A Toyota nyerheti a csillagok háborúját
A Toyota a teljes modellportfóliójához elérhető jövőbemutató aktív biztonsági rendszerek révén már ma is az egyik legtöbb Euro NCAP csillaggal büszkélkedő autógyártó. A köztudottan nem a teszteken elért eredményeket, hanem a valós körülmények közötti helytállást mindennél fontosabbnak tartó világelső japán márka ugyanakkor jövőre bevezeti a második generációs Toyota Safety Sense aktív biztonsági csomagot, aminek révén abszolút az élre törhet.
A közlekedési balesetek és halálesetek megszüntetése csak akkor lehetséges, ha az autósok legszélesebb köre számára is elérhetővé válnak a biztonsági rendszerek. Ezért döntött úgy 2015-ben a Toyota, hogy autóit felszereli a Toyota Safety Sense (TSS) csomaggal, megkezdve ezzel az aktív biztonsági technológiák ‘demokratizálását’ (hasonlóképp cselekedett az autógyártó prémium márkája, a Lexus, a Lexus Safety System révén). A TSS olyan aktív biztonsági technológiákat foglal egységbe, amelyek számos közlekedési helyzetben képesek megelőzni a baleseteket, vagy mérsékelni azok súlyosságát.
Az aktív biztonsági csomag fontos része a városi funkcióval is kiegészített ütközés előtti biztonsági rendszer1 (PCS), az útjelzőtábla-felismerés (RSA) és az automatikus távfény-vezérlés (AHB). A milliméteres hullámhosszú radarral felszerelt autókban adaptív sebességtartó automatika (ACC) és gyalogosfelimerő funkció is működik. 2015 óta több mint 5 millió Toyotában jelent meg a Toyota Safety Sense. Az Európában értékesített Toyotáknak már 92 százalékát2 szerelték fel ezzel a csomaggal, ami a valós forgalmi körülmények közt látványosan javítja a közlekedés biztonságát3, mintegy 50 százalékkal csökkentve a ráfutásos balesetek számát, sőt ez az eredmény az intelligens távolságmérő radarral (ICS) kombinálva a 90 százalékot is eléri.
A biztonságosan közlekedő társadalom mellett elkötelezett Toyota szerint az is nagyon fontos, hogy ez az emberekre, autókra és közutakra egyaránt érvényes szemléletmód minél szélesebb körben elterjedjen – akárcsak a “valós biztonság” szemlélete, aminek lényege, hogy tanulni kell a balesetekből, és hogy az így megszerzett tapasztalatokat fel kell használni az autók fejlesztésében. A folyamatos tökéletesítésre törekvő “Kaizen” filozófia jegyében a Toyota most megalkotta a Toyota Safety Sense második generációját. A csomag új elemei a továbbfejlesztett rendszervezérlő egység, a tökéletesített ütközés előtti biztonsági rendszer (PCS) és az új sávkövető asszisztens (LTA), amelyek mellett továbbra is helyet kap az adaptív sebességtartó automatika (ACC), az útjelzőtábla-felismerés (RSA) és az automatikus távfény-vezérlés (AHB).
A második generációs Toyota Safety Sense csomaggal felszerelt járművekben nagyobb teljesítményű, egylencsés kamera és milliméter hullámhosszú kamera működik majd, amelyek nagyobb területen képesek felderíteni a veszélyhelyzeteket, és javítják a funkciók hatékonyságát. A rendszerek mérete kompaktabb lett, így könnyebb őket beépíteni és telepíteni. A továbbfejlesztett ütközés előtti biztonsági rendszer (PCS) 10 és 180 km/óra közti sebességtartományban érzékeli a Toyota előtt feltűnő járműveket, csökkentve ezzel a ráfutásos ütközés veszélyét. A rendszer immár a gyalogosokkal (nappal és éjszaka egyaránt) és a kerékpárosokkal (nappal) történő ütközés veszélyét is képes jelezni, amikor az automatikus fékezés 10 és 80 km/óra közti relatív sebességtartományban működik.
Az új sávkövető asszisztens (LTA) önálló kormányzással a kijelölt forgalmi sáv közepén tartja az autót, amikor az adaptív sebességtartó automatika (ACC) aktív. Az LTA a továbbfejlesztett sávelhagyásra figyelmeztető rendszerrel (LDA) is együttműködik, amely az egyenes útszakaszokon a felfestett jelzések hiányában is képes azonosítani az út szélét. Ha az autó elkezd kitérni a sávból, a rendszer figyelmeztető jelzést ad, és segít visszatérni a kijelölt nyomvonalra. A második generációs Toyota Safety Sense csomagot fokozatosan vezeti be a vállalat, elsősorban a japán, észak-amerikai és európai piacokon, azokban a modellekben, amelyeknek bemutatására 2018 elejétől kerül sor.
1 Technikai név: Ütközés előtti biztonsági rendszer
2 2017-es adatok alapján
3 Egy Japánban végzett felmérés alapján