Ahol a közbeszerzés nem mutyi, hanem közérdek… A londoni rendőrség a hidrogén hajtású Miraira szavazott
Tizenegy darab üzemanyagcellás Toyota Mirai szerdánt állított forgalomba a londoni Metropolitan rendőrség. Nemcsak tisztábbak, mint az eddigi dízelek, de üzemeltetésük mindössze fele annyiba kerül.
A világ legnagyobb hidrogén üzemű rendőrségi járműflottája állt üzembe Londonban március 16-án, pénteken, amikor a város rendőrsége (közismert nevén a Met) átvette az FCHJU (üzemanyagcella és hidrogén vegyes vállalkozás) projekt és az EU támogatásával megfinanszírozott tizenegy darab Toyota Mirai üzemanyagcellás járőrautót.
A lépés nem öncélú magamutogatás: a metropolisz vezetése már korábban elhatározta, hogy 2050-re teljesen szénsemlegessé teszi működését. Ennek fontos része, hogy a város által működtetett segélyszolgálatok, a rendőrség, a tűzoltóság és a mentők gépjárműparkját emissziómentes gépkocsikra cseréljék. A tervek szerint 2020-ra nem kevesebb mint 550 emissziómentes rendőrségi jármű teljesít majd szolgálatot a brit fővárosban.
Jelenleg öt töltőállomáson tankolhatnak hidrogént a londoni rendőrök, a következő években további töltőpontok létesítése várható.
„A Toyota Mirai modellek flottánk első, teljesen emissziómentes járőrjárművei; ez különösen izgalmas változás számunkra” – mondta Neil Jerome, a Met parancsnoka. „Ahogy a főpolgármester, mi magunk is arra törekszünk, hogy a rendőrség a lehető leginkább környezetbarát módon működjön, és ebben kulcsfontosságú szerep jut flottánk károsanyag-kibocsátásának. 2015 óta aktívan igyekszünk hibrid, illetve tisztán elektromos járművekkel gyarapítani flottánkat, és közben az olyan új technológiákat is feltérképezzük, mint a hidrogén üzemanyagcella.”
A londoni rendőrségnél szolgáló Toyota Mirai gépkocsik civil kivitelben, illetve megkülönbözető jelzéssel ellátva fognak szolgálatot teljesíteni. A hidrogén üzemanyagcellás Mirai legnagyobb teljesítménye 155 LE; az elsőkerék-hajtású autó álló helyzetből 9,6 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, végsebessége 178 km/h. A tesztek során bebizonyosodott, hogy a Mirai mínusz 20 Celsius-fokban is megbízhatóan üzemképes marad, így egész évben használható. Egy tankolással akár 480 kilométert képes megtenni; a Toyota becslése szerint a Mirai üzemeltetése nagyjából fele annyiba kerül majd, mint egy átlagos dízelmotoros járőrkocsié.
Fotók: Toyota UK (Simon Jessop)