Több mint 14,4 éves az autóállományunk
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint a magyar személyautó-állomány átlagos életkora elérte a 14,4 évet az elmúlt év végére. Azóta az öregedés csak tovább fokozódott, hiszen az első negyedévben a használtan importált csaknem 38 ezer autó nagy része elmúlt 10 éves.
Magyar személygépkocsi-állomány
Millió darab Átlagos életkor
2011 2,967 11,9
2012 2,986 12,5
2013 3,040 13,0
2014 3,107 13,4
2015 3,196 13,7
2016 3,313 13,9
2017 3,471 14,1
2018 3,641 14,2
2019 3,812 14,4
A KSH adatai jól mutatják, milyen dinamikusan bővül hazánk személyautóinak száma, mivel 2011-ben még el sem érte a 3 milliót, 2019 végén viszont már meghaladta a 3,8 milliót is. A bővülés hátterében azonban a használtimport áll, amelynek mennyisége évek óta először tavaly volt kevesebb, mint az új autók értékesítése.
Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója ezzel kapcsolatban megjegyezte: „A használtimport kapcsán a vásárlók óriási kockázatot vállalnak, hiszen többnyire ismeretlen előéletű gépkocsit vásárolnak. Amikor aztán az autó átvételét követően rádöbbenek, milyen minőségű autóra költöttek milliókat, már késő, mert ha a végül megvásárolt kocsival kapcsolatban bármiféle komoly gond adódik, a szavatossági jogokat csak az eladónál lehetne érvényesíteni. A külföldi eladóknál vagy a magyar közvetítőknél azonban nincs esélye a szavatossági jogok számonkérésének.”
Ilyenkor ugyanis valójában nem a külföldi tulajdonos értékesíti a kocsit, hanem egy magyar cég, amely ügynökként jár el. Az ilyen cég arra hivatkozva, hogy csak közvetítő a vevő és az eladó között, általában alá is írat egy szerződést is, amelyben kijelentik, hogy az ügynök semmilyen felelősséget nem vállal, így biztosítva a helyzetüket a későbbi jogi eljárásokban.
A magyar állomány toplistája (2019)
Darab Év
Opel 496 793 15,6
Suzuki 431 432 14,9
VW 371 791 15,9
Ford 315 108 13,0
Renault 222 825 14,6
Škoda 206 360 12,0
Toyota 201 601 12,3
Peugeot 144 263 14,8
Fiat 127 118 16,2
BMW 125 650 13,5
Mercedes 121 006 14,4
Audi 117 904 14,9