Ilyen sem volt még
Őrült utcai terep-versenyautókat kínál a Toyota
Nem kell más, mint néhány jól megválogatott alkatrész hozzáértő kézből, és a hétköznapi igénybevételre tervezett 4×4-esből ütőképes hobbijármű válik, amely egy amatőr sivatagi versenyen éppúgy helyt áll, mint a mindennapi munkában.
Ha a Toyotáról és a motorsportról esik szó, Európában elsősorban a WRC rali-világbajnokság és a WEC hosszú távú világbajnokság jut eszünkbe, Észak-Amerikában a NASCAR, Japánban pedig a Super GT szériák számítanak a márka erősségének. Azonban mindegyiknél régebbi hagyományokkal rendelkezik a márka a terepversenyzésben: a Toyota Racing Development (TRD) részleg által felkészített, extrém off-road képességekkel bíró autók közel négy évtizede vesznek részt sikerrel olyan legendás ralikon, mint az 1600 kilométeres Baja 1000.
A TRD a sivatagi versenyeken szerzett tapasztalatok felhasználásával először 2014-ben állított össze utcai modellekre – a Tundra és Tacoma pickupokra, valamint a 4Runner alvázas szabadidőjárműre – szánt futómű- és motortuning-csomagokat, amelyek valódi offroad-versenyautót varázsoltak ezekből a strapabíró járművekből. A TRD Pro csomag az idei modellévre is elkészült, és minden korábbinál alaposabb átalakítást tesz lehetővé.
Ahogy minden tapasztalt terepező tudja, mindennek a kulcsa a felfüggesztés. Ezért mindhárom modell egyedi fejlesztésű, típusonként eltérő hangolású, progresszív Fox lengéscsillapítókat kapott. Ezek a külső olajtartályos egységek éppúgy a helyzet magaslatán állnak földúton száguldva, mint sziklákra felkapaszkodva, és ami a legfontosabb, az unalmas mindennapi használat – iskolába járás, bevásárlás, nyaralás – során is kiválóan teljesítenek. A rugókat is terepképes darabokra cserélték, modelltől függően 25-50 milliméterrel megnövelt hasmagasságot, illetve rugóutat kaptak a fehérben is marconán mutató (de fekete vagy TRD-exkluzív kék színben is választható) autók, és hogy mindezt ki is lehessen aknázni, masszív karter- és differenciálmű-védőlemezt, valamint szélesített keréktárcsákra szerelt terepabroncsokat kaptak az autók – mindegyik a maga karakteréhez illő, 16-18 colos méretben.
Eddig többé-kevésbé hasonló beavatkozáson estek át a járművek, az átépítés utolsó fázisában azonban kiderül, valójában melyik autót szánja vérbeli sportembereknek a Toyota: a Tacoma TRD Pro az egyetlen, amelyik TRD Desert légszűrőt kapott, hogy 3.5 literes V6-os benzinmotorja a legnagyobb porban is egészségesen lélegezhessen.
A Tundra fedélzetén sportos bőrülések várnak, a Tacoma és a 4Runner utasai prémium audiorendszernek örvendhetnek, az összes modell látványos utastéri kiegészítőkkel (padlószőnyeg, hímzett logók), módosított hűtőmaszkkal és TRD feliratozásokkal jelzi hovatartozását. S mivel mégiscsak közúti felhasználásra szánt modellekről van szó, az egészet teljes körű aktív és passzív biztonsági felszerelések, valamint a keményebb próbatételre csábító átalakítások ellenére a gyárival megegyező garancia teszi teljessé.
Fotók: Toyota