Újabb részletek a vadonatúj Fiesta ST-ről
A vadonatúj Ford Fiesta ST menetdinamikáját részlegesen önzáró differenciálmű és egy szabadalmaztatott technológia emeli új szintre
A Ford további részleteket hozott nyilvánosságra a kifinomult Sport Technológiákról, amelyek révén a Fiesta ST minden eddiginél élvezetesebb és dinamikusabb vezetési élményt nyújt:
-
- Az opcióként rendelhető mechanikus, részlegesen önzáró differenciálmű (LSD) optimális kanyarmeneti tapadást garantál
- A szegmensben elsőként kínált – és a Ford által szabadalmaztatott – erővektor- szabályozású rugók biztosítják az élesebb kanyarodást és az autó hátuljának jobb kontrollálhatóságát
- Az opcióként rendelhető Rajtprogram a versenypályákon egyenletesebb és lendületesebb kigyorsítást biztosít álló helyzetből; a rendszer kezelését egy külön grafikus felület szolgálja a műszeregységben
A Ford tavaly mutatta be a 200 lóerős, háromhengeres, 1,5 literes EcoBoost motorral hajtott vadonatúj Fiesta ST modellt, amely első ízben kínál választható üzemmódokat: a Normal, Sport és Versenypálya beállítások áthangolják a motor, a kormánymű és a stabilitásvezérlés működését, hogy az autó a közúton és a versenypályán egyaránt kimagasló vezetési élményt biztosítson.
A vadonatúj Fiesta ST legfontosabb jellemzői:
- A iparágban elsőként jelenik meg egy háromhengeres motorban a hengerlekapcsoló rendszer, tovább csökkentve az autó üzemanyag-fogyasztását*
- Az aktív kipufogószelep felerősíti a háromhengeres motor lelkesítően izgalmas és sportos hangzását
- A vásárlók olyan felszereltségi tételek közül válogathatnak, mint a SYNC 3 csatlakozási rendszer, a csúcsminőségű B&O PLAY audiorendszer, a Sávtartó Asszisztens vagy a Közlekedési Tábla Felismerés
“Az igazi Hot-hatchrajongók nagy dolgokat várnak ettől a kisautótól. Éppen ezért mindent felhasználtunk, amit legutóbbi Ford Performance modelljeink, például a Focus RS és a Ford GT fejlesztése során tanultunk, hogy a vadonatúj Fiesta a vezetési élmény új szintjét honosítsa meg saját szegmensében, és hogy a háromhengeres erőforrásból olyan motorhang áradjon, ami minden sebességrajongót elvarázsol,” nyilatkozta Leo Roeks, a Ford Performance európai igazgatója.
A Ford Performance mérnökei olyan autót terveztek, amelynek mindennapos használhatósága és alacsony üzemanyag-fogyasztása mellé kimagasló vezetési élmény társul, és amivel ugyanolyan élvezetesen autózhat egy kezdő vezető, mint egy tapasztalt pilóta. A Ford közkedvelt Performance-családjának legújabb tagja idén tavasszal jelenik meg a márkakereskedésekben.
Rámarkol az aszfaltra
A harmadik generációs Fiesta ST az első modell, amelynek opcionális Quaife differenciálzár rendszere (LSD) az első kerekek tapadásának optimalizálásával még jobb kanyarstabilitást biztosít, ami különösen a kanyarokból kihajtva érezhető.
A mechanikus rendszer a kisebb tapadású (például egy kanyarban az ívbelső) kerékre kevesebb vonóerőt juttat, csökkentve ezzel a kerék kipörgését, ugyanakkor több vonóerőt küld a jobban tapadó kerékhez, teljes mértékben kiaknázva így a motor teljesítményét.
Az új LSD összehangoltan működik a Ford fejlett Nyomatékvektor Szabályozásával, ami kanyarodás közben az ívbelső első kerék fékezésével javítja az úttartást és csökkenti az alulkormányzottságot.
A Ford Performance mérnökei aprólékos munkával hangolták össze a két rendszer működését, hogy a Fiesta ST optimális tapadással haladjon a száraz útfelületen, de a vizes aszfalton is magabiztosan mozogjon.
“A nagy teljesítményű autóknál közismert jelenség az egyik kerék kipörgése, amikor egy kanyar kimeneti szakaszán túlságosan nagy vonóerő jut az ívbelső kerékre,” magyarázta Roeks. “Éppen ezért úgy hangoltuk a Fiesta ST mechanikus differenciálzár rendszerét, hogy zökkenőmentesen működjön együtt a Nyomatékvektor Szabályozással, ami fékezéssel akadályozza meg, hogy a kerék elpörögjön.”
