Drift-párbaj
Nehéz luxusszedán a kihegyezett sportkupé ellen
Különös párviadalt szervezett a CarWow autós portál szerkesztősége: a BMW M2 és a Lexus GS F mérhette össze képességeit a kontrollált driftelés terén. A képet egy meglepetés harmadik autóval színesítették.
Amikor megjelent, a BMW M2-t mindenütt született driftbajnokként köszöntötték. 370 lóerős, 500 Nm forgatónyomatékú, soros hathengeres motorjának nem jelentett gondot az 1570 kilogrammnyi saját tömeg; a közvetlen összehasonlításokban rendre jobban vezethetőnek, élvezetesebbnek találták, mint alig nehezebb, érezhetően erősebb fivérét, az ikonikus BMW M4-et.
Papíron semmi esélye nincs ellene közvetlen összehasonlításban egy olyan nehéz, nagy autónak, mint a Lexus GS F. Az 5.0 literes V8-as szívómotor 477 lóerővel és 530 Nm-rel mozgatja a 4915 milliméteres karosszériát (BMW M2: 4468 mm); a japán szedán az egy Newtonméterre jutó tömeg (3,52 kg vs 3,14 kg), illetve a nyomatéki csúcshoz tartozó fordulatszám (4800/perc vs 1400/perc) terén is elmarad a német kupé mögött.
Hogy izgalmasabb legyen a megmérettetés, a CarWow csapata egy harmadik autót is bevett a mérkőzésbe: a Toyota GT86 a klasszikus sportautó-receptet követve extrém teljesítmény helyett a kis tömegre esküszik, a 200 lóerőnek és 205 Nm forgatónyomatéknak (6400/perc) mindössze 1247 kilogrammot kell mozgásba hoznia. A boxermotoros kupé minden szempontból más ligában játszik, mint a párbaj két főszereplője, jelenléte mégsem indokolatlan, hiszen jelenleg a GT86 tartja a leghosszabb kontrollált drift Guinness-rekordját: tavaly több mint 165 kilométeren és öt óra 46 percen keresztült autózott vele keresztben egy dél-afrikai újságíró Jesse Adams.
A CarWow szerkesztői mindegyik autóval két mérést végeztek, az egyiket balra, a másikat jobbra. A döntő tényező nem a sebesség, hanem a driftszög volt: az az autó győzött, amelyik a próbálkozás során a legnagyobb eltérést tudta produkálni a jármű hossztengelye és az első kerekek által kijelölt irány között.
Világcsúcstartóként a Toyota GT86 futott neki először, 28 fokos átlaggal állítva fel a normát. A BMW M2 káprázatos motorhanggal és jelentős mennyiségű gumifüsttel tette szórakoztatóvá a menetet, a műszer azonban nem hazudott: az első menetben elért 27, illetve a másodikban mért 26 fokos szög elmaradt a könnyű kupé eredményétől. A végére maradt a Lexus GS F, ám a teszt nem a szervezők elképzelései szerint alakult: az autó legnagyobb driftszöge elképesztő 50 fok volt, ám mivel a száraz aszfalton az egyik abroncs gyakorlatilag teljesen megsemmisült, az ellenirányú körnek biztonsági okokból csak egy töredékét tették meg. Az autó még így, nekifutás nélkül is 26 fokot tudott elérni, az átlag így 38 fok lett.
Egy ehhez hasonló összehasonlításban természetesen nem kiküszöbölhető teljesen az emberi tényező, ám a különbség olyan jelentős, hogy fenntartások nélkül kijelenthetjük: a Lexus GS F kisebb erőfeszítéssel nyújt nagyobb driftélményt, mint a BMW M2.
Az eredményt tovább árnyalhatjuk, ha az ár-érték arányt is figyelembe vesszük. Mivel a BMW M2 jelenleg nem kapható Magyarországon, nézzük a németországi árakat: a bajor kétajtós automata váltóval 59 900, a Toyota GT86 29 900, a Lexus GS F pedig 100 500 eurótól elérhető. Egy foknyi driftszögért – ha úgy tetszik, egységnyi vezetési élményért – így a BMW esetében legkevesebb 2260 eurót, a Lexust választva 2644 eurót fizetünk ki, a Toyotánál viszont ugyanez csupán 1068 euróba kerül.
A tesztről készült teljes videó megtekinthető az alábbi linken:
https://www.youtube.com/watch?&v=9Ceht40dpvo
Fotók: CarWow, worldrecordacademy.com