Új kaland, időutazás
Türkmenisztán, a 35. ország
Egy ország, amelynek hetven százaléka sivatag, egy ország, amelyben az elnök nemkívánatosnak minősítette a fekete autókat (de adott három év haladékot, hogy eladják vagy átfestessék őket), betiltotta a hippokratészi esküt és az internetet, viszont nagyon szereti az autósportot.
És itt jön a képbe az Opel Dakar Team, mert az elnök technikai sport iránti rajongása okán beleegyezett (sőt, támogatja), hogy országában megrendezzék az első nemzetközi terepraliversenyt, amelynek szervezését nem kisebb egyéniség vállalta, mint a kétszeres Dakar-győztes Jean-Louis Schlesser. Aki természetesen a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős figyelmét is felhívta a szeptember 11. és 15. között tartandó viadalra.
„Jött egy email, amelyben az Africa Race szervezője értesített, hogy új országban, Türkmenisztánban szervez versenyt. Így kezdődött – elevenítette fel a történteket Szalay Balázs, aki a türkmének kedvenc színébe, fehérbe öltözött ezen a napon. – Kollégáimmal elkezdtünk utánanézni, hogy mi is ez egyáltalán, a versenynek akkor még weboldala sem volt, de a térképet böngészve láttuk, hogy a viadal valószínűleg a Kara-kum sivatagban zajlik majd, s akkor már biztos voltam benne, hogy ez egy olyan kihívás, olyan kaland, amiből nem maradhatunk ki. A helyszín ideális a sivatagi versenyzéshez, a szervezés színvonalára pedig Schlesser neve a garancia.”
Németh Ottó csapatfőnök elmondta, már csak azért is különleges lesz ez a kaland, mert Budapestre egy hét alatt érkezik annyi turista, mint Türkmenisztánba egész évben, tehát egy a külföldiek számára szinte teljesen ismeretlen terepre érkezik meg a nemzetközi mezőny. Az Opel Dakar Team párosa eddig 34 országban tette próbára gyorsaságát, ez lesz a 35.
„Plusz kihívást jelent, hogy Türkmenisztán lesz a harmincötödik ország, amelybe versenyzőként eljutunk, s természetesen szeretnénk ott is a lehető legjobban szerepelni – tette hozzá Szalay. – Az autót a Dakar után újjáépítettük, múlt héten volt is vele egy több, mint ezer kilométeres tesztünk, amelyen arra a következtetésre jutottunk, hogy nagyon jó formában van az Opel Crossland X. S erre szükség is lesz, mert a hírek szerint a Mini és a Toyota-csapat is készül Türkmenisztánba.”
Ahol a versenyautókat nem kell átfesteni fehérre, azok megőrizhetik színpompájukat. A kérdésre, hogy vajon mennyire lesz más a Kara-kum, mint az eddigi sivatagok, a versenyzők természetesen nem tudtak választ adni, abban azonban megegyeztek, hogy eddig a Szahara volt az, amely a legnagyobb kihívások elé állította őket.
„Ami a versenyhelyszíneket illeti, én alapvetően sodródom az árral – mosolygott a navigátor, Bunkoczi László. – Kevés olyan hely van a világon, ahova nem mennék el versenyezni, talán egyszer a Holdra is eljutunk. Ez a türkmén viadal a várakozásaim szerint nemcsak egy kalandokkal teli utazás lesz, hanem egy kicsit olyannak is képzelem, mint egy időutazást, olyan kultúrát ismerhetünk meg, amelyet kevesen láttak. S hogy mi lesz a verseny nehézsége? Fogalmam sincs, de azt hiszem, engem már nehéz meglepni…”