• Egyéb

Ilyen még nem volt! Minden korábbinál nagyobb üzemanyagcellás járműflotta áll üzembe Európában

Egy frissen útjára indított projekt keretében 25 darab Toyota Mirai állt üzembe a brit fővárosban. A következő hónapokban további 155 üzemanyagcellás gépkocsi követi példáját Londonban, Párizsban és Brüsszelben.

Két évvel ezelőtt hatalmas szenzációt keltett, amikor egy londoni személyfuvarozási vállalat, a Green Tomato Cars két darab Toyota Mirai hidrogén üzemanyagcellás szedánnal bővítette környezetbarát bérautó-flottáját. A rendkívül jó tapasztalatokon felbuzdulva most impozáns bővítésre szánták el magukat: a napokban további 25 Mirai FCEV gépkocsit állítottak üzembe, majd szeptemberben még ugyanennyit vesznek fel gépjármű-parkjukba.

Az ötven Toyota Mirai az eddigi egyik legambiciózusabb európai öko-mobilitási kezdeményezés, a Zéró károsanyag-kibocsátású tesztjárművek európai bevezetése (Zero Emission Fleet Vehicles for European Roll-out – ZEFER) elnevezésű projekt keretében kerül a kontinensen úttörőnek számító, teljes egészében nulla vagy csekély károsanyag-kibocsátású járműveket üzemeltető vállalathoz.

A 26 millió euró (8,2 milliárd forint) összköltségvetésű projekt Londonban, Párizsban és Brüsszelben kívánja biztosítani 60-60 (összesen 180) darab hidrogén üzemanyagcellás gépkocsi (FCEV) üzembe állítását személyfuvarozási, illetve rendőrségi flottákon keresztül. A projekt célja kettős: egyrészt adatokat gyűjtenek és osztanak meg, igazolandó az üzemanyagcellás technológia létjogosultságát a mindennapi közlekedésben; másrészt nagy terhelés mellett, valós körülmények között tesztelik a gépkocsik és a töltő infrastruktúra teljesítményét.

A Green Tomato Cars korábbi tapasztalatai alapján a 24 órás szolgálatban álló Toyota Mirai gépkocsik 190-240 kilométert fognak megtenni a hét minden egyes napján; a modell akár 480 kilométeres hatótávolsága mellett ez azt jelenti, hogy átlagosan elegendő őket minden második nap megtankolni, ami megint csak nem vesz több időt igénybe, mint egy hagyományos dízelüzemű gépkocsi esetében – állásidejük összehasonlíthatatlanul rövidebb tehát az elektromos járművekénél.

Idén tavasszal a ZEFER projekttől függetlenül monstre hidrogén töltőhálózat bővítési projekt indult útnak Nagy-Britanniában: a 8,8 millió angol font (3,15 milliárd forint) összértékű minisztériumi támogatás keretében felújítanak öt meglévő töltőállomást, és további négyet létesítenek országszerte, valamint csaknem 200 új hidrogén üzemanyagcellás gépkocsit – többségükben taxikat és rendőrautókat – állítanak forgalomba. Nagy-Britannia egyébként is élen jár a FCEV technológia népszerűsítésében: idén tavasszal a ZEFER projektben is közreműködő FCHJU Uniós program támogatásával létrehozták a világ legnagyobb rendőrségi üzemanyagcellás gépjárműflottáját, és átadták annak a tizenegy Toyota Mirai szedánnak az első példányát, amely a következő években a londoni rendőrségen fog szolgálni.

Fotók: Toyota