Kiemelkedő a fizetős útszakaszok kihasználtsága

Magyarországon idén ünnepli ötödik születésnapját a megtett úttal arányos útdíjfizetési rendszer. A jubileum apropóján egy magyar tulajdonú, a rendszer debütálása óta auditált bevallási közreműködőként tevékenykedő telematikai vállalat összegyűjtötte az elektronikus útdíj-bevallásra alkalmas fedélzeti eszközökből kinyert, a napi úthasználattal kapcsolatos legérdekesebb telematikai adatokat.

Az i-Cell Kft. az elektronikus útdíjszedési rendszer 2013-as indulása óta szavatolja az útdíjfizetés szabályos és kényelmes módját, továbbá a kezdetektől fogva folyamatosan fejleszti a járműflották támogatásához szükséges technológiai és ügyfélszolgálati hátterét. A vállalat által menedzselt rendszerben 2018. elejéig már több, mint 35 ezer, az i-Cell Kft. által forgalmazott OBU S550 fedélzeti eszközt regisztráltak és használnak napi szinten útdíj-bevallásra.

E fedélzeti M2M eszközök által biztosított telematikai adatok között pedig olykor igencsak meghökkentő számokat találhatunk.

A telematikai statisztikáinkból az látható, hogy az elektronikus útdíjrendszer indulása óta a szélvédők alatt megbúvó OBU eszközeink összesen 831 millió megtett kilométert regisztráltak, ami nagyságrendileg 20.736-szor nagyobb a Föld kerületénél és 2.161-szer nagyobb a Föld-Hold távolságnál. Az OBU-k az elmúlt öt év során gyakorlatilag annyit voltak úton, hogy a sofőrök még akár a Marsra is legalább háromszor eljutottak volna!”emelte ki Farkas Károly, az i-Cell Kft. operatív igazgatója.

Az elmúlt öt évre vonatkozó telematikai adatokból ezen kívül még megállapítható:

  • a sofőrök összesen 638 millió alkalommal vettek igénybe útdíjköteles útszakaszokat1, ami óriási szám a Magyarországon útdíjköteles 6.500 kilométernyi autópálya, autóút és főút összhosszához képest;

  • a felhasználók körében a hegyeshalmi határátkelő örvendett a legnagyobb népszerűségnek, az északnyugati szakasznál a fedélzeti készülékek mintegy 1,9 milliószor regisztráltak kilépést;

  • a sofőrök a legtöbbször az M1-es (évente csaknem 12,5 milliószor), az M0-s (évente csaknem 5,25 milliószor) és az M5-ös autópályákat (évente csaknem 5,23 milliószor) vették igénybe;

  • az elmúlt évek során többszöri szoftverfrissítéssel ellátott OBU fedélzeti készülék nemcsak hang-, hanem fényjelzésekkel is képes kommunikálni, aminek köszönhetően a felvillanó LED visszajelzők nem kevesebb, mint 2,5 milliószor figyelmeztették már a sofőröket, és így a kisebb-nagyobb útdíj-bírságok nagy része is elkerülhetővé vált.

Az induláshoz képest úgy látjuk, hogy a sofőrök egyre magabiztosabban kezelik a készülékeiket, miközben kialakult az eszköz rutinszerű használata is. Az e-útdíj rendszer indulása óta természetesen mi is rengeteg időt és energiát fektettünk nemcsak az eszköz stabil és megbízható működésének biztosításába, hanem az útdíjbírságok megelőzésével kapcsolatos tájékoztatásba is. Oktatóvideókat

készítettünk az OBU S550 körültekintő használatáról, továbbá az összes felületünkön az átláthatóságra és a felhasználói élmény optimalizálására törekszünk”mondta Farkas Károly.

Az i-Cell az említett oktatóvideókon kívül folyamatosan bővíti ügyfélszolgálatának és call centerének online és telefonos kapacitását, az OBU S550-es készülékek gyártási és szervizhátterét. Az eszköz működési állapota a szolgáltatáscsomag részeként továbbá a http://obu.ifleet.hu komplex ellenőrző felületen 0-24-ben ellenőrizhető.

1 Az útdíjköteles útszakaszok hossza 100 méter és 5 kilométer között változik.