• Egyéb

Taxiként gurul a Toyota Mirai

Két év és 80 ezer kilométer

Egy londoni személyfuvarozó vállalat két éve használja az üzemanyagcellás Toyota Mirait, 80 ezer problémamentes kilométeren vannak túl, a tapasztalatok kiválóak.

2018-ra a brit főváros első számú emissziómentes taxi- és bérautó-szolgáltatójává kíván válni a londoni Green Tomato Cars vállalat. Hogy komolyan gondolják, arra bizonyíték flottájuk legizgalmasabb tagja, a hidrogén üzemanyagcellás Toyota Mirai. A 2006-ban alapított vállalat annak idején Londonban elsőként állított szolgálatba Toyota Prius hibrideket, most pedig a Toyota világszerte egyedülálló FCEV szedánjának használatával járnak elöl jó példával nem csupán a kilencmillió lakosú metropoliszban, de egész Európában.

A Mirai eddig 80 ezer kilométert tett meg zsúfolt belvárosi forgalomban, a legcsekélyebb műszaki meghibásodás nélkül, számol be kiváló tapasztalatairól Theo Ellis, az autó állandó sofőrje. „Az elmúlt bő két évben naponta átlagosan 190-200 kilométert autózom. Úgy számolom, átlagosan heti ötven utast szállítottam ezzel a nagyszerű autóval, tehát az elmúlt két évben mintegy ötezren tapasztalhatták meg a Mirai-élményt.”

Az autó ma is olyan, mintha vadonatúj volna, és ugyanolyan élvezetesen vezethető, mint a legelső napon. Ez mindenekelőtt könnyű manőverezhetőségének és persze a meghajtásból adódó, megbízható, zaj- és rezgésmentes, finom erőkifejtésből adódik. Átlagosan négy percet vesz igénybe a tankolás, két feltöltés között jellemzően 480 kilométert tudok megtenni.”

A Mirai üzemanyagcellája a fedélzeten tárolt, sűrített hidrogénből és a légköri oxigénből állítja elő a villanymotor működtetéséhez szükséges elektromos energiát, a folyamat egyetlen mellékterméke a kristálytiszta víz. A 80 ezer kilométer alatt a becslések szerint mintegy 7470 liternyi víz „pufogott ki” az autóból – ezzel nagyságrendileg egy 3 méter átmérőjű, egyméteres falmagasságú családi medencét lehetne megtölteni.

Érdemes összehasonlítani a hidrogén üzemanyagcellás és az akkumulátoros elektromos járművek feltöltésének idejét: a Green Tomato Cars által használt Mirai az elmúlt két évben összesen nagyjából 14 órát töltött tankolással, míg egy normál villanyautó – azonos futásteljesítmény mellett – legalább 50 napot (!) töltött volna egy tipikus, 7 kW-os töltő végére kötve.

Mindent összevetve emlékezetes két éven van túl Theo és autója – és hogy valóban feledhetetlen legyen az élmény, a Toyota nagy-britanniai képviselete különlegesen meglepetéssel kedveskedett a sofőrnek: 3D nyomtatóval elkészítették neki autója méretarányos modelljét, a vezetőülésben az ő miniatűr másával.

Amikor úgy döntöttünk, Európában elsőként személyfuvarozási forgalomba állítunk egy Mirai szedánt, csupán a zéró emisszió lehetősége lebegett a szemünk előtt, ám az autó messze túlszárnyalta minden várakozásunkat. Kényelmes, jól vezethető, könnyen tankolható, tekintélyes hatótávolságot kínál – és ami különösen fontos: ügyfeleink is imádják!” – nyilatkozta Jonny Goldstone, a Green Tomato Cars alapító vezérigazgatója.

A kétéves szolgálat során arra is fény derült, hogy a Toyota Mirai minimális extra felkészültséggel karbantartható: a hajtáslánc jóval kevesebb elemből áll, mint egy belsőégésű motor esetében, a folyadékok mellett csupán az üzemanyagcella hűtőrendszerét, a hidrogénszenzort és az üzemanyag-szállító rendszert kell ellenőrizni. Erre bármely hivatalos Toyota szerviz alkalmas, a szerelő felkészítésén túl csupán egy hidrogénszivárgás-érzékelőt és a szenzorok működésének ellenőrzéséhez használt, hígított hidrogén spray-t kell beszerezniük.

Fotók: Toyota