a Volkswagen-csoport után egy újabb, széles vevőkörrel rendelkező európai autógyártó kezdi legkedveltebb modelljének CNG-s változatát gyártani, egyre könnyebben találnak kedvükre való típust azon vásárlók, akik környezettudatos közlekedésre vágynak és még sem kívánnak kompromisszumokkal élni és jelentős anyagi áldozatot hozni” – jelentette ki Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke. Hozzátette: az Opel régóta sikeres szereplője a CNG-s típusok világának. Ezek között olyan sikeres modelleket találhatunk, mind például a taxiként és a családi autóként is használt Zafira. Az MGKKE elnöke szerint az ötajtós, valamint a kombi Astrák mostantól fogva nem csak a családok számára jelenthetnek okos választást, hanem az egyik legfontosabb szegmensben, a cégautó piacra is bekerülhetnek.

A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületről (MGKKE)

Az MGKKE, vagyis Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületet alapító tagjai azért hozták életre, hogy együttes erővel segítsék elő hazánkban is a gázüzemű járművek elterjedését, amelynek kedvező hatásai mindenki számára tartogatnak előnyöket. Az MGKKE tagjai között olyan szakmailag elismert, nagy cégek szerepelnek, amelyek együttesen a gázüzem elterjedéséhez minden elemet felölelnek; a biogáz kondicionálás technológiáját szolgáltató, töltőállomás infrastruktúrakészítő, járműgyártó és –forgalmazó, továbbá gázszolgáltató mind megtalálható a tagok sorában, így az érdeklődők számára teljes körű tanácsadással szolgálhatnak.

Háttérinformáció:

A CNG 200 barra sűrített metángázt jelent, amely származása szerint lehet földgáz, vagy alternatív kitermelésű ún. kísérőgáz is. Továbbá származhat megújuló forrásból, a biogáz előállítás fontos alkotó részét értékes metángáz képezi, ez tisztítás után járműhajtására is alkalmas. Ipari előállítás szintén létezik, pl. a biomassza pirolízises feldolgozási folyamatában előállított szintetikus gázból tiszta metángáz is formálható, de az Audi által e-gas-nak nevezett, a megújuló áram transzformálásával előállított gáz is tiszta metán. A metán, kémiai képlete szerint CH4, az összes szénhidrogén molekula közül a legkedvezőbb molekula szerkezetet kínálja ahhoz, hogy az égéstérben a legkevesebb károsanyag fejlődjön és a legalacsonyabb üvegházhatású CO2 emissziót bocsássa ki. Számszerűen, dízel motoroknál akár 10 %-kal, benzinmotoroknál mintegy 25 %-kal kisebb kipufogó CO2 emissziót okoz. A megújuló forrásból származó metán esetén, az alapanyag és a technológia függvényében a légkörbe jutó új üvegházhatású gáz mennyisége még sokkal alacsonyabb, akár nulla közelébe is csökkenhet. Mindeközben a metángázzal hajtott motorok PM (PM10, PM2,5 egyaránt) szilárd részecske kibocsátása szinte nulla, NOX kibocsátása pedig a legkorszerűbb dízelmotorok kibocsátásának mindössze néhány százalékát nyújtja. Nem utolsó sorban, haszonjárműveknél és buszoknál van komoly jelentősége az akár 5 dB-lel alacsonyabb üzemi zajszintnek, ami kevesebb, mint fele akkora zajterhelést jelent.

Figyelem! Ez az autógáz nem az az Autógáz, amelyet LPG néven széles körben használnak ma Magyarországon is és elsődleges alapanyagául a propán, valamint bután gázok elegye szolgál és elsődlegesen a kőolaj finomítás egy termékeként kerül a töltőhelyekre. A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületet alapító tagjai azért hozták életre, hogy együttes erővel segítsék elő hazánkban is a gázüzemű járművek elterjedését, amelynek kedvező hatásai mindenki számára tartogatnak előnyöket. Az MGKKE tagjai között olyan szakmailag elismert, nagy cégek szerepelnek, amelyek együttesen a gázüzem elterjedéséhez minden elemet felölelnek; a biogáz kondicionálás technológiáját szolgáltató, töltőállomás infrastruktúrakészítő, járműgyártó és –forgalmazó, továbbá gázszolgáltató mind megtalálható a tagok sorában, így az érdeklődők számára teljes körű tanácsadással szolgálhatnak.