Akcióban a rugók
A vadonatúj Fiesta ST kettős csatolt lengőkaros hátsó futóművében a Ford mérnökei által kifejlesztett és a Ford által szabadalmaztatott erővektor-szabályozású rugók találhatók, amelyek javítják az autó menetstabilitását, fordulékonyságát és kormányreakcióit, még élvezetesebbé varázsolva az autó vezetését.
A Fiesta ST az első Ford hot-hatch, amelyben elérhető ez a technológia. A nem szabványos, nem felcserélhető, egyedi tekercsmintázatú rugók szabályozzák a hátsó futóműnél ébredő erőhatásokat, így a kanyarodás során jelentkező erők egyenesen a rugókra hatnak, fokozva a futómű oldalirányú merevségét és iránytartását.
A különleges futómű-konfiguráció előnyei:
- Élesebb kanyarvételi képesség és pontosabb reakció a kormányparancsra
- A jellemzően a merevség fokozására alkalmazott Watt-rudas konstrukció 10 kilogrammal kisebb tömeget eredményez
- Kompatibilis a hagyományos lengéscsillapítókkal
- Nem jelent kompromisszumot a rugózási kényelem és a kifinomult futás tekintetében
A fokozott tartósság és szilárdság érdekében a Ford erővektor-szabályozású rugói hidegformázással készülnek, és változó menetemelkedésüket és átmérőjüket kifejezetten a Fiesta ST-ben történő alkalmazásra tervezték.
A kifinomult felfüggesztési rendszerben elöl kétcsöves, hátul egycsöves Tenneco lengéscsillapítók találhatók, amelyeknek RC1 szeleptechnológiája frekvenciafüggő csillapítást biztosít, hatásosabban szabályozva a karosszéria mozgását, ugyanakkor megőrizve a nagy sebességű haladás finom rugózását. A kettős csatolt lengőkaros hátsó futómű torziós merevsége 1400 Nm/fok, ami a legjobb érték a Ford Performance modelljei közt.
“A szokásos idő háromszorosát töltöttük a futómű fejlesztésével, hogy megtaláljuk azt a beállítást, ami az ST modellektől elvárt vezetési élmény mellett is biztosítja a mindennapos autózáshoz szükséges kényelmet és kifinomultságot,” mondta el Roeks. “Az autó kifinomult lengéscsillapítói önállóan beállnak a rázós utak rezgéseinek kiszűrésére – például autópálya-menetben –, de azonnal áthangolódnak a nagy teljesítményű csillapításra, ha optimális úttartásra van szükség.”
Parádés állórajt
A kizárólag versenypálya-használatra kifejlesztett opcionális Rajtprogram segítségével a vadonatúj Fiesta ST tulajdonosai egyenletes és lendületes gyorsítást élvezhetnek, amikor autójukkal álló helyből startolnak.
Az egyszerűen használható Rajtprogram funkció a kormánykeréken elhelyezett kapcsolóval aktiválható, és a rendszer működését a műszeregységben elhelyezett grafikus kijelző mutatja. Ha a vezető ilyenkor teljesen lenyomja a gázpedált, a rendszer felpörgeti a motort, és a fordulatszámot automatikusan a megengedett felső határon tartja; mindez a kijelzőn megjelenített műszeren követhető nyomon, ami jelzi, ha az autó készen áll a rajtra.
A vezető ekkor teljesen felengedi a kuplungpedált, és a rendszer az elektronikus stabilitásvezérlés (ESC), a kipörgésgátló, a Nyomatékvektor Szabályozás és a Kormányzási Nyomaték Kompenzáció összehangolásával optimális állórajtot produkál, önállóan vezérelve a teljesítmény- és nyomatékleadást.
