A Honda és a Zöld Pokol – öt évtized a Nürburgringen
- A FIA WTCR hétvégi futamán tér vissza a Honda a Nordschleifére
- A márka akkor debütált a legendás német aszfaltcsíkon, mikor elsőként indult a Formula 1-ben
- A japán vállalat kétszer is megdöntötte itt a szériagyártású, elsőkerék-hajtású autók a körrekordját
- A világhírű versenypályán számos GT-győzelmet aratott a Honda a hatvanas években
Komoly izgalmak várják azokat, akik a hétvégén ellátogatnak a Nürburgring Nordschleifére, ismét rajthoz áll ugyanis a Honda az ikonikus német versenypályán. A márka autói az ALL-INKL.COM Münnich Motorsport és a Boutsen Ginion Racing csapat színeiben, a 2018-as FIA Túraautó-világkupa harmadik fordulójára érkeznek a Rajna-vidékre, és természetesen a győzelemre hajtanak.
A Honda Civic Type R már korábban is bizonyította kiemelkedő tudását – tavaly a modell sorozatgyártású változata 7 perc 43,8 másodperc alatt ért körbe, így minden idők leggyorsabb elsőkerék-hajtású szériaautójának bizonyult a Nürburgringen.
A Honda és a Nürburgring Nordschleife kapcsolata több mint 50 évre, egészen a vállalat alapításáig tekint vissza. Elsőként az 1964-es F1-világbajnokság résztvevőjeként, a Német Nagydíjon állt rajthoz a távol-keleti gyártó, méghozzá az RA271 típuskódú versenyautóval, amelyet az amerikai Ronnie Bucknum terelgetett kanyarról kanyarra.
Ebben a szezonban az RA271 volt az egyetlen V12-es erőforrással felszerelt induló, a riválisokat egytől egyig V8-as motor hajtotta. Igen különleges koncepciót testesített meg utódja, a mezőny leggyorsabb tagjaként számon tartott RA272 is, nem véletlen, hogy 1965-ben sikerült is megszereznie a győzelmet.
Az 1964-es, 500 km-es nürburgringi verseny a Honda első európai kategóriagyőzelmét hozta el, a literes gépeknek kiírt viadalon a GT1.0 osztály (Grand Touring, 1000 cm3) első helyezését szerezte meg az – új-zélandi Denny Hulme vezette – S600. Leszármazottja, az S800 1967-ben szintén diadalmaskodott a Nürburgringen, akkor két belga sztárpilóta, Carl Smet és Hugues de Fierlant volt a kormánynál.
Persze a Honda nem csak versenyezni jár a Nürburgringre, a nyolcvanas évek végén például saját tesztpályát építettek az NSX fejlesztéséhez, méghozzá közvetlenül az ikonikus Nordschleife szomszédságában. Ezt tulajdonképpen Ayrton Senna javasolta a prototípus suzukai menetpróbáit követően, mikor kiderült, hogy az NSX karosszériaszerkezete nem elég merev. A kihívásokkal teli, 20,8 km-en át kígyózó Nürburgring tökéletes választásnak bizonyult, erről tanúskodnak a sportkocsi menettulajdonságai is.
A Honda első japán gyártóként végzett igazán mélyre ható járművizsgálatokat külföldön, és bizony remek döntést hozott: az NSX merevsége – hála a kocsitest és a felfüggesztés módosításának – 50 százalékkal nőtt. Ennek fényében kijelenthetjük, hogy a pálya kulcsfontosságú szerepet játszott az NSX fejlődéstörténetében, nem csoda, hogy a Honda máig rendszeresen tesztel a Zöld Pokolként is emlegetett küzdőtéren. Itt próbálgatták az NSX második nemzedékét és az S2000-et is, sőt a Type R modellek túlnyomó többségét is itt csiszolták tökélyre a Honda szakemberei. Emellett a Honda amerikai prémiummárkája, az Acura is számos modellt vizsgált a Nürburgringen, így a tengeren túli vásárlók is profitálhattak a pálya nyújtotta előnyökből.
A Nürburgring a Honda számos tevékenységére volt és van hatással. A hokkaidói tesztpályán például számos olyan kanyar, illetve szakasz van, ami a Nordschleifét idézi, ezzel is segítve a modellek úttartásának és a kezelhetőségnek fejlesztését.
A Honda elsőként az FK2-es típuskódú Civic Type R-rel döntötte meg az elsőkerékhajtású, sorozatgyártású autók rekordját, a fejlesztéshez használt modell 7 perc 50,63 másodperc alatt teljesítette a távot. A jelenlegi csúcstartó nem más, mint az elődjénél hét másodperccel jobb köridővel büszkélkedő FK8 Civic Type R.