MGE állásfoglalás
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) állásfoglalása a dízel üzemű járművekkel kapcsolatos német kitiltási intézkedések Magyarországon várható negatív környezetvédelmi hatásaival kapcsolatban
Szeretnénk mindenekelőtt hangsúlyozni, hogy MGE és tagvállalatai számára, akik mögött maguk az autógyártók vannak, kiemelt fontosságú, hogy az utakon futó gépjárművek ne, vagy a lehető legkisebb mértékben bocsássanak ki káros anyagokat. Meggyőződésünk, hogy az emberek egészségének megőrzése a legfontosabb szempont.
A levegő szennyezésében a gépjárművek szerepe elenyésző az erőművek, lakás-, és házfűtési rendszerek, hajók, repülőgépek és a mezőgazdaság kibocsátásához képest. Ennek ellenére a gépjármű gyártók, felismerve felelősségüket a környezetért és követve a jogszabályi előírásokat, hatalmas beruházásokkal és fejlesztésekkel csökkentették az új gépjárművek károsanyag kibocsátását. Szeretnénk hangsúlyozni, hogy a gépjármű gyártók az utóbbi 12 évben a szálló por kibocsátását az ötvened részére, a nitrogénoxid kibocsátását az egyharmadára csökkentették.
Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy sem a német bíróság határozata, sem más országok tervezett lépései NEM ÉRINTIK az EURO 6 környezetvédelmi besorolású, vagyis 2014. január 1-e után gyártott gépjárműveket. Ennek megfelelően e járművek beszerzése semmiféle kitiltási kockázattal nem jár.
Hazánkba átlagéletkorát számítva 12 éves használt autók áramlanak be importból akadálytalanul, sőt az adórendszer ösztönzése mellett. A gépjármű park életkora immár meghaladja a 14 évet, kor összetétele pedig igen egészségtelen, átlagosan EURO 4-es besorolású. Ez azt jelenti, hogy a beáramló használt import a jelenleg forgalmazott új gépjárművekhez képest szálló porban 50 szeres, nitrogénoxidban 3 szoros károsanyag kibocsátást produkál. Úgy gondoljuk, hogy legfőbb ideje határozott szabályozási lépéseket tenni a használt importból származó gépjárművek behozatalának olyan motiválására, amely – gazdasági, pénzügyi motiváló eszközökkel – a kisebb kibocsátású gépjárművek behozatalát támogatná. Erre vonatkozóan Egyesületünk már évek óta javaslatot tett. Ideje lenne ebben az irányban állami lépéseket tenni, mielőtt a német és esetleg más fejlettebb országokban élő autótulajdonosok által várhatóan levetett idősebb diesel autók tömegesen és olcsón az országba kerülnének, és nehogy a várható dízel autó dömping felkészületlenül érje Magyarországot. E területen javaslatot tettünk a kW adó olyan átalakítására, amely a kisebb kibocsátású járműveket részesíti adó előnyben és nem fordítva, illetve átfogó javaslatot tettünk egy környezetvédelmi alapú gépjármű adórendszer bevezetésére.
Úgy gondoljuk, hogy a hazánkban élő embereknek pontosan ugyanolyan egészségügyi és környezetvédelmi érdekei és jogai vannak, mint bármely más országbeli polgároknak.