Már majdnem 22 ezer hibrid Toyota és Lexus került a hazai utakra
A Toyota 1997-ben mutatta be a világ első öntöltő hibrid elektromos autóját, a Toyota Priust, Magyarországon pedig 2004-ben kezdődött meg a modell forgalmazása. Mára a Toyota és prémium márkája, a Lexus kínálatában világszerte 40, Európában 20 öntöltő hibrid elektromos modell szerepel, a városi kisautó Toyota Yaristól a Lexus LC szupersportkupéig – ezzel a japán autógyártó jegyzi világ legszélesebb környezetbarát hibrid modellportfólióját.
1997-től 2020 február végéig a Toyota és a Lexus világszerte 15,3 millió környezetbarát öntöltő hibrid elektromos autót értékesített, míg Magyarországon nem kevesebb, mint 21.636 új Toyota és Lexus hibrid talált gazdára 2004-től a mai napig. Ezzel a Toyota egyértelműen a világ legzöldebb autógyártója: hibrid eladásai többszörösét teszik ki az összes többi autógyártó részben vagy teljesen elektromos értékesítéseinek, és ez igaz hazai szinten is.
Az elmúlt másfél évtizedben Magyarországon gazdára találó 17.316 darab új Toyota közül a legnagyobb volument 4.253 darabbal a RAV4-es crossover képviseli, ami akkor igazán szembeötlő, ha figyelembe vesszük, hogy a modell mindössze 2016 óta érhető el környezetbarát öntöltő hibrid elektromos hajtással. Ugyanez igaz a 3.724 darabbal második helyen befutó C-HR crossoverre is. A harmadik helyen, 3.269 darabbal a Yaris végzett, amit 2.821 darabbal az Auris követ. Az összesített eladásokban ugyan csak ötödik helyen áll az Corolla hibrid 2.132 darabbal ám fontos megjegyezni, hogy az Aurist váltó modell nem egészen egy éve van a piacon, és már első évében a legnépszerűbb hibrid Toyota és egyben a legkelendőbb magyarországi zöld autó lett, a helyezését pedig idén is tartja.
Az eddig hazánkban értékesített 4320 új Lexus közül az RX nagyméretű luxus crossover viszi a prímet 1.573 darabbal, amit az NX crossover követ 1356 darabos eladással. A harmadik helyet a GS felsőkategóriás szedán tartja, 416 darabbal, míg a negyedik helyen az IS luxusszedán áll 314 darabbal. A kompakt CT hibridből eddig 174 darab talált gazdára, míg az LS zászlóshajó hibrid eladásai 167 darabot tesznek ki hazánkban. Figyelemreméltó ugyanakkor, hogy a GS-t váltó új ES felsőkategóriás szedán alig több, mint egy év alatt már 136 darabnál tart, míg a vadonatúj UX kompakt crossoverből ugyanezen idő alatt 133 darabot adtak el hazánkban, ami azt vetíti előre, hogy a két új slágermodell rövid idő alatt összesítettben is felzárkózhat az RX és az NX mögé a harmadik és negyedik helyre.
A japán autógyártó elkötelezett a környezetbarát meghajtások iránt
A fenti számok már önmagukban is meglehetősen impozánsak, ám ennél is többet mond az, hogy 2019-ben a Toytota magyarországi értékesítéseinek 47%-át tették ki a környezetbarát öntöltő hibrid elektromos modellek, míg a Lexus esetében 98% volt ez az arány. Ezzel a Toyota és a Lexus 20 modellel a magyarországi részben vagy teljesen elektromos újautó értékesítések 57,5%-át (és a hibrid eladások 92,4%-át) jegyezte, a fennmaradó 42,5%-on pedig 23 márka 67 modellje osztozott. A 2020-tól életbe lépő szigorú európai emissziós normák miatt az idei évtől a többi autógyártó is rákényszerül arra, hogy nem csupán kínálatában jelenjenek meg a részben vagy teljesen elektromos meghajtású modellek, hanem értékesítéseikben is. A Toyota és a Lexus a környezetbarát autózás iránti elkötelezettségének köszönhetően az elmúlt években a magyarországi újautópiac zöldülésének motorja volt, folyamatosan javítva piaci pozícióját. Ennek köszönhető az is, hogy az idei évben Toyota az első helyre lépett a márkák rangsorában a magyarországi újautó értékesítések tekintetében.