Tudta? Ezek a legnépszerűbb SUV-k hazánkban
A szabadidő autók, más néven SUV-ok (Sport Utility Vehicle), vagy épp népszerű nevükön városi terepjárók, esetleg crossoverek (bár a megnevezés félrevezető lehet, mert számos a kategóriába tartozó modell esetében meglehetősen alacsony az értékesítésekben a 4×4-es változat aránya) megdöbbentő, és rohamosan növekvő népszerűségnek örvendenek idehaza és világszerte egyaránt. Nincs olyan szegmens az autóiparban, amely ehhez hasonló növekedési ívet írt volna le az elmúlt években a világon. Magyarországon sem más a helyzet: mára a teljes hazai újautó értékesítés 28,4%-át teszik ki a SUV-ok, míg tavaly ez még csupán 23,9% volt. De vajon kitalálja-e melyek a legnépszerűbb SUV-ok Magyarországon?
Általános vélekedés szerint a mára évről évre robbanásszerű növekedést produkáló SUV kategóriát a Toyota által 1994-ben bemutatott RAV4-es modell hívta életre, bár vannak akik még tovább mennek, és a több, mint 65 évvel ezelőtt világhódító útjára induló Toyota Land Cruisert jelölik meg az első SUV-ként. Akárhogy is, a Lexus prémium márkát is jegyző, az utóbbi években környezetbarát, hibrid hajtású SUV-jaival sorozatos értékesítési rekordokat döntő japán márkának kétségtelenül elévülhetetlen érdemei vannak a kategória megszületésében. Mindemellett az is igaz, hogy a Nissan Qashqai, a Dacia Duster, vagy épp a Suzuki Vitara is sokat tett az SUV szegmens népszerűsítéséért. A RAV4-essel ugyanakkor a mai napig egyetlen SUV sem tudta felvenni a versenyt: a világ legnépszerűbb SUV-jaként a modell évek óta stabilan szerepel a világ 10 legnépszerűbb autójának listáján (amelyen egyébiránt egyetlen gyártóként a Toyota három modellel, a RAV4 mellett a világelső Corollával, és az Avensis amerikai testvérével, a Camryval is szerepel) ahol idén az ötödik helyen áll.
Hogy mi a korábbi sláger, az egyterűek legnagyobb sikerét is sokszorosan túlszárnyaló SUV-ok titka, sokan próbálták már megfejteni. A magasabb, „terepjárós” üléspozíció? A masszívabb, biztonságérzetet sugalló karosszériát trendi, sportos dizájnnal kombináló formavilág? A nagyobb hasmagasságnak, és az opcionális 4×4-es meghajtásnak köszönhető rugalmasság, amelynek köszönhetően az autó könnyebben megbirkózik a magasabb padkákkal és közepes minőségű földutakkal? A szabadság életérzése, a korlátok nélküliség illúziója? Netalán ezek így együtt, vagy valami egészen más? Akármi legyen a titok, az SUV szegmensévek óta exponenciális növekedési pályán mozog, amelynek még nem látszik a vége. A folyamat pedig öngerjesztő: minél népszerűbbek az SUV-k, annál több gyártó kínál majd SUV-ot annál több méretkategóriában, így természetszerűleg annál több fogy majd belőlük, tovább növelve a szegmens részesedését a teljes autópiacból.
Azt, hogy a SUV-ok népszerűek, senkinek sem kell bizonygatnunk aki rendszeresen részt vesz a közlekedésben: mára az utcakép meghatározó részét képezik, lépten nyomon beléjük botlunk, talán épp Ön is egy SUV-ot vezet. De vajon melyek a legnépszerűbb SUV-ok idehaza? Ha arra kérnénk, hogy mondja meg, Ön szerint melyek a legnépszerűbb SUV-ok, nem biztos hogy azokat az autókat sorolná fel, amelyet a regisztrációs statisztikák mutatnak. Vagy mégis? Megmagyarázzuk.
