• Egyéb

Svédországban drasztikusan megemelik a földgázüzemű autókra biztosított állami támogatást

A svéd kormány fontos lépést tesz a biometán népszerűsítése érdekében azzal, hogy 2018-ig új támogatási rendszert vezet be. Ezzel az a célja a stockholmi kabinetnek, hogy az ország 2030-ig függetlenedjen a fosszilis tüzelőanyagoktól, 2050-től pedig már ne is használjanak ilyeneket. „Svédországban a gázüzemű járművek beszerzésére biztosított támogatás járművenként 7500 svéd koronáról 10 ezerre nő. Ez azt jelenti, hogy átszámítva 81 ezerrel, 324 ezer forintra emelik a CNG-hajtású autókra adott támogatást a svédek” – emelte ki Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke.

A hír kedvező fogadtatásra talált szakmai körökben, ugyanis ez egy fontos lépés lehet az éghajlatváltozás megállítása érdekében. Az állami támogatás növelése ráadásul lehetővé teszi, hogy nagyobb áldozat vállalása nélkül lehessen földgáz üzemű autót vásárolni Svédországban.

„A svéd költségvetés támogatja a metángáz mezőgazdasági melléktermékekből történő előállítását is. Az ilyen biogáz előállító üzemek dotációját 2020-ra további 30 millió svéd koronával növelik” – jegyezte meg az MGKKE elnöke. Hozzátette: Svédországban szükség van az ilyen üzemek fejlesztésére, mivel az ország biogáz importra szorul. A helyi előállítás pedig jóval olcsóbbá teheti a földgázalapú közlekedést. Svédországban emellett komoly hangsúlyt fektettek az utóbbi időben a biogázra, az évtized elején már két-harmad (66%) körül volt a bio-részarány, mely mostanra 80% fölé emelkedett.

A PAN-LNG Project keretében hazánkban is folyamatban van egy biogáz cseppfolyósító üzem létesítése. A beruházás keretében egy olyan létesítmény jöhet létre, mely a településen található hulladéklerakó depónia gázát hasznosítaná. A kinyert gázt cseppfolyósítják (-161 Celsius fokra történő hűtéssel), majd vákuum szigetelt tartályokban tárolják és szállítják el a PAN-LNG Project keretében felépülő 5+1 darab töltőállomáshoz. „A biogázzal teljes mértékben megvalósítható a nulla emisszió közeli közlekedés, hiszen a hagyományos üzemanyagokhoz képest 200 százalékkal kevesebb szén-dioxid keletkezik elégetése során” – tette hozzá Domanovszky Henrik.

A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületről (MGKKE)

Az MGKKE, vagyis Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületet alapító tagjai azért hozták életre, hogy együttes erővel segítsék elő hazánkban is a gázüzemű járművek elterjedését, amelynek kedvező hatásai mindenki számára tartogatnak előnyöket. Az MGKKE tagjai között olyan szakmailag elismert, nagy cégek szerepelnek, amelyek együttesen a gázüzem elterjedéséhez minden elemet felölelnek; a biogáz kondicionálás technológiáját szolgáltató, töltőállomás infrastruktúrakészítő, járműgyártó és –forgalmazó, továbbá gázszolgáltató mind megtalálható a tagok sorában, így az érdeklődők számára teljes körű tanácsadással szolgálhatnak.