A szakmai szervezetek az autóbuszos személyszállító és az árufuvarozó vállalkozások támogatását sürgetik

    A kormány vonja be az autóbuszos személyszállító és az árufuvarozó vállalkozásokat a gazdasági támogatást igénylő ágazatok közé, terjessze ki az ágazatra a munkahelyvédelmi rendelkezéseket és nyilvánítsa közfeladatot ellátó személyekké a hivatásos gépkocsivezetőket – ezt sürgeti a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) és a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) az MTI-hez szerdán eljuttatott közös közlemény szerint.

     Az érdekképviseletek mindezek mellett azt kérték a kormánytól, hogy az ország biztonságos áruellátása érdekében az Operatív Törzs egyértelmű utasítást fogalmazzon meg arról, hogyan kell eljárni a Magyarországra beérkező gépkocsivezetőkkel szemben. Fontosnak tartják, hogy az Operatív Törzs mondja ki: azok az egészségügyi ellenőrzésen átesett fuvarozók, akiknél mindent rendben találtak, folytathatják útjukat a kijelölt útvonalon, a higiéniás szabályok betartásával. Ehhez kapcsolódóan az érdekképviseletek azt is kérték, hogy a korábban, szerintük indokolatlanul karanténba helyezett gépkocsivezetők is visszatérhessenek dolgozni.
    Mindezek előmozdítása érdekében a magyarországi közúti személyszállító és árufuvarozó vállalkozások kétharmadát tömörítő két érdekképviselet közös fellépésről, szoros együttműködésről állapodott meg.


    A közlemény idézte Dittel Gábort, a NiT Hungary ügyvezető főtitkárát, aki elmondta rövid távon elsődleges cél a meglévő fuvarozási kapacitásokhoz kapcsolódó munkahelyek megtartása, a kapacitások szinten tartása. Úgy vélte, a személyszállító autóbuszos vállalkozások túl vannak a huszonnegyedik órán, az autóbuszok gyakorlatilag 100 százaléka áll, február óta szinte minden megrendelést visszamondtak a megbízók, miközben a helyzet normalizálódására a következő hónapokban, „de akár az előttünk álló évben sincs sok remény”.


    Karmos Gábor, az MKFE főtitkára a közleményben arra hívta fel a figyelmet, hogy a magyar közúti fuvarozók elveszíthetik pozícióikat a nemzetközi, de akár a belföldi piacon is. Véleménye szerint ezt okozhatja már rövid távon is például az ágazat túlélését, a vállalkozások támogatását és helyzetbe hozását segítő lépések halogatása. A külföldi fuvarozóknak biztosított bértámogatási szabályok miatt ezek a negatív hatások már nem hónapok, hanem akár órák alatt érik el a magyar fuvarozókat. Azonnali beavatkozás nélkül a magyarországi közúti szállítási és logisztikai ágazat visszafordíthatatlan károkat szenvedhet – fogalmazott az egyesület főtitkára.


    A helyzet megoldása érdekében az MKFE és a NiT Hungary felajánlják több évtizedes szakmai tapasztalataikat és támogatásukat a magyar kormánynak, továbbá a járványügyi veszélyhelyzet megoldásában tevékenykedő valamennyi hatóságnak, célirányosan felállított szervezetnek – olvasható az érdekképviseletek közleményében.