A magyarországi személyautó- és haszongépjármű piacon létezik egy jelenség, amit re-exportnak neveznek: az autók egy részét (a teljes piacra vetítve ez 14%-ot tesz ki) a regisztrációt követően kivonják a forgalomból, majd külföldön kerülnek értékesítésre. Ez természetesen torzítja a piaci képet, hisz az értékesítési statisztikák valamelyes mást tükröznek, mint az, amit mi az utcákon láthatunk. Ez az arány ráadásul a teljes SUV szegmensre vetítve magasabb, mint a piaci átlag, eléri a 25%-ot, azaz minden negyedik Magyarországon regisztrált SUV végül külföldön talál gazdára. Természetesen így is rengeteg SUV-ot vásárolnak hazai ügyfelek: a január és november között Magyarországon regisztrált 37.018 új SUV-ból 27.841 idehaza is maradt. Zavaró lehet ugyanakkor, hogy egyes modellek esetén a re-export arány eléri akár a 70-80%-ot is, azaz az eladási adatok köszönő viszonyban sincsenek a valós helyzettel.
Amint látni fogjuk, egyes szegmensekben kevésbé, másokban inkább jellemző a re-export tevékenység, de néhány szembetűnő példa már az összesített elemzésnél is akad. Jóllehet talán nem releváns az összesített hazai SUV piac legnépszerűbb autóit sorra venni, hisz nehezen vethető össze például a praktikus, olcsó Dacia Duster darabszáma a luxuskategória csúcsát képviselő Lexus RX-ével, egy pillantást talán érdemes vetnünk erre a táblára is. A re-exportot nem figyelembe véve a TOP10-et tekintve azt látjuk, hogy a legnépszerűbb hazai SUV a Suzuki Vitara (7.779 db), amit a Dacia Duster (3.518 db), a Suzuki S-CRoss (3.066 db), a Ford Kuga (2.213 db), a Nissan Quashqai (1.863 db), a Hyundai Tuscon (1.543) db, az Opel Mokka X (1.232 db), a Toyota RAV4 (1.205 db), a Kia Sportage (1.122 db) és a Toyota C-HR (995 db) követ. A re-exporttal tisztított, valóban Magyarországon gazdára találó és itt is maradó TOP10 ugyanakkor drasztikusan másképp alakul: az első helyet ugyan továbbra is a Suzuki Vitara viszi (6.609 db), a második helyen már a Suzuki S-Cross-t találjuk (2.678 db), majd a Dacia Duster következik (2.088 db), amit azonban rögtön a Toyota RAV4 (1.198 db) követ a negyedik helyen, majd jön az Opel Mokka X (1030 db), a tizedik helyről a hatodikra ugrik előre friss belépő Toyota C-HR (978 db), a hetedik helyre csúszik vissza a Nissan Qashqai (942 db), a nyolcadik a Kia Sportage (789 db), a tizedik helyre esik vissza a Hyundai Tuscon (749), míg Ford Kuga (610 db) benne sincs a TOP10-ben! Érdemes megfigyelni, hogy a valós, re-exporttól tisztított TOP10-ben az első három helyet a kifejezetten alacsony árú, budget SUV-ok hozták el, de a negyedik és hatodik helyen már ott vannak a Toyota magasabb árfekvésű és presztízsű, és zömében hibrid változatban értékesített SUV-jai.
No de, érdemes almát almával hasonlítani, és szegmensenként megvizsgálni, hogy az adott kategóriákban melyek a legnépszerűbb modellek. A teljes hazai SUV értékesítés 44%-át (re-exporttól tisztítva 45%-át) teszik ki a kisméretű SUV-ok (B SUV szegmens). Az egyyel nagyobb, C SUV kategória 22%-ot visz re-exporttal és anélkül egyaránt, míg a még nagyobb méretű D SUV-ok 23%-ot tesznek ki (re-export nélkül 20%-ot). Ez a három kategória tehát a teljes hazai SUV értékesítés 89%-át (re-export nélkül 87%) teszi ki. A legnagyobb méretű, még nem luxus SUV-ok, az F SUV kategória 1%-ot (re-export nélkül 2%) jegyez. A D SUV prémium autók 5%-ot tesznek ki (re-export nélkül 6%), az E SUV prémium autók 4%-ot visznek (re-export nélkül 5%), míg a legnagyobb méretű luxus SUV-okat tömörítő F SUV prémium szegmens 1%-ot tesz ki (re-export nélkül 0,4%).