A választható üzemmódok még rugalmasabbá teszik a vadonatúj Fiesta ST-t, mivel a beállítások segítségével a vezető a pillanatnyi helyzethez igazíthatja a vezetési élményt:
- Normal üzemmódban a motorvezérlés, a kipörgésgátló, az elektronikus stabilitásvezérlés (ESC), az aktív kipufogószelep és az elektromos szervokormány (EPAS) beállításai természetes reakciókat és irányítási érzetet biztosítanak
- Sport üzemmódban a motorvezérlés és a gázparancs közvetlenebb lesz, az EPAS beállításai pedig közvetlenebb kormányvisszajelzéssel és finomabb irányíthatósággal segítik a lendületes közúti autózást. Az aktív hangvezérlő szelep kinyílik, sportosabb kipufogó- és motorhanggal töltve meg az utasteret
- Versenypálya üzemmódban minden járműdinamikai jellemző a lehető leggyorsabb köridő elérését szolgálja; a kipörgésgátló kikapcsol, és az ESC kisebb mértékben avatkozik be
A háromféle üzemmódba kapcsolható ESC használatával a vezető megválaszthatja, hogy teljes, korlátozott, illetve nulla beavatkozást engedélyez a rendszernek.
A Ford Performance modellek sportos karakterét a különleges kormányszerkezet is tovább erősíti: az EPAS áttételezése a Fiesta ST esetében 12:1, ami gyorsabb, mint bármely más Ford Performance modellé, és 14 százalékkal gyorsabb, mint a Fiesta ST200 előző generációjáé volt. Ugyancsak a sportos menettulajdonságokra utal az autó nagy teljesítményű fékrendszere is, amelyben elöl 278 mm-es hűtött tárcsák, hátul pedig 253 mm-es tömör tárcsák találhatók.
Az autósok kiválóan elérik a Fiesta ST kezelőszerveit a Ford Performance szakemberei által nagy figyelemmel kialakított vezetőülésből, amit úgy pozícionáltak, hogy tökéletesen érezni lehessen belőle az autó mozgásait. Az ülés a szegmens legszélesebb spektrumú kombinációját kínálja a háttámla és az ülőlap dőlésszögének állításában.
Több erő, több opció
A Ford vadonatúj, 1,5 literes, háromhengeres EcoBoost motorja a nagy nyomású közvetlen befecskendezés, a Kettős Független Változó Szelepvezérlés és a turbótöltés segítségével 200 lóerő teljesítményt produkál 6000 1/perc fordulatszámnál és 290 Nm forgatónyomatékot az 1600-4000 1/perc közti fordulatszám-tartományban. Ez az erőforrás 6,5 másodperc alatt gyorsítja 0-100 km/órára az autót, amelynek végsebessége 232 km/óra.
A szívócső befecskendezés és a közvetlen üzemanyag-befecskendezés újszerű kombinációja mellett a Ford innovatív hengerlekapcsolásos technológiája is segít abban, hogy az üzemanyag-fogyasztás és a CO₂-kibocsátás 11 százalékkal alacsonyabb az előző generációs Fiesta ST200 értékeinél* (a Ford adatai alapján).
A kezdettől fogva három- és ötajtós változatban kapható autó kínálatában sportos ST külső stíluselemek és alapfelszereltségként 17, opcióként pedig 18 colos könnyűfém keréktárcsák szerepelnek.
A külső fényezések sorában olyan árnyalatok találhatók, mint a Frozen White, a Magnetic, Moondust, a Performance Blue, a Race Red, a Shadow Black, a Silver és a Silver Fox. Az utastérbe alapfelszereltségként kerülnek a kiváló tartású Recaro ülések és az ST váltógomb, s a lapos alsó karimájú sportkormányt ugyanolyan öltések díszítik, mint a bőrborítású kézifékkart és a váltókar szoknyáját.
A Fiesta ST tulajdonosai az alapfelszereltség részeként kínált SYNC 3 kommunikációs és szórakoztató rendszerben egyszerű, szokványos hangutasításokkal vagy a 6,5 colos (opcióként 8 colos) képernyőn keresztül kezelhetik az audiót, a navigációt és csatlakoztatott okostelefonokat. A kínálatban a csúcsminőségű hifik hangzását kínáló B&O PLAY Sound System is szerepel.
A széria vezetősegítő rendszerek listáján ott a Sávtartó Asszisztens, a Sávelhagyásra Figyelmeztető rendszer és az állítható sebességhatárolóval kiegészített sebességtartó automatika, de opcióként esőérzékelős ablaktörlő, automatikus fényszóró és Közlekedési Tábla Felismerés is rendelhető.
“Elég egy pillantást vetni erre az autóra, hogy megértsük, miért áll a Fiesta neve mögött a Sport Technológiák rövidítése,” vélekedett Roeks. “Új modellünk minden, teljesítménnyel kapcsolatos funkcióját innovatív megoldásokkal fejlesztettük tovább.”