Áttörés és példamutatás
Női vezető a Lexus élén
A céget érintő globális és teljes körű átszervezés részeként Chika Kako főmérnök asszonyt nevezték ki a Lexus International ügyvezető alelnökévé.
Fontos mérföldkőhöz érkezett a Lexus: a Toyota Motor Corporation minden szervezeti elemét érintő újrastrukturálás keretében a vállalat történetében először női alelnököt neveztek ki. Chica Kako 1989 óta dolgozik a Toyota kötelékében. Anyagfejlesztő mérnökként a járművek belterében, karosszériáján felhasznált anyagokkal, valamint zajcsillapító anyagokkal foglalkozott, valamint olyan feladatokat bíztak rá, mint a beltér párásodásának, a kellemetlen szagok képződésének felszámolása. Egyebek mellett újrahasznosítási tanulmányok és szabadalmak is fűződnek a nevéhez. 2001-ben ő volt a Toyota kutatás-fejlesztési részlegének első női munkatársa, akit a Toyota Motor Europe belgiumi műszaki központjába helyeztek át. Itt a beltér érzékelhető, tapintható minőségét javító fejlesztéseken dolgozott, az érzelmi alapú műszaki fejlesztés: a Kansei elveit hasznosítva. Amikor 2004-ben visszatért Japánba, tapasztalataira és szakértelmére már a cégcsoport luxusmárkája, a Lexus tartott igényt. A márkatervezési részlegen, majd a terméktervezésen helyezkedett el; dolgozott az IS projekten, majd helyettes főmérnökként felügyelte a harmadik generációs RX szabadidőjármű fejlesztését. Szintén kulcsszerepet játszott a forradalmian újszerű Remote Touch vezérlőkoncepció kifejlesztésében. 2013-ban kinevezték a CT projekt főmérnökévé; ő volt a japán luxusmárka első vezető műszaki beosztású női dolgozója. Elődje a Lexus legképzettebb hibrid szaktekintélye, az RX 400h és az LS 600h modellekért is felelős Osamu Sadataka volt. A modell 2014-es frissítését már ő vezényelte, a vezetési élmény és a komfort jobb egyensúlyát tartva szem előtt. A szokatlanul széles körű, 94 elemből álló ráncfelvarrás során javította az általános, illetve kiemelten a CVT váltó működésével kapcsolatos zajkomfortot. Egy spanyol lapnak adott 2014-es interjújában így nyilatkozott arról, hogy női vezetőként milyen nehézségekkel találkozott: „Szerencsém volt, mert nagy problémákról nem tudok beszámolni. Másfelől viszont fokozottan kellett bizonyítanom szakmai rátermettségemet, hiszen a főmérnökök rendszerint a futómű- vagy prototípus-fejlesztésről érkeznek, míg én az anyagfejlesztésen dolgoztam. A megfelelő anyagok ugyan meghatározó jelentőségűek egy autó végső minősége szempontjából, ám főmérnökként egy sor egyéb szakterületen is kompetensnek kellett lennem. Ugyanakkor mindig arra törekedtem, hogy figyelmesen, értőn meghallgassam az egyes területek szakértőit, és addig folytassam velük az értekezést, amíg meg nem győződtem arról, hogy a kérdésre minden szempontból kielégítő választ találtunk. Ezt azonban soha nem problémaként éltem meg, inkább kihívásként. Arról nem is beszélve, hogy a legtöbb férfi kedves és udvarias a hölgyekkel.” Chika Kako alelnök asszony 2018. január elsejétől tölti be az ügyvezető alelnöki posztot.