A legnépszerűbb kisméretű (B SUV) crossoverek esetében 24%-os a re-export arány, ez azonban a TOP3-ban nem változtatja meg a sorrendet: az első a Suziki Vitara, amit a Dacia Duster és az Opel Mokka követ. Más a helyzet a közepes méretű (C SUV) crossoverek esetén, ahol re-exporttal együtt a Suzuki S-Cross áll az élen, amit a Nissan Qashqai és a Toyota C-HR követ, a re-exporrtal tisztított valós adatokat nézve ugyanakkor azt látjuk hogy a Qashqai darabszáma gyakorlatilag lefeleződik, és helyet cserél a C-HR-el. Ez a szegmens produkálja egyébként a leg extrémebb példát: a re-exporttal negyedik Jeep Renegade (515 db) a re-exporttól megtisztítva (marad 30 db) visszazuhan a tízedik helyre, miután az itthon eladott modellek 94%-a (!) forgalomból kivonás után külföldön kerül újraértékesítésre. Valóban,m sűrűn látunk Jeep Renegade-et a hazai utakon?
Hasonlóan szembeötlő a helyzet a 35%-os re-export aránnyal operáló nagyméretű D-SUV szegmens esetén is, ahol re-export nélkül a sorrend a TOP3-ban a Ford Kuga (2.213 db), a Hyundai Tucson (1.543 db) és RAV4 (1.205 db), ha azonban megtisztítjuk a re-exporttól egész más sorrendet kapunk: a RAV4 (1.198 db) az első helyre ugrik, amit a Kia Sportage (1.122 db) és a Hyundai Tucson (749 db) követ, míg a 72%-ban külföldre újraértékesített Ford Kuga (610 db) a negyedik helyre szorul.
A legnagyobb nem luxus crossovereket tömörítő E-SUV szegmensben meglehetősen alacsony, mindössze 5%-os a re-export arány, így ott a TOP3 sorrendje a re-export megtisztítása után sem változik: Kia Sorento, Ford Edge és Toyota Land Cruiser a sorrend (amit az utóbbi hamarosan érkező új generációja ugyanakkor jó eséllyel átír majd).
A prémium D SUV szegmensben szintén mindössze 5%-os a re-export arány, a TOP3 így itt sem változik, első a Volvo XC60 (528 db) , második a Mercedes GLC (386 db), harmadik pedig a hibrid meghajtással taroló Lexus NX (293 db). Az eggyel nagyobb, prémium E SUV szegmens megint csak rendkívül alacsony, 4%-os re-export aránnyal büszkélkedhet, a sorrend ugyanakkor re-exporttól való megtisztítás után mégis változik. Re-exporttal együtt a Mercedes GLE Class (334 db) áll az első helyen, amit az Audi Q7 (290 db), a BMW X5 (289 db), a Volvo XC90 (219 db) és a szintén a környezetbarát hibrid meghajtás sikerének köszönhetően dübörgő Lexus RX (202) követ, a re-exporttól megtisztított valós piaci adatok esetén ugyanakkor az Audi Q7 és a BMW X5 helyet cserél. A legnagyobb méretű luxusautókat tömörítő prémium F SUV szegmensben jelenleg csupán négy modell versenyez (ráférne a szegmensre az Európában nem forgalmazott Lexus LX), ugyanakkor a szegmensben kimagasló, 61%-os a re-export arány. Re-exporttal együtt az első helyen a Land Rover Range Rover Sport (113 db) áll, amit a Land Rover Range Rover 69 db), a Mercedes GLS Class (59 db) és a Mercedes G Class (14 db) követ. A re-exporttól megtisztítva az első hely a Mercedes GLS Class-é (50 db), amit a Land Rover Range Rover Sport (30 db), a Mercedes GLS Class (11 db) és a Land Rover Range Rover (9 db) követ.
Nos, sikerült eltalálnia, melyek a legnépszerűbb hazai SUV-ok? Álljon itt végül egy márkák szerinti TOP3-as rangsor: az első helyen a budget SUV-okat kínáló Suzuki (Vitara, S-Cross, Ignis) áll, összesen 10.054 valóban hazánkban gazdára találó darabbal, őt a felső középkategóriás SUV-okat kínáló (RAV4, C-HR, Land Cruiser), zömében környezetbarát hibrid crossovereket értékesítő Toyota követi 2.237 darabbal, a sort pedig a Nissan (Qashqai, Juke, X-Trail) zárja, 1.839 darabbal.